باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، از جدول زمانی مشخصی برای برچیدن بازداشتگاه گوانتانامو سخن گفته است.

شماره ۱۲۰۹ ـ پنجشنبه ۲۵ دسامبر  ۲۰۰۸


 

بی بی سی: باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، از جدول زمانی مشخصی برای برچیدن بازداشتگاه گوانتانامو سخن گفته است.

اوباما در مصاحبه با مجله آمریکایی تایم با اعلام اینکه لازم است بین نیازهای امنیتی ایالات متحده و حقوق و معیارهای مندرج در قانون اساسی این کشور توازن برقرار شود، گفته است که در نظر دارد ظرف دو سال از آغاز دوره ریاست جمهوری خود بازداشتگاه گوانتانامو را تعطیل کند.

بازداشتگاه گوانتانامو در زمان جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو، کوبا، ایجاد شد و کسانی که به ظن ارتباط با فعالیت های تروریستی در خارج از خاک آمریکا بازداشت شده اند به این بازداشتگاه انتقال یافته اند.

زمانی شمار بازداشتیان گوانتانامو به بیش از هفتصد نفر بالغ می شد اما اکثر آنان تاکنون آزاد شده اند و در حال حاضر حدود دویست و پنجاه شهروند خارجی همچنان در این محل بازداشت هستند.

دولت جورج بوش، رئیس جمهوری کنونی آمریکا، بازداشت شدگان را "دشمنان متخاصم" توصیف کرده و آنان را افرادی دانسته که بدون اینکه کشورشان با آمریکا رسما در جنگ باشد، به اقدام مسلحانه علیه منافع ایالات متحده مبادرت کرده اند.

از آنجا که این زندانیان تابعیت آمریکایی ندارند و در خاک این کشور بازداشت نیستند، از امکانات حقوقی که قوانین ایالات متحده برای زندانیان در نظر گرفته برخوردار نشده اند.

از سوی دیگر، به دلیل اینکه بازداشتیان اسیر جنگی محسوب نمی شده اند، کنوانسیون های بین المللی ناظر به قوانین جنگ نیز در مورد آنان اجرا نشده است.

تقریبا از زمان فعال شدن بازداشتگاه گوانتانامو، شرایط زندانیان باعث شد تا دولت آمریکا با انتقادهای شدیدی در داخل و خارج، بخصوص از سوی سازمان های مدافع حقوق بشر، مواجه شود.

اخیرا رابرت گیتس، وزیر دفاع دولت بوش که در کابینه باراک اوباما نیز سمت خود را حفظ خواهد کرد، گفت که برچیدن بازداشتگاه گوانتانامو از اولویت های اصلی دولت آینده آمریکا خواهد بود.

وی در عین حال اظهار داشت که به اجرا در آمدن چنین تصمیمی آسان نخواهد بود، زیرا در صورت آزادی زندانیان گوانتانامو، مشخص نیست که این افراد باید به کدام کشور فرستاده شوند.

دولت ها در تعدادی از کشورهایی که زندانیان گوانتانامو تابعیت آنها را دارند، مایل به پذیرش این افراد نیستند و در مورد برخی کشورهای دیگر، این نگرانی وجود دارد که در صورت بازگشت یا تحویل زندانیان، آنان در معرض بدرفتاری یا محاکمه های غیرعادلانه قرار گیرند.

همچنین، این نظر نیز ابراز شده که ممکن است زندانیان آزاد شده جذب گروه های تندرو شوند و در عملیات خشونت آمیز شرکت کنند.

دیک چنی، معاون رئیس جمهوری آمریکا، گفته که نمی داند در شرایط حاضر، چگونه می توان بازداشتگاه گوانتانامو را تعطیل کرد و افزوده است که "تنها زمانی می توان این تاسیسات را به "گونه ای مسئولانه برچید که مبارزه جهانی علیه تروریسم با موفقیت خاتمه یافته باشد."