شهروند – علی شریفیان: سال آینده، سال ۲۰۱۵ یکصد و پنجاهمین سال تشکیل کنفدراسیون کاناداست. به این مناسب قرار است برنامه های ویژه متعددی اجرا شود و از جمله قرار است برای ده چهره برتر تاریخ کانادا که در ساختن و سرنوشت کانادا نقشی ویژه ای داشته اند بزرگداشت گرفته شد.

 وزارت میراث کانادا از روز ۱۱ دسامبر اقدام به انجام یک نظرسنجی از مردم به وسیله اینترنت کرد که ماه پیش به پایان رسید. شرکت کنندگان در این نظرسنجی درباره افتخارات مختلف کانادا در زمینه های مختلف نظر داده اند.

pierre--trudeau

همین شرکت کنندگان که شمارشان ۱۲ هزار نفر اعلام شده، ده شخصیت برجسته تاریخ کانادا را هم برگزیده اند.

بر اساس آرای مردم به ترتیب پیر الیوت ترودو (نخست وزیر درگذشته کانادا و رهبر اسبق حزب لیبرال)، تری فاکس (ورزشکار، کوشنده پژوهش برای سرطان)، تامی دوگلاس (بنیانگذار ان دی پی و سیستم همه شمول بهداشت و درمان)، لستر. بی. پیرسون (نخست وزیر اسبق و درگذشته لیبرال)، کریس هتفیلد (فضانورد)، سر جان . ا . مک دونالد (اولین نخست وزیر کانادا)، جک لیتون (رهبر درگذشته ان دی پی)، دیوید سوزوکی (فعال حفظ محیط زیست، دانشمند، نویسنده و برنامه ساز رادیو و تلویزیون)، وین گرتزکی(بازیگر هاکی) و رمئو دالیر (فرمانده نظامی و سناتور لیبرال که چندی پیش استعفاء داد)، نفر اول تا دهم شده اند. مهمترین موضوعی که کانادایی ها در کشورشان به آن افتخار می کنند سیستم بهداشت و درمان همگانی کاناداست.