اکثر ایرانیهای مقیم کانادا، در ایالت انگلیسی زبان انتاریو با مرکزیت مالی تورنتو، زندگی می کنند که احتمالا بیش از ۳۰۰ هزار نفرند. به همین دلیل روی ایالت انتاریو  …



 

شماره ۱۲۰۱ ـ پنجشنبه ۳۰ اکتبر ۲۰۰۸


 

مالیات ها، هزینه ها و تقسیم اموال چگونه است؟


 


 

اکثر ایرانیهای مقیم کانادا، در ایالت انگلیسی زبان انتاریو با مرکزیت مالی تورنتو، زندگی می کنند که احتمالا بیش از ۳۰۰ هزار نفرند. به همین دلیل روی ایالت انتاریو تمرکز می کنیم. سایر ایالتها هم با کمی تفاوت (فقط در حوزه قوانین ایالتی البته) همین قوانین را دنبال می کنند. قوانین فدرال در تمام ایالتها، بجز ایالت فرانسوی زبان کبک، مشابه هستند.

در کانادا اگر فرزند یا اموال مشترک یا اختلاف بزرگی در کار نباشد، شما میتوانید به سادگی و با کمترین هزینه ورقه طلاق (Divorce Certificate) را سریعا و بدون حضور در دادگاه بگیرید.

در غیر اینصورت، یعنی وقتی اختلافات زیادی بین طرفین باشد  (که به آن contested divorce می گویند) قوانین و پروسه دادگاهی در مورد مسایل بعد از جدایی کمی طولانی و گران و استرس آور هستند. اگر خودتان آگاهانه بسیاری از مقدمات کارها را انجام دهید و فقط برای مشاوره قانونی هر از گاهی به وکیل مراجعه کنید بسیار ارزانتر تمام میشود ولی اگر از همان ابتدا تمام کارها را به وکیل بسپارید، فقط در شروع کار و قبل از اینکه وکیل اصلا نگاهی به پرونده بیندازد باید مبلغی پیش پرداخت  به نام retainer fee بین حدود ۱۵۰۰ تا ده هزار دلار به او بدهید تا کار را شروع کند  retainer) یعنی قرارداد وکیل و موکل ) … و معمولا یک پرونده معمولی تا زمانی که به مرحله حضور در مقابل قاضی (trial judge)  میرسد برای شما حدودا بین ۲۵ تا۵۰ هزار دلار خرج دارد. وکیل این پول را در حساب ویژه ای به نام تراست (trust) می گذارد تا صرف هزینه های دادگاهی خودش و شما کند. بهره بانکی این پول را، اما، دولت ایالتی میگیرد و صرف هزینه هایی همچون کمک به کم درآمدها برای پرداخت هزینه های دادگاهی شان می کند که در ایالت انتاریو به آن لیگال اید  legal aid میگویند.

علاوه بر این هزینه ها، کارمزدهای جداگانه ای هم برای آماده سازی و تقدیم پرونده به دادگاه باید بپردازید که یکی از آنها کارمزد های دولتی ۴۴۷ تا ۵۸۵ دلار برای ارسال پرونده به دادگاه  (filing fees) است که شامل هزینه هایClearance Certificate ،Divorce Order  و Divorce Certificate است. حکم نهایی طلاق را فقط یک قاضی دادگاه فدرال میتواند امضا و نهایی کند اما   قرارداد جدایی (separation agreement) نیاز به دادگاه یا حکم قاضی ندارد.  برای طلاق فقط باید حداقل یکسال به دلایل خانوادگی و یا به دلیل بدرفتاری یا اعمال زشت یا دیوانگی، و یا صرفا  یکسال جداگانه زندگی کرده باشید (حتی سه ماه از این یکسال را هم میتوانید دوباره با هم زندگی مشترک  ـ به قصد آشتی مثلا  ـ داشته باشید. مدرک یا قباله رسمی ازدواج در هر کشور خارجی، مورد قبول دادگاههای کانادا برای جدایی یا طلاق یا مسایل مالیاتی هم هست. جدایی و طلاق ربطی به سیتیزن/مهاجر/پناهنده بودن افراد ندارد.


 

کدام اموال به کی تعلق میگیرد؟


 

در بخش اول قانون طلاق ایالت انتاریو(Ontario Family Law Act)  تحت عنوانfinancial disclosure  (اعلام لیست دارایی و بدهی های طرفین) اموال و دارایی های قبل از ازدواج و هنگام زندگی مشترک و بعد از طلاق، در مشورت با وکیل، دقیقا بحث و بررسی و ارایه میشوند. بجز برخی استثناها: اموال و ثروتهای  قبل از ازدواج یا قبل از آغاز زندگی مشترک (pre-marital assets ) و ارث و هدایایی که به یک همسر رسیده، قابل تقسیم نیستند و جزو محاسبات net family-property division  (تقسیم داراییها) محسوب نمی شوند  اما داراییهای زمان زندگی مشترک باید بر اساس نوع و ماهیت دارایی، شرایط اولیه و فعلی به دست آوردنش و زمان کسب آنها بین دو همسر تقسیم شوند،  مگر آنکه خودشان یا دادگاه تصمیم مشترک دیگری بگیرند. یک وکیل باتجربه میتواند یک فرمول تقسیم قانونی مناسبی برای دو طرف تهیه و به دادگاه ارایه کند تا شیوه ی زندگی بعد از طلاق دو همسر راحت تر برنامه ریزی شود.

اینکه آیا بهتر است بعد از جدایی،  از همسرتان پول بگیرید یا کار و کسب و املاک، بستگی به تصمیمات شخصی و نوع شیوه ی زندگی آینده تان دارد.

سئوال دیگر معمولا اینست که یکنفر بیزینس یا معاملاتی دارد ولی همسرش یا به او اطمینان ندارد و یا اصلا در جریان ریز جزییات و کارهایش نیست.  در این صورت بهتر است که هرکدام یک حسابدار جداگانه داشته باشند تا جزییات بیزینس یا معاملات را نظارت و دنبال کنند تا خیالشان راحت باشد. استفاده از یک وکیل و یک  Certified Divorce Financial Analyst   (تحلیلگر مالی متخصص در طلاق )، و استفاده از مدلهای کامپیوتری برنامه ریزی درازمدت مالی ـ مالیاتی، و استفاده از میانجی (divorce mediator)، و مشورت با آشنایان و دوستانی که قبلا جدا شده اند، حتما توصیه میشود.

 از لحاظ مالیاتی در کانادا  و بویژه در ایالت انتاریو، کلا هزینه های طلاق و جدایی را معمولا نمیشود در فرمهای مالیاتی به عنوان کردیت (معافیت مالیاتی)  استفاده کرد، مگر به یک شرط،  و آنهم اینکه فقط هزینه های قانونی/دادگاهی/وکیل و غیره  ( مربوط به قوانین Family Law Act و یا Divorce Act   (مربوط به  دریافت (درامد) یا مقرریهای نفقه ی همسر).

 support  همسر کم درآمد (تا زمانی که ازدواج مجدد نکرده)  و  child support  را،  همسری که قرار است این درآمدها را در آینده از همسر سابقش دریافت کند میتواند در فرمهای مالیاتی اش محاسبه کند  آنهم به شرطی که طلاق یا جدایی شما رسمی و کتبی و  به صورت written separation agreement یا  divorce court order باشد، یعنی به حکم دادگاه یا در محضر رسمی ثبت شده باشد و فقط اگر موضوع دریافت یا پرداخت درآمد از/به همسر سابق یا فرزندان جوان یا از کار افتاده در کار باشد و تازه آنهم به شرطی که آن درآمد ماهانه، برای دریافت کننده اش، مشمول مالیات (taxable income)  باشد. ضمنا تنها در این حالت است که همسر پرداخت کننده فقط پرداختیهای  spousal support  را میتواند به عنوان کردیت مالیاتی در فرمهای مالیاتی سالانه خودش محاسبه کند. دریافت کننده پولها (معمولا خانم) ، هم میتواند کردیت هزینه های وکیل و دادگاه  را که برای تعقیب همسرش پرداخته ،  در پرونده مالیاتی سالانه خودش، علیه مقرری ماهانه ی خود و فرزندش استفاده مالیاتی کند تا کمتر مالیات بدهد.

مثلا فقط حمایت مالی از سوی همسر  (spousal support)  رسمی و با حکم دادگاه یا با قرارداد کتبی طرفین، مشمول مالیات است ولی child support مشمول مالیات نیست و پرداخت کننده اش (معمولا آقایان)  هم نمیتواند آنها را به عنوان کردیت مالیاتی استفاده کند. اگر دو همسر صرفا به صورت غیر رسمی و غیر کتبی و شفاهی و یا بدون حکم دادگاه یا محضر رسمی جدا شوند پرداختهای پولی و غیر پولی به همدیگر را نمیتوان در فرمهای مالیاتی شان استفاده کرد. ضمنا پرداختها باید به صورت تدریجی و مدت دار (مثلا ماهانه و غیره) باشند تا بشود آنها را جزو کردیت مالیاتی به حساب آورد. پرداخت یکجا (Lump sum) به همسر را نمیشود جزو کردیت مالیاتی برای پرداخت کننده محاسبه کرد.

به هنگام طلاق میتوان از حساب بازنشستگی خصوصی با استفاده از روش Divorce RRSP Rollover هم به همسر پول پرداخت بدون اینکه بابتش مالیاتی بدهید. اگر بنا به حکم دادگاه مجبور به پرداخت تفاوت ارزش املاک/ داراییها یعنی equalization payment به همسر سابقتان هستید میتوانید پس اندازهای موجود در حساب بازنشستگی شخصی بانکی تان یعنی RRSP را به همسرتان منتقل کنید. برای اینکار باید هر دو همسر فرم T2220  مربوط به اداره مالیات فدرال کانادا (CCRAرا ظرف ۳۰ روز  پر کرده و به همراه یک کپی از طلاقنامه یا ورقه رسمی جدایی به اداره مالیات بفرستید تا بابت اینکار مالیاتی از شما نگیرند.

منزل/آپارتمان مسکونی مشترک را هم هنگام طلاق یا جدایی رسمی، باید یا بفروشید یا به یکدیگر منتقل کنید تا مجبور به پرداخت مالیات نشوید. و نهایتا اینکه از سال اول جدایی به بعد، همسری که سرپرستی قانونی فرزندان زیر ۱۸ ساله را دارد میتواند کردیت مالیاتی Equivalent to spouse را در فرم مالیاتی سالانه اش استفاده و کمتر مالیات بپردازد و یا کردیت مالیاتی بیشتری پس بگیرد.


 

برای اطلاعات حقوقی بیشتر در این زمینه از  وب سایت وزارت دادگستری فدرال کانادا بخش طلاق قانونی: پرسش ها و پاسخ ها دیدن کنید.

http://canada.justice.gc.ca/eng/pi/pad-rpad/res/divorce/index.html 

اطلاعات ارایه شده در اینجا صرفا جنبه اطلاعات عمومی دارند.