محمد درویش در وبلاگش با نام “مهار بیابان زایی” که از وبلاگ های تاثیرگذار در حوزه ی محیط زیست است، از ابتکارات شهرهای مختلف برای آسیب رسانی کمتر به طبیعت و محیط زیست در روز سیزده فروردین نوشته است.  

محمد درویش نوشته است: همانطور که دیروز در سیزدهمین روز از نوروز ۱۳۹۳ اشاره کردم، علاوه بر مردم کازرون، بروجنی‌ها در بام ایران هم به استقبال گسترده از سیزده‌بدر رفته بودند. ظاهراً یکی از سمن‌های محیط زیستی فعال منطقه به نام تسنیم، با کمک شهرداری، اداره میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری و اعضای هلال احمر در یک اقدام هماهنگ، نه فقط کیسه‌های تجدیدپذیر برای حمل زباله در اختیار گردشگران قرار دادند، بلکه با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، بلیت‌های رایگانی را در اختیار آن دسته از شهروندانی قرار دادند که زباله‌های خود را مجدداً به محل برمی‌گرداندند و در محیط رها نمی‌ساختند و افزون بر آن، سبزه‌های موجود در سفره‌های هفت سین خود را در میادین شهر و نقاط از پیش معلوم شده، تحویل می‌دادند تا پس از انباشت به کمک شهرداری، تبدیل به کود کشاورزی شود. جالب اینکه یکی از پرورش‌دهندگان اسب در منطقه هم ابراز تمایل کرده بود تا در جمع‌آوری سبزه‌ها مشارکت داشته باشد، چرا که می‌تواند مورد تعلیف اسب‌ها قرار گیرد.

sizdebedar-S

باشد که با گسترش این فرهنگ، شاهد تغییر رفتار شهروندان باشیم و دیگر نظاره‌گر پرتاب یا رهاسازی سبزه‌ها در معابر عمومی شهر یا حاشیه‌ی سکونتگاه‌های انسانی نباشیم.

دست مریزاد به هموطنان سبزاندیشم در بروجن که روح بزرگ مشارکت‌جویانه و مسئولیت‌شناسانه‌ی خود را در یک آبادبوم کوچک وطن به نمایش نهادند.

به نظرم راه ماندگاری آیین‌های کهن این سرزمین همین است که تلاش کنیم تا برخی لکنت‌های موجود را که ممکن است به تشدید مصرف یا تخریب محیط زیست بیانجامد، آرام آرام بر بنیاد موازین محیط زیستی اصلاح کنیم. کاری که امیدوارم در مورد چهارشنبه سوری هم روزی تحقق یابد.