Farhad-Farsadi-n

در سراسر دنیا بعد از بحث تروریسم، جنگ و خسارات فاجعه آمیز، بحث مشتری در اولویت بررسی قرار دارد. وقتی بحث از تجارت به میان می آید مهمترین رکن آن مشتری و نحوه ارایه سرویس و کالا به ایشان مطرح می شود. پس می توان آن شعار معروف را تکرار کرد که حرف اول و آخر را در تجارت آزاد فقط مشتری می زند. عواملی که در این میان دخیل هستند پایه اصول اولیه بازاریابی را تشکیل می دهند که همان کالا یا سرویس، قیمت، نحوه ارایه آن به مشتری و محل ارایه است.
چرا برگشت به اصول اولیه در این بحث مهم تلقی می شود؟ دلیلش بازنگری در تعاریف مشتری و محصول (بیمه)و عرضه کننده(شرکت های بیمه)است که در طول زمان با اتکاء به دانسته های دیگران برای اکثریت مهاجرین شاید به غلط تعبیر شده است.
در هرمحدوده- قلمرو و کشوری عوامل دیگری هم دخیل هستند که بر موضوع این مقاله تاثیر می گذارند که عبارتند از : عوامل اجتماعی، عوامل تکنولوژی، عوامل اقتصادی، نقش رقبا و عوامل مقرراتی. اجازه می خواهد به مختصر تعریفی در زمینه های مرتبط پرداخته شود.
۱ـ عوامل اجتماعی: باورهای مهاجرین در خصوص اینکه سیستم بیمه ناکارا است و توانایی پرداخت خسارت را به طور تمام و کمال ندارد.
۲ ـ عوامل تکنولوژیک: سیستم بیمه ای با دسترسی به سیستم اطلاعاتی قوی قادر است به همه اطلاعات و سوابق خسارتی و مرتبط با جرایم رانندگی دسترسی داشته باشد، ولی باور این مطلب برای اکثر تازه واردان آسان نیست و با یک اشتباه سوابق خود را برای مدت طولانی مخدوش می نمایند.
۳ ـ عوامل اقتصادی: شاید در قیاس با درآمد سرانه هر خانوار حق بیمه های مدون برای مصرف کننده (مشتری) بسیار بالاتر از توانش باشد. مخصوصا برای گروهی که قبلا در کشورشان از سیستم دولتی ارزان و سوبسیدی بهره مند بودند. این مطلب باعث شده که مشتری ناراضی شود بدون آنکه بداند علتش چیست.
۴ ـ نقش رقبا: همه ما اتکاء بر باورهایی داریم که به تقدیر مربوط می شود و معتقدیم که این مساله غیرقابل تغییر است. از این رو برای عده ای بیمه نه تنها نقش حمایتی ندارد، بلکه رقیبی برای باورهایشان است که نمی توان وارد این مقوله با ایشان شد.
یکی از مواردی که در صنعت بیمه در اولویت بررسی است دوباره تعریف کردن اسم بیمه، سیستم بیمه، عملکرد بیمه و کارایی بیمه است. ما در سالیان گذشته همواره شاهد بوده ایم که بیمه گذاران علیرغم گرفتن خسارت ولی از سیستم پرداخت در عمل ناراضی هستند. و این نارضایتی سینه به سینه برای همه نقل شده و به اسم بیمه لطمه وارد کرده است. علت در چیست؟
ـ عدم وجود سیستم شناسایی برای نیاز بیمه ای و عدم اطلاع از شبکه فروش معتبر(بروکر و نماینده دارای لایسنس معتبر و مرتبط با حرفه)
ـ عدم اطلاع بیمه گذار از مفاد و متون مقرراتی و قانونی بیمه که به چه نحوی می تواند از حقوق حقه خود دفاع کند.
برای اطلاع از اینکه مشاور بیمه شما لایسنس دارد یا خیر می توانید از دو لینک زیر استفاده نمایید و سعی کنید قربانی تقلبات بیمه ای نباشید.
بروکر بیمه http://www.ribo.com
نماینده بیمه https://www.fsco.gov.on.ca

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.
farsadi@insurefar.com