تحقیقات علمی بارها ثابت نموده اند که شیر مادر نقش انکارناپذیری در بهزیستی و سلامتی کودک در تمام دوران زندگی دارد. در ضمن شیر مادر حاوی ماده طبیعی است که اخیراً توسط دانشمندان سوئدی شناسایی و نامگذاری شده که می تواند سلول های سرطانی را به راحتی از بین ببرد. این ماده که Hamlet نام دارد از ترکیب مقداری پروتئین و اسید چرب درست شده و غیر از خواص ضد سرطانی آن می تواند عوامل عفونت زا و باکتری های مضر را نیز به آسانی از بین ببرد.
در یک بررسی علمی اخیراً توسط پژوهشگران سوئدی معلوم گردید که هاملت می تواند ۴۰ نوع سلول های سرطانی را که سبب بسیاری از سرطان ها در بدن می شوند، از بین ببرد که یکی از آنها نوعی سرطان مغز به نام Glioblastoma است که تا به حال دارویی برای درمان آن یافت نشده و یکی از خطرناک ترین نوع سرطان ها است. برای اولین بار این دانشمندان از ماده هاملت برای درمان سرطان مثانه در انسان استفاده کردند و در نهایت تعجب دریافتند که ادرار بیمار مورد بحث حاوی مقدار زیادی از سلول های سرطانی مرده است. این گروه تصمیم دارند به تدریج این ماده موجود در شیر مادر(انسان) را برای درمان سرطان های پوست و مغز و غیره آزمایش کنند. به نظر می رسد که هاملت بتواند انقلابی در درمان سرطان به وجود آورد، زیرا این روش طبیعی درمان سرطان هیچگونه عوارض جانبی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی و غیره ندارد. اخیراً خبر قاچاق شیر انسان و فروش و پخش آن در دنیا برای درمان بیماریها و تقویت سیستم ایمنی در رسانه های جمعی دیده و شنیده می شود و خبرهای جدید در مورد شناسایی و عملکرد ماده ی مفید دیگر در شیر مادر می تواند مصرف آن را افزایش دهد.

نقش معجزه گر ویتامین D در پیشگیری بیماری قند

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه Warwick در انگلستان اعلان نمودند که ویتامین D می تواند ۵۵ درصد از بروز بیماری قند جلوگیری کند که خبری ست بسیار مهم، زیرا بیماری قند با چنان شدتی بروز و پیشرفت می کند که تصورش مشکل است و اگر یک ماده طبیعی مانند ویتامین D بتواند از بروز آن پیشگیری کند، خبری ست امیدوارکننده.
این پژوهشگران با تجزیه و تحلیل ۲۸ مطالعه ی علمی درباره ی علل بروز بیماری قند که حدود یک صد هزار نفر را زیر پوشش تحقیقات علمی قرار داده معلوم ساختند که افرادی که در رژیم غذایی خود ماهی پر چرب منظور می کنند (هفته ای دو تا سه بار) و همچنین هفته ای هفت بار سبزی و میوه می خورند و روزی چند دقیقه در معرض نور خورشید قرار می گیرند به طور کلی سالم تر بوده و کمتر به بیماری قند دچار می شوند. نتایج این بررسی که در ژورنال علمی Maturitas به چاپ رسیده نشان می دهد که ویتامین D بروز بیماری های قلب و عروق را تا حدود ۳۳ درصد کاهش می دهد و این رقم برای سندروم متابولیک ۵۱ درصد و برای بیماری قند ۵۵ درصد گزارش شده است.
پژوهشگران این پروژه ی تحقیقاتی توصیه می نمایند که اگر هر شخصی حدود ۲۰ دقیقه در روز آفتاب بگیرد، مخصوصاً در فصل تابستان که میزان UV اشعه خورشید بیشتر است، می تواند حدود ۲۰هزار واحد بین المللی ویتامین D در بدن تولید کند که خیلی بیشتر از میزان مورد نیاز روزانه این ویتامین است. اکثر مطالعات علمی بر روی بیماران مبتلا به بیماری قند نشان می دهند که بیماران کمبود ویتامین D دارند. در سال های اخیر تحقیقات بسیاری درباره ی فوائد ویتامین D انجام گرفته و معلوم شده که این ویتامین فراموش شده و گمنام به طور کلی در سلامت و بهزیستی بدن نقش مهمی دارد و از بروز بسیاری از بیماری های مزمن جلوگیری می کند.

توضیحی درباره خبر اینترنتی “خطرات مصرف بال مرغ”

متأسفانه گاهگاهی از افرادی بی تجربه و گاهی متعصب به نوعی غذا و عادات غذایی مانند گوشت خوری و مصرف قهوه و لبنیات و غیره مطالبی در اینترنت و یا سایر رسانه های جمعی منتشر می شود که نه تنها هیچ ارزش و پشتوانه علمی ندارند، بلکه گاهی خنده آور و مسخره هم به نظر می رسند. اخیراً خبری منتشر شده که خوردن بال مرغ خطرناک است و در زنان سبب صدمه تخمدان ها و یا رحم (کیست رحم و تخمدان) می شود. این مطلب یک بیمار را ملاک قرار داده و نتیجه گرفته است که چون در بال مرغ مقداری هورمون (استروئید) وجود دارد که به مرغ تزریق شده است، این ناهنجاری به وجود می آید. اگر به مرغ هورمون تزریق کرده اند در همه ی اعضا بدن مرغ مخصوصا پوست و چربی موجود در بدن او این هورمون وجود دارد. حال معلوم نیست که چرا و به چه دلیلی نویسنده ی مطلب به بال مرغ چسبیده و آن را گناهکار خطاب کرده است. در علم پزشکی با یک یا دو مورد بیماری نمی شود نتیجه گرفت، باید تحقیقات علمی مستدل و بزرگی انجام گیرد تا رابطه ی بین علت و معلول مشخص شود. شاید عارضه ی بیمار مورد بحث با عوامل بسیاری رابطه داشته باشد که به این سادگی نمی شود آن را روشن نمود. در ضمن نباید فراموش کرد که یک عارضه ی پزشکی را نمی توان به یک عامل مشکوک و نامشخص ربط داد. به عبارت دیگر میلیون ها نفر در دنیا بال مرغ مصرف می کنند و هر روزه میلیون ها تن گوشت مرغ در سراسر دنیا خورده می شود. اگر این ها با عارضه ی ناهنجاری (کیست cyst) تخمدان و رحم رابطه داشتند حداقل صدها هزار نفر می بایست تا امروز به این عارضه دچار باشند، ولی آنطور که در اینترنت ذکر شده این عارضه ای ست کمیاب و تقریباً ناشناخته و تا به حال از نظر علمی رابطه اش با تغذیه ثابت نشده است. به طور خلاصه نباید به این گونه شایعه پراکنی های بی مورد توجه کرد و با کمک گرفتن از عقل و فکر و اطلاعات موجود در این زمینه، اینگونه اخبار را جدی نگرفت و یا اقلاً برای روشن شدن مطلب با افراد متخصص مشورت نمود.

آمار سخن می گوید

در دنیا بیشتر از یک بیلیون نفر گرسنه وجود دارد که یک نفر از هر شش نفر جمعیت کل دنیا را تشکیل می دهد. از این عده حدود ۶۴۲ میلیون نفر یا بیشتر از نیمی از جمعیت گرسنگان دنیا در کشورهای آسیایی و پاسیفیک زندگی می کنند. آمار همچنین نشان می دهد که ۲۶۵ میلیون نفر از مردم کشورهای آفریقایی گرسنه هستند در حالی که کشورهای آمریکای لاتین و  حوزه ی کارائیب رقمی حدود ۵۳ میلیون نفر گرسنه دارند. در ضمن از کشورهای آفریقای شمالی و خاور نزدیک ۴۲ میلیون نفر به اندازه کافی غذا ندارند و در ضمن ۱۵ میلیون نفر از مردم کشورهای به اصطلاح پیشرفته هنوز با شکم خالی سر به بالین می گذارند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.
‏www.allnaturalremedies.net