دیدار، تجلیل و زنده نگه داشتن یاد و خاطره های پیشقراولان و افتخارسازان گلشن ورزش نشان بارزی است از رسالت و اصالت جاودانه ورزش. شایسته  …



 

شماره ۱۲۰۲ ـ پنجشنبه ۶ نوامبر  ۲۰۰۸


 

دیدار، تجلیل و زنده نگه داشتن یاد و خاطره های پیشقراولان و افتخارسازان گلشن ورزش نشان بارزی است از رسالت و اصالت جاودانه ورزش. شایسته به ذکر است که دگربار تنی چند از نامداران عالم ورزش تنیس روی میز ایران به زودی تورنتو را ستاره باران خواهند کرد، پاک نهادانی که شوق زندگی و شوق انساندوستی از خصائل برجسته و ستودنی شان می باشد، با هزینه شخصی جهت تشویق علاقمندان تنیس روی میز حضور می رسانند.

چهار سال پیش در همین ایام بزرگ شهر تورنتو و شهروند پذیرای عده ای از نیک نامان وادی ورزش ایران زمین بود فخرآفرینان هوشنگ بزرگ زاده، علیرضا حجازی، حمید حیات غیب، ایرج نژادی (ساکنان آمریکا) استاد یوسف تیزهوش ساکن مونتریال، واهان غرافانیان مقیم تورنتو همگی از قهرمانان پیش تنیس روی میز ایران ایام به یاد ماندنی را در گنجینه خاطره ها ثبت کردند و دگربار آقایان هوشنگ بزرگزاده از پرافتخارترین ملی پوشان تنیس روی میز همواره با آقایان حمید حیات غیب و یوسف تیزهوش و واهان قراخانیان از نیک مسلکان تنیس روی میز جهت تشویق علاقمندان در تورنمنت تنیس روی میز که در تاریخ شنبه و یکشنبه ۲۲ و ۲۳ نوامبر ۲۰۰۸ در محل بنیاد پریا برگزار می گردد، حضور بهم می رسانند. جوایز پیکارگران توسط ملی پوشان اسبق هوشنگ بزرگزاده و حمید حیات غیب و یوسف تیزهوش اهدا خواهد شد.

گفتنی است که علاقمندان به شرکت در این رقابتها می توانند تا تاریخ پنج شنبه ۲۰ نوامبر با شماره تلفن های ۰۲۰۲ـ۷۶۴ـ۹۰۵  و یا ۰۹۴۰ـ۸۱۸ـ۴۱۶ جهت ثبت نام تماس حاصل فرمایند.

در این راستا برای خوانندگان گرامی چکیده ای از بیوگرافی  پیش قراولان تنیس روی میز شهروند را که نفس گرمشان زینت بخش جلوه های انسانی است از حضور می گذرانیم:


 

هوشنگ بزرگزاده متولد ۱۳۱۵ تهران ساکن ایوا، فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی از دانشگاه ایوا، که نامش با تاریخ تنیس روی میز ایران پیوند خورده است. این نیک نهاد بدون شک پرافتخارترین عضو تیم ملی تنیس روی میز و از نوادر تاریخ ورزش کهن دیار می باشد.

در سال ۱۹۵۹ قهرمان تشویقی جهان در مسابقات آلمان، قهرمان سوم تیمی در بازیهای آسیایی ۱۹۵۸، قهرمان سوم بازیهای آسیایی ۱۹۷۴، ۱۶ سال مربی تیم ملی آمریکا در مسابقات جهانی، المپیک و پان آمریکن از سال ۱۹۹۹ـ۱۹۷۷ میلادی به عنوان بازیکن و سرپرست تیم ملی آمریکا و همچنین کاپیتان این تیم، مرد سال ورزشهای ایالتی آمریکا در سال ۲۰۰۲، دبیر اسبق فدراسیون تنیس روی میز ایران، عضو  "تقدیرشده" تنیس روی میز آمریکا و افزون بر آن بیش از سه دهه به گونه ای ستودتی و کم نظیر در کلینیک های روحی و روانی ایالت ایوا، بیمارانی را که اغلب معتادان مواد مخدر و روان پریشان و ناامید از زندگانی هستند با خصلت های نوع دوستانه یاری می دهد و به صلیب سرخ نیز مدد می رساند که خود قابل ستایش است.


 

یوسف تیزهوش: متولد ۱۳۱۲ تهران (ساکن مونتریال)

یوسف تیزهوش وارسته انسانی است صادق هم در کردار و هم در گفتار.

در سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۰ میلادی بارها قهرمان تیمی مدارس و باشگاههای تهران شد. به سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۸ پیراهن ملی را بر تن کرد و در پیکارهای انفرادی دوبل مردان و میکس دوبل عنوانها و نشانهای متعددی را به چنگ آورد.

در سال ۱۹۶۰ میلادی برای ادامه تحصیلات عازم سوئیس شد و در سالهای ۱۹۶۲ و ۱۹۶۴ از سوئیس به تیم ملی ایران ملحق شد و در مسابقات جهانی چکسلواکی و یوگسلاوی حضور یافت. سال ۱۹۷۴ معاون فنی مسابقات آسیایی در تهران و در سال ۱۹۷۵ به عنوان خبرنگار کیهان ورزشی و مشاور فنی همراه تیم ملی ایران در مسابقات جهانی هندوستان (کلکته) بود. سال ۱۹۷۷ به عنوان مشاور فنی در مسابقات جهانی انگلستان (بیرمنگهام) گزیده شد که به علت گرفتاریهای شغلی نتوانست حضور یابد.


 

واهان قراخانیان ۶۴ساله، متولد شهر هفتگل. واهان قراخانیان از ارامنه نیک سرشت در دیار عشق و آتش، خوزستان، دیده به جهان گشود. دو سال قهرمان بازیهای ارامنه ایران گشت.

چهارسال قهرمان بلامنازع اهواز (سالهای ۴۵ـ۴۱ خورشیدی) شد. در سال ۱۹۸۵ به آلمان مهاجرت کرد، قهرمان بزرگسالان تنیس روی میز در شهر اشتوتگارت آلمان شد و سال ۱۹۸۷ عازم کانادا گردید.

وی قهرمانی پیکارهای معتبرCNE کانادا به سال ۱۹۹۱ در رده بزرگسالان بالای ۴۰ سال را نیز تصاحب نمود و همچنان در  راستای آموزش در تنیس روی میز خستگی ناپذیر گام می نهد.


 

دکتر حمید حیات غیب (ساکن فیلادلفیا)، فرزند انوشیروان حیات غیب از پیشگامان و قهرمانان وزنه برداری و زیبایی اندام ایران که شاگردانی چون محمود نامجو قهرمان المپیک را به ورزش ایران تحویل داد.

قهرمان باشگاههای ایران سال ۱۹۷۲ میلادی،‌ عضو تیم ملی تنیس روی میز ایران ۱۹۷۴ ــ۱۹۷۰، قهرمان انفرادی، تیمی و دوبل ایران ۱۹۷۳، عضو تیم ملی ایران در مسابقات دو جانبه با تیمهای شوروی.