Harper

شهروند- علی شریفیان: کمی پس از ساعت هشت و نیم غروب روز سه شنبه هفتم اکتبر، پس از مدتها بحث، اعتراض مخالفان و انتقاد از شرکت در هر گونه عملیات نظامی در عراق با شرکت در ائتلافی که به رهبری آمریکا با نیروهای داعش می جنگند و پس از مناظره های طولانی دو روز دو شنبه و سه شنبه در مجلس، پارلمان کانادا طرح دولت محافظه کاران را با رای اکثریت خود نمایندگان محافظه کار و رای مخالفت یک پارچه نمایندگان ان دی پی و لیبرال و همینطور الیزابت می، رهبر حزب سبز ، با ۱۵۴ رای موافق و ۱۳۷ رای مخالف، به تصویب رساند.

بروس هایر، نماینده دیگر حزب سبز و برنت رات جبر، نماینده مستقل پارلمان همسو با نمایندگان محافظه کار به طرح دولت استفن هارپر، نخست وزیر محافظه کاران رای مثبت دادند.

بر اساس طرحی که روز جمعه به پارلمان عرضه شد، دولت کانادا برای شرکت در عملیات نظامی، شش فروند هواپیمای جنگنده اف ۱۸، دو فروند هواپیمای اکتشافی ـ تجسسی و جاسوسی سی پی ۱۴۰ و یک فروند هواپیمای سوخت رسانی به عراق می فرستد تا در کنار نیروهای ائتلاف که از کشورهای اتحادیه اروپا و چند کشور عرب منطقه تشکیل شده و به رهبری آمریکا برای از بین بردن نیروها، استحکامات و پایگاه های حکومت خلافت اسلامی عراق و سوریه (داعش)، از طریق بمباران هوایی آنها عمل می کنند، به عملیات نظامی بپردازد.

در طرح دولت این ماموریت جنگی شش ماه به طول می انجامد و ششصد پرسنل نظامی هم برای کمک به پروازهای جنگی هواپیماها به عراق اعزام می شوند.

توماس مولکر، رهبر ان دی پی که حتی پیش از این طرح به اعزام مستشاران نظامی کانادا هم به عراق اعتراض داشت و با هرگونه درگیری نظامی کانادا در عراق مخالف بود، این بار نیز پس از ارائه طرح دولت در مجلس به عنوان رهبر اپوزیسیون به شدت با آن مخالف کرد.

mulcair

مولکر عمدتا بر سر این مسئله با طرح محافظه کاران مخالف می کند که تجربه حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق، ماموریت نظامی و جنگی کانادا در افغانستان و پس از آن شرکت کانادا در حملات هوایی ناتو در لیبی که نتیجه آن هرج و مرج در آن کشور بوده است را مد نظر قرار داده و می دهد. مولکر همچنان در مناظره ها خاطرنشان کرد که مبارزه با نیروهای داعش و از بین بردن قدرت نظامی این گروه تروریستی مسلمان افراطی تنها از طریق بمباران هوایی ممکن نیست و بنا به نظرات تحلیلی کارشناسان نظامی با کمک نیروی زمینی و رویارویی همه جانبه نظامی آنهم در درازمدت شاید بتوان داعش را شکست داد.

رهبر ان دی پی همچنین از اینکه جزئیات کامل این طرح و از جمله استراتژی خروج و مخصوصا زمان دقیق خروج نیروهای کانادا از عراق معلوم نیست و همینطور نخست وزیر احتمال حمله به بشار اسد و سوریه را طی این ماموریت رد نکرده همراه با نمایندگان ان دی پی، حزب تحت رهبری اش به آن رای منفی دادند.

از سوی دیگر جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال ضمن مخالفت با شرکت نظامی در عملیات علیه داعش این باور خود و نمایندگان حزب لیبرال را مطرح کرد که کانادا بهتر است و می تواند در زمینه های دیگر از جمله کمک به آوارگان جنگی، مددرسانی پزشکی و کمک های انساندوستانه به قربانیان کشتارهای داعش در عراق و تمام منطقه بسیار موثرتر کمک کند تا اینکه وارد عملیات نظامی بشود که هیچ تضمینی برای داشتن نتیجه ای مطلوب برای آن وجود ندارد.

 

هشتاد درصد کانادایی ها با حضور نظامی کانادا در عراق مخالفند

ترودو هم در سخنان خود در مناظره ها در مجلس، هم در بیانیه ای که صادر کرد و هم در چند مصاحبه که با رسانه های مختلف داشت موکدا خاطرنشان کرد اکثر کانادایی ها با ماموریت نظامی زنان و مردان نظامی خود در عراق مخالفند و کانادا بهتر است در این فاجعه انسانی که به دست داعش بوجود آمده به کارهایی بپردازد که هیچ کشور دیگری قادر به انجام آن به خوبی کانادا نیست.

Trudeau

از زمانی که موضوع شرکت کانادا در بمباران نیروهای داعش در کنار آمریکا مطرح شده، ده ها مقاله تحلیلی و مصاحبه و گفت وگو و مناظره در رسانه های کشور به وسیله و با شرکت مقامات نظامی، تحلیلگران و ناظران سیاسی منتشر و یا صورت گرفته و از رادیوها و شبکه های تلویزیونی پخش شده است. تعداد انگشت شماری با این برنامه دولت فدرال موافق هستند و اکثریت قریب به اتفاق این تصمیم را تصمیمی نادرست و حتی خطرناک برای کانادا دانسته و توصیف کرده و می کنند.

گروهی که با شرکت نظامی کانادا در نیروهای ائتلاف موافقند (از جمله ژنرال بازنشسته چارلز بوشارد، رهبر عملیات نظامی ناتو در لیبی) هم می گویند بدون نیروی زمینی بمباران هوایی به تنهایی کافی نیست. نتایج نظرسنجی های مختلف انجام شده هم نشان داده که اکثریت کانادایی ها با این تصمیم هارپر و دولت وی مخالف هستند.

یک نظرسنجی بنگاه سنجش افکار «نانوس » نشان داده که از هر چهار کانادایی سه نفر نگران شرکت و حضور نظامی کانادا در عراق هستند و نظرسنجی که سایت سی بی سی انجام داده می گوید هشتاد درصد مردم مخالف این عملیات هستند.

استفن هارپر این اعتراض ها و مخالفت ها را قبول ندارد و می گوید: (نقل به مفهوم) «کانادا نمی تواند در چنین مواردی که نه تنها امنیت منطقه و جهان در خطر است بلکه داعش امنیت کانادا را هم با تهدیدات جدی به خطر انداخته، کنار بایستد و تماشا کند. ما باید در کنار متحدان و کشورهای دوست بهترین نقشی که می توانیم بازی کنیم و با شرکت در عملیات نظامی از پیشروی و قدرت گیری داعش در منطقه و جهان جلوگیری کنیم.»