Rusia-Sangtion

شهروند- علی شریفیان: روز سه شنبه ۲۹ جولای باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در یک سخنرانی خطاب به خبرنگاران رسانه ها در کاخ سفید در واشنگتن. دی سی، پایتخت آمریکا با انتقاد شدید از روسیه، تحریم های تازه و گسترده تری را علیه این کشور اعلام کرد.

اوباما در سخنرانی خود گفت، «با این تحریم ها روسیه منزوی تر می شود، اما این راهی است که پوتین انتخاب کرده است.»

آمریکا در این تحریم ها در زمینه انرژی، خرید و فروش اسلحه و بانک های اصلی و عمده روسیه را که نقشی حیاتی در اقتصاد این کشور دارند، هدف قرار داده است، از جمله بانک مسکو و بانک کشاورزی روسیه که دست کم ۵۰ درصد مالکیت آنها به دولت روسیه تعلق دارند، جزو تحریم های اعلام شده اند.

همزمان ۲۸ کشور اتحادیه اروپا با هم به توافق رسیده و آنها هم تحریم های تازه خود را علیه روسیه اعلام کردند. اتحادیه اروپا عمدتا روسیه را در بخش انرژی تحریم کرده است. استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال کانادا هم روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای خبر داد که کانادا هم بر دامنه تحریم های خود علیه روسیه می افزاید. جزییات این تحریم ها اعلام نشده، اما در بیانیه اتاوا آمده «این تحریم ها با هماهنگی با اتحادیه اروپا و آمریکا، مشخص و اعلام خواهند شد.» آمریکا و متحدانش بر این باورند که روسیه در سقوط هواپیمای پرواز ۱۷ هواپیمایی مالزی که اوائل این ماه بر اثر شلیک موشک در اوکراین سقوط کرد، دست داشته است. در این فاجعه هوایی همه ۲۹۸ نفر سرنشینان این هواپیما جان باختند. ۱۹۴ تن از جان باختگان سانحه، شهروندان هلند بوده اند. هلند پس از ۵۲ سال در سوگ جان باختن شهروندان خود عزای عمومی اعلام کرد. این هواپیما در خاک اوکراین در منطقه ای که بین نیروهای طرفدار روسیه و نیروهای ارتش اوکراین جنگی در جریان است، با اصابت موشک منفجر و سقوط کرده است.