Farhad-Farsadi-n

از دو سال گذشته به این طرف نشریات حرفه ای مخصوصا آنهایی که در امر اطلاع رسانی در مورد حمل و نقل و گمرک فعالیت می کنند به نکته مهمی اشاره می کنند که برای پلیس و موسسات تخصصی بیمه بسیار مهم تلقی شده و آن را سرلوحه ی فعالیت های خود قرار داده اند.

موضوع دزدی دارو از مراکز تولیدی در ونکوور و انتقال آن به کلگری برای بسته بندی و سپس برای از بین بردن رد پا انتقال به انتاریو و سپس قاچاق کردن آن به داخل مرزهای آمریکا بوده است. در این مسیر کامیون های به کار گرفته شده اکثرا از ماهیت محموله مطلع نبوده و فقط سردسته یا کاپیتان گروه می دانسته که گروه در حال حمل چه چیزی است.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است چون حیثیت حرفه ای صنعت حمل و نقل جاده ای برای دست اندرکاران این شغل و برای صنعت بیمه بسیار مهم تلقی می شود. از این رو در هفته گذشته سمینار مبارزه با قاچاق دارو و مواد مخدر در انتاریو بین مرکز پلیس و گمرک و مسئولان موسسه بیمه کانادا تشکیل شد و قرار بر این گردید تا در جهت مبارزه و شکستن این چرخه اقدامات امنیتی و حفاظتی خاصی تشکیل شود. از جزییات این برنامه هنوز اطلاعی در دسترس نیست ولی مسئولان در اولین کشف خود اعلام کردند که ۷۵ بسته مواد مختلف از آن جمله کوکایین به ارزش ۴ میلیون دلار کشف کردند و همه دست اندرکاران و مردم را متعاقبا در جزئیات امر قرار می دهند.

در طی همین هفته مسئولان از کشف حدود ۲ میلیون دلاری محموله مواد مخدر- کامپیوتر- مواد آرایشی و دارو در منطقه “وان” انتاریو اطلاع دادند که در حال بارگیری در کامیونها بود تا به مقصد آمریکا حرکت کند. در ادامه انستیتو بیمه گران کانادا اعلام کرد که با کمک نشریات حرفه ای یاد شده و کشف چند محموله قاچاق کالا موفق شدند تا در تقلیل حق بیمه کامیونها کاهش چشمگیری قایل شوند، البته سردبیر مربوطه برای حفاظت از جانش به صورت ناشناس در محل خاصی زندگی می کند و در حفاظت پلیس به سر می برد.

در آماری که موسسه انستیتو بیمه گران کانادا ارائه داده مشخص گردیده که هر ساله حدود ۵ میلیارد دلار کالا قاچاق می شود که از این میان سهم پرداخت خسارت از مراکز تولید دارو و غرامات جانبی حدود ۲ میلیارد دلار می باشد و اگر با این برنامه های امنیتی بتوان جلوی این موارد را گرفت می توان بسیار در حق بیمه کالا و حمل و نقل جاده ای کاهش داد.

آقای گری رابرتسون مدیر مبارزه با تخلفات بیمه ای در انستیتو بیمه گران کانادا در ادامه عنوان کرد که تقریبا از مسیر و نقشه راه های مورد استفاده قاچاقچیان در غرب کشور ( آلبرتا- بریتیش کلمبیا) کاملا مطلع شده و جلوی تحقق آنها را تا حد زیادی گرفتیم ولی عملکرد این گروه در مناطق شرقی مخصوصا انتاریو برایمان تازگی دارد و نمی دانیم قاچاقچیان در حال اجرای چه نقشه و طرحی هستند. در مسیر جدیدی که توسط خلاف کاران انتخاب شده انتاریو- مونترال- نوااسکوشیا و پرینس ادوارد را می توان در لیستشان یافت.

در ادامه جلسه مبارزه با قاچاق کالا بین همه مسئولان جدی گرفتن و کنترل اسناد حمل ـ مدارک شناسایی راننده ـ مانیفست ـ بیمه نامه حمل و نقل کالا ـ بارنامه و راهنامه تاکید شد. چون با تشخیص یک تناقض در هر یک از مدارک یاد شده قاچاق کالا قابل تشخیص خواهد بود. در ثانی به گمرکات نیز برنامه کنترل کیفی جدیدی ارایه شده تا آنها نیز در این مسیر از راهکارهای جدید آگاه باشند.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com