در حالی که تنها دو روز به انتخابات فدرال کانادا باقی مانده بود، کنگره ایرانیان کانادا از کاندیداهای نمایندگی مجلس در حوزه های ویلودیل، تورن هیل و ریچموندهیل دعوت کرده بود 

 

شهروند ۱۱۹۹ ـ پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۰۸


 

یکشنبه ۱۲ اکتبر ۲۰۰۸، در حالی که تنها دو روز به انتخابات فدرال کانادا باقی مانده بود، کنگره ایرانیان کانادا از کاندیداهای نمایندگی مجلس در حوزه های ویلودیل، تورن هیل و ریچموندهیل دعوت کرده بود تا در یک نشست با ایرانیان از خود و برنامه های حزب شان بگویند و به پرسش های جامعه ی ایرانی پاسخ دهند.

این نشست در سالن کانسیل چمبر شهرداری نورت یورک از ساعت ۳ بعدازظهر آغاز شد.

کاندیداهای ویلودیل

سعید حریری، رئیس کنگره ایرانیان کانادا ضمن خوشامد به حاضران و کاندیداها و تبریک برای روز شکرگزاری، تضمین داد که برنامه را راس ساعت ۶ به پایان برسانند.

لادن شهروز سخنگوی کنگره ایرانیان کانادا به کوتاهی عملکرد چهارماهه کنگره را اعم از برگزاری جلسات مرتب هفتگی و گشایش حساب بانکی و دیگر اقدامات اولیه برای راه اندازی فعالیت های آن به اطلاع حاضران رساند.

علیداد مافی نظام از دیگر اعضای هیئت مدیره کنگره، گردانندگی جلسه را عهده دار بود.

در این جلسه تمام کاندیداهای احزاب از حوزه ویلو دیل شرکت داشتند: سوزان والاس (ان دی پی)، جک کارنز (کانسرواتیو)، مارتا هال فیندلی(لیبرال)، لو کارکاسوله (گرین)، بهمن رودگرنیا(پروگرسیو کانسرواتیو). از حوزه ی ریچموندهیل برایان ویلفرت(لیبرال) چانگسن لانگ(کانسرواتیو)، وس داست(ان دی پی) و از حوزه ی تورن هیل پیتر کنت (کانسرواتیو)، سوزان کیدیس (لیبرال) و نوربرت کوئل(گرین).

به هر کدام از کاندیداها سه دقیقه وقت داده شد تا از خود و حزبشان بگویند. با توجه به وقت تعیین شده برای هر نفر، آنها توانستند به کوتاهی خود را معرفی کرده و مهمترین طرح های حزب خود را برشمرند.

مسائل بهداشت و بحران زیست محیطی، وضعیت کم درآمدها، کنترل جرم و جنایت، اهداف بلندمدت برای کانادایی بهتر برای فرزندان و … از مهمترین نکاتی بود که کاندیداها روی آن تمرکز کردند.

بهمن رودگرنیا، کاندیدای ایرانی حزب پروگرسیو کانسرواتیو، ضمن گلایه از اینکه تنها دو روز پیش به او اطلاع داده اند که در این جلسه حضور یابد از سوابق خود و اداره یک دبیرستان در حال حاضر گفت و اینکه چندی پیش با این حزب آشنا شده و پس از اینکه نقاط مشترکی با آن یافته، پذیرفته که از آن حزب نامزد انتخابات شود.

کاندیداهای ریچموندهیل و تورن هیل

سپس پرسش و پاسخ با حاضران برگزار شد. اولین پرسش کننده از میان جمع، رضا مریدی نماینده لیبرال ایرانی تبار مجلس انتاریو بود که در رابطه با موضع دولت فدرال در قبال دولت انتاریو و کمک مالی به آن پرسید. جک کارنز نماینده کانسرواتیو مبالغی را که تاکنون به انتاریو اختصاص داده شده برای بخش آموزش و نیروی پلیس برشمرد. و در پاسخ به او مارتا هال فیندلی انتقاد کرد که استفن هارپر در طول مدت نخست وزیری اش تنها یک بار با دالتون مک گینتی دیدار کرده است آنهم در مراسم شامی و تنها مکالمه برقرار شده به کوتاهی فاصله پیش غذا تا سرو غذا بوده است. او جیم کارنز را متهم کرد که حرف های جیم فلاهرتی را درخصوص انتاریو تکرار می کند.

نماینده گرین از ویلودیل هم کمک کردن قوی تر به ضعیف تر را در میان استانهای کانادا عملی منصفانه خواند و گفت باید در کنار هم کشور را به جلو ببریم.

پرسش های کتبی حاضران توسط فیروزه بهرامی، معاون رئیس کنگره ایرانیان کانادا و لادن شهروز سخنگوی کنگره خوانده می شد.

در ادامه پرسش و پاسخ به حضور نیروهای کانادا در افغانستان اشاره شد و اینکه پول مالیات دهندگان صرف آن می شود.

نماینده محافظه کار ویلودیل ماموریت افغانستان را ماموریت خطرناکی خواند و گفت، ما داریم از آزادی و دمکراسی در آنجا حفاظت می کنیم. او گفت ما به نقشی که در آنجا داریم افتخار می کنیم و در کنار سایر کشورها بر روی آموزش و ساختن افغانستان مشارکت داریم.

برایان ویلفرت نماینده لیبرال ریچموندهیل که در انتخابات ۱۴ اکتبر دوباره انتخاب شد، گفت: ما برای نبرد آنجا نیستیم و برای احیا و ثبات افغانستان کار می کنیم. او آماری از پیشرفت های افغانستان در خلال این مدت داد و فارغ التحصیل شدن ۳۰۰ پزشک زن در آن کشور.

مارتا هال فیندلی اما تاکید کرد که باید ماهیت ماموریت کانادا در آنجا تغییر کند و گفت که ما برای نبرد در آنجا نباید حضور داشته باشیم.

سوزان والاس گفت، ان دی پی بر روی خروج فوری سربازان کانادا از افغانستان تاکید دارد و بر روی ماموریت صلح طلبانه سربازان کانادا، و اینکه  افغانستان در حال حاضر در شرایط صلح قرار ندارد.

در مورد برنامه لیبرال ها در مورد مهاجران متخصص و کمک به آنها برای جاگیر شدن در شغل های اصلی خودشان پرسیده شد.

ویلفرت به مشکلی که نه تنها برای مهاجران بلکه برای آنان که در خود کانادا به دنیا آمده اند، وجود دارد، یعنی عدم پذیرش گواهینامه یک استان از سوی استان دیگر اشاره کرد و گفت، آنها هم مجبورند امتحانی برای معادل سازی مدرکشان بگذرانند و افزود که باید ترتیبی اندیشید که این موانع حل شود.

با توجه به اینکه انتخابات سراسری کانادا ۱۴ اکتبر ۲۰۰۸ انجام شد و نمایندگان مجلس انتخاب شدند، دیگر به درج پرسش و پاسخ ها نیازی نیست و کمکی برای تصمیم گیری نمی کند، تنها افرادی که در جلسه حضور داشتند می توانستند در پایان جلسه آگاهانه تر تصمیم بگیرند که به چه حزبی می خواهند رای دهند.

گفتنی ست از کاندیداهایی که در این جلسه حضور یافتند، پیتر کنت از حزب کانسرواتیو حوزه تورن هیل، مارتا هال فیندلی کاندیدای لیبرال حوزه ی ویلودیل و برایان ویلفرت کاندیدای لیبرال حوزه ریچموندهیل به نمایندگی مجلس فدرال انتخاب شدند.