شهروند – علی شریفیان: جمعه گذشته مصرف کنندگان بنزین در مناطق مختلف به ناگهان با افزایش قابل توجه بهای هر لیتر بنزین در جایگاه های فروش روبرو شدند. قیمت هر لیتر بنزین در شهرهای مختلف کانادا به درجات مختلف از قیمت یک لیتر سوخت در همین روز در سال گذشته، افزایش چشمگیری پیدا کرده است. به طور متوسط در تورنتو هر لیتر بنزین به یک دلار و ۴۲ سنت (۱۲سنت بیشتر از سال پیش)، مونترال یک دلار و ۵۲ سنت (۱۸ سنت بیشتر) در ادمونتون به یک دلار و ۲۶ سنت (شش سنت بیشتر) در هالیفکس یک دلار و ۴۰ سنت (۱۱ سنت بیشتر) و در ونکوور به یک دلار و ۵۵ سنت (۱۲ سنت بیشتر از سال پیش در همین روز) افزایش یافته است.
تحلیلگران بازار انرژی می گویند معمولا در فصل تابستان به علت افزایش مسافرت ها بهای بنزین بالا می رود، اما این افزایش کلان به دلیل اغتشاشات و ناآرامی های عراق است. عراق چند هفته ای است عملا دچار نوعی جنگ داخلی شده و به نظر نمی رسد این ناآرامی ها به زودی مهار شود. عراق دومین تولیدکننده و صادرکننده اوپک است و اوضاع نابسامان این کشور یکی از عواملی است که بر قیمت نفت و در نتیجه آن بالارفتن بهای بنزین این چنین اثر گذاشته است. این کارشناسان می گویند قاعدتا نباید منتظر ارزان تر شدن قیمت بنزین دست کم تا ماه سپتامبر باشیم.

gas-price
در همین رابطه شبکه سی تی وی هم نظرسنجی در سایت خود انجام داده است. این شبکه از مردم پرسیده است آیا گرانی بنزین باعث تغییر برنامه های شما برای سفرهای تابستانی تان خواهد شد. از ۶۵۰۷ نفری که در این نظرسنجی شرکت کرده اند، ۳۶۱۸ نفر ، ۵۶ درصد پاسخ مثبت داده اند و ۲۸۸۹ نفر، ۴۴ درصد گفته اند گرانی بنزین در برنامه سفرهای تابستانی شان تاثیری نخواهد گذاشت.