شبکه خبری ان‌بی‌سی روز یکشنبه تصاویر ماهواره‌ای تازه‌ای را از محل انفجار اخیر در تهران منتشر کرد. به گزارش ان‌بی‌سی، در این تصاویر ماهواره‌ای پایگاه موشکی خجیر نشان داده شده است که در آن یک ساختمان به طور کامل ویران شده و منطقه بزرگی نیز بر اثر آتش‌سوزی سوخته است. 

در حالی که رژیم ایران ادعا کرده بود حادثه اخیر بر اثر انفجار یک منبع گاز در نزدیکی یک پایگاه نظامی روی داده است، این تصاویر ماهواره‌ای اکنون دروغ بودن اظهارات مقامات ایران را فاش کرده و نشان داده است که هیچ‌ اثری از یک منبع گاز در نزدیکی محل انجار دیده نمی‌شود و انفجار درون پایگاه نظامی روی داده است. 

پیشتر نیز تصاویر ماهواره‌ای اولیه نشان داده بود که موقعیت وقوع انفجار اخیر در ایران کوه‌های شرق پایتخت بوده است که به اعتقاد تحلیلگران در زیر آنها شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی و مراکز تولید موشک قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آن چه که در ساعات ابتدایی روز جمعه منفجر شد و گلوله‌ای از آتش و دود را در حومه شرقی تهران به آسمان فرستاد.

پاسخ نامعمول حکومت در پی انفجار تاکیدی است بر ماهیت حساس منطقه ‌ای که بازرسان بین‌المللی معتقدند جمهوری اسلامی دو دهه پیش در آن جا دست به آزمایش‌های انفجاری شدید برای ساخت سلاح هسته‌ای زده است.

بامداد جمعه ۶ تیرماه نور گسترده و مشکوکی در شرق تهران دیده شد که عکس‌ها و فیلم‌های آن به سرعت در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. از آن زمان تاکنون در غیاب رسانه‌های آزاد در ایران این حادثه مشکوک مورد سئوال و بررسی کاربران ایرانی قرار دارد.

مقامات و رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی این نور و صدای مهیب را حاصل «انفجار یک مخزن گاز در منطقه عمومی پارچین» دانسته و مدعی هستند که «هیچ تلفاتی» نداشته است اما با توجه به سابقه پنهانکاری و دروغگویی که یکی از آخرین مثال‌های آن شلیک سپاه به هواپیمای مسافربری در سال گذشته بود، این روایت از همان ابتدا زیر سوال رفت.

محل وقوع انفجار که پارچین بوده یکی از مهم‌ترین موارد گمانه‌زنی‌هاست. مجموعه‌ای از تاسیسات نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی در پارچین قرار دارد که دسترسی کامل به آنها هیچ گاه برای نهادهای بین‌المللی میسر نبوده است.

صدای امریکا