Farhad-Farsadi-n

یکی از وظایف قانونی که به عهده بیمه گذاران (خریداران بیمه) گذاشته شده است ارایه درست و دقیق از مورد بیمه است تفاوتی هم نمی کند که شما قصد دارید چه چیزی را بیمه کنید: بیمه عمر، بیمه درمان، بیمه اتومبیل، بیمه منازل مسکونی، بیمه قایق یا هر چیز دیگری که قابلیت بیمه پذیری داشته باشد شامل این قانون می شود. حال دو سئوال مطرح می شود:

۱- اگر شرکت بیمه متوجه اظهارات خلاف واقعیت شود چه اتفاقی می افتد؟
اگر شرکت بیمه قبل از خسارت یا غرامت احتمالی به موضوع پی ببرد برای خود دو حق قایل می شود. اول اینکه بیمه نامه را کنسل نماید و هیچ حق بیمه ای را هم مسترد ننماید.
دوم اینکه دریابد که بیمه گذار از روی قصد تقلب این کار را انجام نداده است و مورد سهوا صورت پذیرفته که در آن صورت متناسب با شرایط جدید ریسک حق بیمه را تنظیم و تعدیل نموده و به اطلاع بیمه گذار می رساند.
اگر شرکت بیمه بعد از خسارت یا غرامت احتمالی به موضوع پی ببرد در این صورت خسارت را غیر قابل پرداخت اعلام می نماید و حتی قادر است ضرر و زیان های احتمالی را هم از بیمه گذار (خریدار بیمه) طلب نماید.
۲- شرکت بیمه از کجا متوجه اظهارات خلاف واقعیت می شود؟
در هر کدام از موارد بیمه روش های کنترلی وجود دارد که منحصر به فرد است یا به عبارت دیگر شرکت بیمه با امضاء هر یک از بیمه شدگان این حق را برای خود حفظ می نماید که برای بررسی بهتر ریسک اجازه داشته باشد که به همه اطلاعات و سوابق قبلی بیمه گذار که در ربط با ریسک بیمه شده است دسترسی داشته باشد.
در بیمه منازل مسکونی: در کانادا گزارشی وجود دارد که به “هیتس” معروف است و هر کسی که می خواهد برای منزل مسکونی اش یا منزلی که اجاره کرده اقدام به خرید بیمه نماید بایستی این گزارش ضمیمه سوابقش گردد. هدف از تهیه این گزارش آن است که همه خسارات قبلی که زیر اسم بیمه شده وجود دارد یا خسارات قبلی محل مسکونی (با توجه به آدرس) به دست آید. برای نمونه اگر به یکی از این گزارشات توجه کنید درمی یابید که بسیار دقیق طراحی شده و اطلاعاتش به روز است. مواردی که گزارش شاملش می شود عبارتند از: اسم بیمه گذار، نشانی محل سکونت، نوع خسارت قبلی، میزان خسارت پرداخت شده، شرکت بیمه مسئول پرداخت خسارت، تاریخ حادثه و نوع خسارت (آبدیدگی- دزدی- آتش سوزی یا توفان).
در بیمه اتومبیل: در کانادا برای دسترسی به سوابق و اطلاعات بیمه ای، رانندگی و نوع گواهینامه رانندگی شما لازم است شرکت بیمه یا بروکر مربوطه دو نوع گزارش درخواست نماید، اول ـ “اتو پلاس” و دوم ـ “ام وی آر”. هر کدام از این گزارشات شامل اطلاعات بیشمار و بسیار دقیقی هستند.
اتوپلاس: (سوابق تصادفات، نوع اتومبیل هایی که تا به حال داشته اید، ارقام پرداختی توسط هر یک از شرکت های بیمه، تاریخ حادثه، میزان و درصد تقصیر در هر تصادف، افرادی که در زیر یک بیمه نامه مشترکا بیمه شده اند، طی امسال چند بار اقدام به اخذ نرخ از دیگران نموده اید، چند سال است که بیمه شده اید و آیا سابقه بیمه بیزینسی روی ماشین های سنگین تر هم دارید یا خیر، البته اگر اتومبیل فعلی خود را هم برای هر تعمیری که برده اید و به هر دلیلی خسارت را از شرکت بیمه طلب ننموده اید هم در این گزارش ذکر شده است.
ام وی آر: در این گزارش همه جرایم شما و اولین تاریخی که گواهینامه گرفته اید و نوع گواهینامه شما، تاریخ تولد و آدرس سکونت به انضمام شرایط ویژه ای که برای رانندگی نیاز است که داشته باشید (مثلا عینک) درج شده است.
بیمه عمر و درمان: این مورد که آسانترین تلقی می شود فقط کافی است که شماره کارت بیمه سلامتی (اوهیپ) هر یک از ما به مرکز مربوطه ارسال شود تا سوابق پزشکی هر یک از ما از روز اول برای شرکت بیمه ارسال گردد.
با توجه به موارد ذکر شده چنین به نظر می رسد که همه ما در مقابل دوربین مخفی هستیم پس لبخند بزنید و فقط همانطور که تا به حال عمل کردید راستش را بگویید.

Misrepresentation عدم بیان واقعیت
Non Disclosure کتمان حقایق

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.
farsadi@insurefar.com