دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران طی اطلاعیه ای خبر از مرگ سردبیر خبرگزاری هرانا داد. در این اطلاعیه آمده است: صبح سه شنبه ۱۴ مرداد(پنجم آگوست ۲۰۱۴) پلیس ترکیه، پیکر «سیدجمال حسینی» (اسفندیار بهارمس) سردبیر خبرگزاری هرانا و از مسئولان ارشد مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (HRA) را پشت میز کارش و در حالی یافت که ساعاتی پیش جان داده بود.

صبح سه‌شنبه، پلیس ترکیه پیکر بی‌جان سید جمال حسینی (اسفندیار بهارمس) از مسولان ارشد این تشکل را در منزل وی، در پشت میز کارش و در حالی که قطراتی از خون بر صورت و برخی نقاط منزل وی دیده می‌شد، یافت. بر اساس گزارش‌های دریافتی، هنوز از علت مرگ ناگهانی این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر اطلاعی در دست نیست، اما پلیس ترکیه تحقیقات خود را درباره این موضوع آغاز کرده است که به محض دریافت اطلاعات تکمیلی، شرح ماوقع به استحضار هموطنان گرامی خواهد رسید.

جمال حسینی ۳۴ سال داشت و از بنیانگذاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و نیز مسئول هماهنگی این تشکل بود. وی نقش بسیار برجسته‌ای در پیدایش، رشد و تداوم فعالیت این تشکل در تمامی سال های فعالیت آن برعهده داشت.

جمال حسینی که سال‌ها از عوارض شرایط تحمیلی به عنوان یک پناهنده سیاسی و کمبود رسیدگی و امکانات پزشکی در رنج بود هیچگاه اجازه نداد مشکلات یادشده مانعی در مسیر فعالیت‌های انسان دوستانه و آرمان های والای او شود و در آخر نیز در حال نوشتن آخرین گزارش‌های خود و در حین کار جان خود را از دست داد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در راه پر فراز و نشیبی که طی کرده و به ویژه در روزهای دشوار کنونی همواره آقای حسینی را چونان نیرویی صادق، پاکباز و در ‌‌‌‌نهایت از خودگذشتگی در کنار خود داشت و از حضور ارزشمند وی بهره‌مند بود. وی در پی گیری حقوق از دست رفته هم میهنمانمان روز از شب نمی‌شناخت و به این jamal-hossaini-Hدلیل نیز همواره آماج تهدید‌ها و تخریب‌های دستگاه امنیتی بود.

این تشکل مدافع حقوق بشر فقدان این سرمایه ارزشمند را به مردم ایران، فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و به ویژه زندانیانی که در تمامی این سال‌ها، وی صدای رسای آن‌ها و نزدیکانشان بود، تسلیت می‌گوید و برای بازماندگان و خانواده آن مرحوم تقاضای صبر و شکیبایی دارد.

در این رابطه سایت بی بی سی نوشت: جنازه جمال حسینی، سردبیر سایت هرانا، در شهر نوشهیر ترکیه پیدا شده است.

یکی از رسانه‌های محلی نوشهیر نوشته است که پلیس پس از تماس دوستان آقای حسینی و ابراز نگرانی آنها به محل اقامت او رفت و با جنازه او مواجه شد. برآورد اولیه پلیس این بوده است که چند روز از مرگ جمال حسینی می‌گذشته است و پلیس احتمال خودکشی را بررسی می‌کند.

بهروز جاوید تهرانی، از دوستان جمال حسینی، به بی‌بی‌سی فارسی گفت وقتی جنازه جمال حسینی پیدا شد از بینی و گوش او خون آمده بود. او گفت کادر پزشکی که به محل آمدند گفتند این خون می‌تواند نشانه سکته آقای حسینی باشد.

در عین حال ژیار گل، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در ترکیه، می‌گوید اخباری مبنی بر اینکه جمال حسینی پیشتر تهدید شده بود وجود دارد.

وبسایتهرانا، با عنوان کامل خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اخبار مربوط به احکام قضایی و برخوردهای امنیتی در ایران تمرکز دارد. این وبسایت به ویژه گزارش‌هایی اختصاصی درباره وضعیت زندانیان در ایران منتشر کرده است.