انتخابات انتاریو ۲۰۱۴
ONTARIO VOTES 2014

حزب محافظه کاران انتاریو از قدیمی ترین احزاب سیاسی انتاریوست. به لحاظ مرام، منش و ایدئولوژی این حزب شباهت بسیار به حزب محافظه کاران فدرال و همینطور احزاب محافظه کار اروپا دارد. تفاوت های ساختاری و بنیادی این حزب با احزاب محافظه کار اروپا که یک ایدئولوژی ویژه سیاسی، محافظه کاری را دنبال می کنند، برمی گردد به تفاوت ساختار کانادا، جامعه چند فرهنگی آن و مبانی و مشخصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن در مقایسه با اروپا.

ontario-pc
این حزب دست راستی که ابتدا با نام های مختلف اما مرامی دست راستی در صحنه سیاسی انتاریو قبل و بعد از تشکیل کنفدراسیون کانادا بنیاد گذاشته و فعال شده است، از نظر در دست داشتن قدرت سیاسی در انتاریو هم از احزاب دیگر موفق تر بوده است. محافظه کاران با نام های متفاوت و در نهایت با نام محافظه کاران پیشرو در ۱۴۶ سالی که از به وجود آمدن کانادا و پیوستن انتاریو به آن می گذرد، مجموعا ۸۰ سال قدرت حکومتی را در انتاریو در دست داشته اند. این حزب در سال ۱۸۵۴ به وسیله دو سیاستمدار برجسته تاریخ سیاسی کانادا و انتاریو، John. A. Macdonald و George- Etienne Cartier رسما تشکیل و به ثبت رسیده است. بسیاری از موسسات و بنیادهای زیرساختی انتاریو در دوره طولانی ۸۰ سال حکومت محافظه کاران و با طرح، برنامه و کوشش آنها به وجود آمده است.

شرکت دولتی مهم هیدرو انتاریو که بنا به نیاز زمانه در سال های پیش از جنگ جهانی اول به وجود آمد، از جمله این بنیادهای زیرساختی است. در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ دورانی که جهان با ویرانگرترین، سیاه ترین بحران ها و رکود اقتصادی روبرو شد، محافظه کاران در انتاریو حکومت می کردند و با تلاش های خود توانستند با موفقیتی نسبی این بحران را از سر بگذرانند. در همین دوره بر نام این حزب «پیشرو» اضافه شد.
بر اساس اسناد تاریخی، محافظه کاران با تجدیدنظر کلی در سیاست های خود با رکود اقتصادی بزرگ مقابله کردند. به همین خاطر هم نام حزب خود را به محافظه کاران پیشرو تغییر دادند. همانطور که در بالا اشاره شد، محافظه کاران پیشروی انتاریو با حزب محافظه کاران فدرال شباهت تقریبا ساختاری و ایدئولوژیک کامل دارند. به همین خاطر سیاستمدار برجسته درگذشته این حزب مثل جیم فلاهرتی از انتاریو در ادامه فعالیت های سیاسی خود با محافظه کاران فدرال کار کرد.
در دوران معاصر با وجود این پیشینه موفق این حزب به مدت یک دهه کامل، از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵ از قدرت حکومتی در انتاریو دور ماند و تنها بعد از افول و سقوط دولت ان دی پی به رهبری و نخست وزیری باب ری، دوباره به قدرت حکومتی رسیدند. در انتخابات ۱۹۹۵ آنچنان مردم از اولین حکومت ان دی پی ناخرسند بودند که مایک هریس، رهبر این حزب که سیاستمداری نخبه و با تجربه بود به آسانی حزب تحت رهبری اش را با وعده بازسازی اقتصادی انتاریو دو دوره پیاپی به قدرت رساند. عمده ترین وعده محافظه کاران از بین بردن کسری بودجه کلانی بود که از دوره حکومت ان دی پی به نخست وزیری باب ری برای انتاریو به ارث مانده بود. مایک هریس موفق به انجام این کار شد اما متوازن کردن بودجه استان، به قیمت قطع بودجه بسیاری از برنامه های رفاهی و خدماتی تمام شد. اقداماتی که سال به سال مردم انتاریو را از حکومت محافظه کاران بیشتر و بیشتر ناراضی کرد. این نارضایتی تا به آنجا کشید که در انتخابات ۲۰۰۳ حزب لیبرال به رهبری دالتون مک گینتی با به دست آوردن بیش از ۷۰ کرسی مجلس، محافظه کاران را مجبور به پذیرفتن شکست سنگینی کردند. در آن انتخابات محافظه کاران که دو دوره با حکومت اکثریت قدرت سیاسی انتاریو را در دست داشتند، توانستند تنها ۲۴ نماینده در مجلس قانونگذاری انتاریو داشته باشند. توجه داشته باشیم در سطح فدرال برایان مالرونی حدود یک دهه پیش از این انتخابات (انتخابات سال ۱۹۹۳) چنین شکستی از لیبرال ها خورده بود.
در همه حال سیاست های دست راستی محافظه کاران از سال ۲۰۰۳ تاکنون یعنی بیش از یک دهه، آنها را از تشکیل دولت در انتاریو دوباره دور کرده است. تیم هوداک، رهبر کنونی این حزب که به اعتراف خودش، مقبولیت و محبوبیت زیادی هم در میان مردم ندارد حالا در انتخابات پیش رو در تلاش است تا با تکیه بر برنامه های اقتصادی خود و عمدتا ایجاد «یک میلیون شغل» برای انتاریو، بار دیگر محافظه کاران را به اقتدارشان و به قدرت حکومتی برساند.

______________________

نگاهی به کارنامه تیم هوداک، رهبر محافظه کاران پیشروی انتاریو

hudak-H

تیم هوداک در سال ۱۹۶۷ در فورت اری انتاریو به دنیا آمده است.خانواده پدریش که ناظم مدرسه بود از اسلواکیای اروپای شرقی به کانادا مهاجرت کرده اند. مادرش از تبار فرانسوی ـ ایرلندی است. تیم هوداک در دانشگاه های انتاریوی غربی و سیاتل واقع در ایالت واشنگتن آمریکا تحصیل کرده و دارای مدرک فوق لیسانس اقتصاد است. هوداک پیش از روی آوردن به سیاست چند سال برای فروشگاه های زنجیره ای وال مارت کانادا به عنوان مدیر برنامه ریزی و سیاست گذاری های آن کار کرده است. هوداک برای نخستین بار در انتخابات سال ۱۹۹۵زمانی که فقط ۲۷ ساله بود، به نمایندگی مجلس انتاریو انتخاب شد. او یکی از جوانترین کسانی است که تاکنون به کوئینز پارک راه یافته است. در انتخابات ۱۹۹۹دوباره به نمایندگی مجلس برگزیده شد. در کابینه های دولت های محافظه کار انتاریو صدارت وزارتخانه های مختلف را بر عهده داشته و از جمله مدتی وزیر گردشگری و در کابینه ارنی ایوز وزیر امور تجاری و مصرف کنندگان بود.
در انتخابات ۲۰۰۳ محافظه کاران از لیبرال ها شکست خوردند، اما هوداک با اختلاف بیش از ۱۰ هزار رای بازهم رقبای خود را شکست داد و برای بار سوم نماینده مجلس شد. در سال ۲۰۰۲ در انتخابات رهبری حزب از جیم فلاهرتی حمایت کرد، اما فلاهرتی به رهبری نرسید. هوداک خود پس از انتخابش به نمایندگی مجلس در انتخابات ۲۰۰۷ در سال ۲۰۰۹ کاندیدای به دست گیری رهبری حزب شد و توانست در رای گیری چهارم رقبایش را کنار زده و به مقام رهبری حزب محافظه کاران پیشروی انتاریو برسد. او یکی از جوانترین رهبران این حزب در تاریخ آن است. در جریان مبارزات انتخاباتی برای رسیدن به رهبری حزب، چند تن از محافظه کاران فدرال و از جمله جان برد و تونی کلمنت، وزرای کابینه دولت فدرال استفن هارپر از او پشتیبانی کردند. سیاستمداران با سابقه، ناظران و تحلیلگران سیاسی او را یک محافظه کار به شدت دست راستی می دانند، اما خود تیم هوداک این نظر را قبول ندارد. تیم هوداک متاهل است و دو فرزند دارد.

____________________________

احزاب برای صنایع خودروسازی انتاریو چه می کنند؟

روز چهارشنبه هفته گذشته کاتلین وین، رهبر حزب لیبرال در سخنرانی خود بهنگام بازدید از شرکت خودروسازی Omega Tools در ویندزور گفت اگر ما در انتخابات به پیروزی برسیم، مانند گذشته از طریق کمک های مالی با شرکت های خوروسازی انتاریو و از جمله این شرکت ادامه خواهیم داد. وی یادآور شد این شرکت برای اقتصاد منطقه و کل انتاریو بسیار مهم است.
شرکت خودرو سازی Omega Tools مجموعا حدود پنج میلیون دلار کمک مالی از دولت لیبرال دریافت کرده است و مدیر آن می گوید ما توانستیم با این کمک مالی ۱۰ فرصت شغلی تخصصی تمام وقت ایجاد کنیم.
کاتلین وین در قسمت دیگری از سخنرانی خود برای گروهی از کارکنان این شرکت توضیح داد که در جریان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ دولت ما با کمک ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری خود به شرکت های خودروسازی جنرال موتورز و کرایسلر (کانادا) از بیکار شدن ۹۵ هزار نفر جلوگیری کرد. تیم هوداک، رهبر محافظه کاران انتاریو در عکس العمل به این نظر خانم وین به شدت از بذل و بخشش لیبرال ها انتقاد کرده و گفت ما در صورتی که به پیروزی برسیم برخلاف لیبرال ها با کاهش دادن مالیات شرکت های خودروسازی و قطعات اتوموبیل و همینطور پائین آوردن قیمت انرژی مصرفی به توسعه و ثبات آنها کمک خواهیم کرد.

_________________________

انتشار پلاتفرم انتخاباتی ان دی پی

روز پنجشنبه گذشته ۲۲ ماه مه، پلاتفرم انتخاباتی ان دی پی با محوریت قرار دادن پاسخ به نیازهای «اساسی خانواده ها» منتشر شد.
حداقل برنامه هایی که ان دی پی در پلاتفرم خود اعلام کرده ترکیبی از سیاست های کلی و همیشگی این حزب و چندین وعده عمده است. این وعده ها در مدتی که از مبارزات انتخاباتی می گذرد به وسیله خانم آندریا هوروات اینجا و آنجا، در گردهمایی های حزبی و در مصاحبه هایش پیش از این ارائه شده اند. نکته این است که با اینکه خانم هوروات با عدم پشتیبانی خود سبب سقوط دولت لیبرال و برگزاری انتخابات شد، بعد از محافظه کاران و لیبرال ها پلاتفرم حزب خود را منتشر کرده است.
در این پلاتفرم، بجز اقداماتی رفاهی در پاسخ به نیازهای «اساسی خانواده ها» که برای ان دی پی در صورت پیروزی در انتخابات ۱۲ جون در اولویت قرار دارد، ان دی پی می گوید در صورت پیروزی مالیات بر درآمد کلان شرکت ها را افزایش خواهد داد. به عبارت دقیق تر خانم هوروات قصد دارد این مالیات را اکنون ۵/۱۱ درصد است به ۵/۱۲ درصد برساند. در پلاتفرم وعده داده شد که حداقل دستمزد ها افزایش خواهد یافت، بیمه اتوموبیل ۱۵ درصد کاهش داده می شود. شهریه دانشگاه به میزان کنونی ثابت نگهداشته می شود و بهره وام های دانشجویی به کلی حذف خواهد شد. یکی از دیگر برنامه های قابل توجه ان دی پی این است که اگر دانشجویان رشته پزشکی تعهد بدهند و قبول کنند که بعد از اتمام تحصیل در مناطقی که کمبود پزشک وجود دارد (عمدتا در مناطق روستایی یا شهرک های کوچک) به کار بپردازند، دولت ان دی پی ۲۰ هزار دلار از مقدار وام دانشجویی آنها را به آنها می بخشد. در این پلاتفرم همچنین وعده داده شده که کسری بودجه انتاریو در سال مالی ۱۸ – ۲۰۱۷ رفع شود.
لیبرال ها هم وعده مشابهی داده اند. محافظه کاران بر اساس برنامه اقتصادی شان گفته اند در سال مالی ۱۷ – ۲۰۱۶ یعنی یک سال زودتر از این دوحزب، کسری بودجه را رفع و اوضاع مالی و دفاتر حسابداری دولت را متوازن خواهند کرد. یکی از کاندیداهای حزب لیبرال گفته است که پرداختن به پلاتفرم ان دی پی، تجزیه تحلیل و انتقاد از آن به کلی «اتلاف وقت» است.
________________________

پشتیبانی شهردار محبوب می سی ساگا از کاتلین وین

wynne_hazel

خانم هیزل مک کالیون هفته گذشته پس از ملاقات با کاتلین وین همراه وی در یک کنفرانس خبری پشتیبانی خود را از حزب لیبرال و رهبر آن در انتخابات ۱۲جون اعلام کرد. خانم مک کالیون که به «گردباد هیزل» در دنیای سیاست مشهور است بیش از ۳۵ سال مقام شهرداری می سی ساگا را در دست دارد. او از سال ۱۹۷۸ تاکنون در تمام انتخابات شهرداری از سوی مردم این منطقه پرجمعیت انتاریو به مقام شهرداری برگزیده شده است.
خانم مک کالیون ضمن اعلام پشتیبانی خود از خانم وین، برنامه تخصیص ۲۹ میلیاردلار به وسیله دولت لیبرال را برای توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی مورد تمجید قرار داد.
او بدون نام بردن از تیم هوداک درباره شعار مشهور انتخاباتی محافظه کاران «یک میلیون فرصت شغلی برای انتاریو» با کنایه گفت دادن چنین شعارهای بی پشتوانه ای آسان ولی عملی کردن دشوار است.
این سیاستمدار سالمند و با تجربه به محافظه کاران توصیه کرد که به خدماتی هم که مردم به آن نیاز دارند، توجه و برای ارائه این خدمات برنامه ریزی کنند.
شهردار می سی ساگا از خانم وین خواست که بودجه بیشتری در اختیار شهرداری ها بگذارد چرا که تنها با عوارض املاک نمی شود تمام کارهای زیربنایی را برای مردم به اجرا درآورد.
______________________________

مناظره کاتلین وین و آندریا هوروات درباره آینده منطقه حلقه آتش» انتاریو

غروب دوشنبه ۲۶ می، رهبران حزب لیبرال و ان دی پی در سالن هتلی در تاندر بی به مدت یک ساعت باهم مناظره داشتند. پس از سخنرانی های مقدماتی و بحث با هم، کاتلین وین و آندریا هوروات به پرسش های حاضران در این جلسه پاسخ دادند. تیم هوداک، رهبر محافظه کاران پیش از برگزاری مناظره اعلام کرده بود که به علت برخورد زمانی این مناظره با برنامه های دیگرش در آن شرکت نخواهد داشت. هوروات در سخنان مقدماتی خود لیبرال ها را به فساد و دروغگویی متهم کرد، اما کاتلین وین از همان ابتدا به توضیح و تشریح برنامه های حزب لیبرال برای این منطقه پرداخت.
حلقه آتش یکی از مناطق غنی از فلز کرمیت است که حدودا در ۵۰۰ کیلومتری شمال شرقی تاندربی قرار دارد. کرمیت فلزی است که مصارف صنعتی بسیار دارد. حلقه آتش یکی از غنی ترین منابع این فلز ارزشمند در انتاریو و کاناداست. برای انجام عملیات کشف و بهره برداری از منابع و معدن های این مناطق، احداث جاده، تامین نیروی کار ماهر و جلب رضایت اقوام بومی ساکن نواحی مختلف حلقه آتش ضرورت دارد.
کاتلین وین گفت همانطور که ما در پلاتفرم خود به این منطقه پرداخته و پروژه توسعه و بهره برداری از آن را برنامه مهمی برای آینده اقتصادی انتاریو نامیده ایم، آماده ایم حتی اگر دولت فدرال در این زمینه به ما کمک نکند در ده سال آینده یک میلیارد دلار برای اجرای این پروژه سرمایه گذاری کنیم و در این مدت ده سال با هزینه کردن این مبلغ امکان استخراج کرمیت را به وجود آوریم.
آندریا هوروات هم گفت ما هم حاضر هستیم که برای عملی شدن این کار یک میلیارد و حتی اگر لازم شد بیشتر خرج کنیم و باز دوباره به انتقاد شدید از کاتلین وین و لیبرال ها پرداخت و گفت مردم از لیبرال ها به خاطر وعده هایی که داده اما عملی نکرده اند، خسته شده اند.
این در حالی است که ان دی پی در پلاتفرم خود اصلا حتی اشاره ای به حلقه آتش، منابع کرمیت این ناحیه وسیع و استخراج آن نکرده اند.
کارشناسان اقتصادی و صنعتی بر این باورند که کرمیت موجود در این ناحیه انتاریو یک فرصت اقتصادی استثنایی برای انتاریو با درآمدی حدود دست کم ۶۰ میلیارد دلار است. کرمیت موجود در این ناحیه را با منابع نفت موجود در شن های نفتی آلبرتا مقایسه کرده اند.

____________________

۳۴ چهره با نفوذ ان دی پی از هوروات حمایت نمی کنند

۳۴ چهره متشخص و با نفوذ ان دی پی با نوشتن نامه مفصلی به خانم آندریا هوروات، رهبر ان دی پی اعلام کرده اند که به صورتی جدی با توجه به رویه و سیاست هایی که شما در مبارزات انتخاباتی پیش گرفته اید، تصمیم ما این است که از شما حمایت نکنیم و به کاندیدهای ان دی پی هم رای نخواهیم داد.

NDP

نسخه ای از این نامه که به صورت ای میل ارسال شده به دست سی بی سی هم رسیده است. بنا به گزارش همین رسانه این گروه از ۳۴ تن از چهره های متشخص تشکیل شده که از پشتیبانان جدی، پرنفوذ و قدیمی ان دی پی هستند. در پیام این گروه به خانم هوروات انتقاد شده که در مبارزات انتخاباتی خود در تلاش است تا با عنوان کردن سیاست های دست راستی آرای گروهی از طرفداران حزب محافظه کار را به دست بیاورد. شیوه ای که در تضاد با ساختار دموکراتیک و مشی سیاسی ان دی پی است.
خانم جودی ربیک، یکی از کسانی که این نامه را امضاء کرده در قسمتی از توضیحات خود درباره این نامه می گوید: «به نظر می رسد آنها / خانم هوروات و کاندیداهای ان دی پی/ با سیاست های راست گرایانه پوپولیستی قصد دارند به آرای مردم دست یابند.»
در این نامه بدون این که نامی از تیم هوداک به میان آورده شود، گفته شده روش مبارزات انتخاباتی که شما در پیش گرفته اید، روشی است که رهبران دست راستی حزب محافظه کاران از مایک هریس به این سو برای موفقیت در انتخابات و به دست آوردن آرای مردم، در پیش گرفته و می گیرند.
غروب روز جمعه ان دی پی بیانیه ای در پاسخ به این نامه منتشر کرد که در آن ژیل بیسون یکی از مدیران ارشد حزب ضمن توضیح درباره شیوه مبارزات انتخاباتی ان دی پی در انتخابات جاری، این اتهامات را رد کرده است.
________________________________

لیبرال ها در افکار عمومی از محافظه کاران پیشی گرفتند

polling

بر اساس نتایج به دست آمده و اعلام شده در سایت مشهور ۳۰۸ با توجه به معدل و متوسط درصد پشتیبانی رای دهندگان واجد شرایط، لیبرال ها از ۸/۳۵ درصد، محافظه کاران پیشرو از ۲/۳۳ درصد، ان دی پی از ۷/۲۲ درصد و حزب سبز از ۱/۷ درصد آرا برخوردارند. بقیه احزاب یا کاندیداهای مستقل تنها با ۱/۱ درصد رای دهندگان پشتیبانی می شوند. ترجمه این ارقام ریاضی به تعداد کرسی هایی که هر حزب می تواند به دست آورد بر اساس پیش بینی این سایت اینگونه می شود که لیبرال ها به طور متوسط می توانند ۴۸ کرسی، محافظه کاران پیشرو ۳۷ کرسی و ان دی پی ۲۲ کرسی از ۱۰۷ کرسی موجود در مجلس را به دست آورند.
نتایج این نظرسنجی به وسیله این سایت روز ۲۷ ماه مه یعنی کمی بیشتر از دو هفته مانده به روز رای گیری اعلام شده است. بر اساس آمار و ارقام به دست آمده هنوز در عمل هیچ حزبی از میان حزب لیبرال و محافظه کاران پیشرو برتری محسوسی پیدا نکرده است، اما به نظر می رسد لیبرال ها با توجه به ضریب خطای این نظرسنجی در افکار عمومی از محافظه کاران پیشی گرفته اند، اما اگر همین وضعیت به لحاظ نظر رای دهندگان در دو هفته ای که از مبارزات انتخاباتی باقی مانده ادامه یابد، همانطور که تاکنون گروهی از تحلیلگران گفته و ناظران سیاسی هم باور دارند، در نتیجه نهایی انتخاباتی که برای مردم انتاریو نزدیک به ۸۰ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت باز هم لیبرال ها به یک دولت اقلیت خواهند رسید.