تغذیه و بهداشت خانواده

 پودر فلفل قرمز به خاطر ماده capsaicin موجود در آن یکی از بهترین داروهای طبیعی است که در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله زخم دستگاه گوارش، سرطان پروستات و بیماری های قلب و عروق مؤثر می باشد.

چند نفر از دانشمندان سرشناس که خود به نوعی التهاب یا زخم معده دچار بوده اند با مصرف فلفل قرمز توانسته اند ناهنجاری های مورد بحث را کنترل و درمان کنند. برای عده ای باورنکردنی است که فلفل تند و سوزان بتواند زخم معده را درمان کند در حالی که نتایج بررسی های علمی این حقیقت را ثابت کرده است.

فلفل قرمز

قدرت تندی فلفل قرمز را به وسیله واحدی به نام SHU اندازه گیری می کنند و این مقدار معمولاً روی برچسب های بسته بندی پودر فلفل قرمز منعکس می شود که بین ۴۰ تا یکصد هزار SHU نوسان دارد. افرادی که به خوردن غذای تند عادت ندارند می توانند پودر فلفلی را که حدود ۴۰ هزار SHU دارد در رژیم غذایی روزانه منظور نموده و به تدریج از پودر فلفل قوی تری استفاده کنند.

پودر فلفل قرمز به صورت ادویه و دارو در دنیا مورد مصرف دارد. ترکیبات موجود در آن از لخته شدن خون جلوگیری کرده و سبب تقویت سیستم گردش خون می شود و در نهایت از بروز بیماری های قلبی، مخصوصاً سکته قلبی جلوگیری می کند. پودر فلفل قرمز در تحریک دستگاه گوارش جهت ترشح آنزیم ها و هورمون ها و اسید مورد نیاز برای هضم غذا نقش مهم دارد.

مطالعات علمی ثابت کرده اند که مصرف فلفل قرمز می تواند تا حدود ۸۰ درصد از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند، زیرا ترکیبات موجود در آن موجب خودکشی سلول های سرطانی می شود. فیتوکمیکال های موجود در فلفل قرمز علاوه بر ترکیبات اختصاصی خود حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها و املاح ضروری هستند که در کنار هم سم زدائی بدن را انجام داده و سیستم دفاعی قوی برای بدن به وجود می آورند. در مورد این فلفل بخصوص می توانید از تارنمای

www.cayennepepper.info اطلاعات بیشتری را دریافت نمایید.

چای سبز و درمان بیماری ها

خوانندگان عزیز صفحه تغذیه و بهداشت شهروند مرتباً در جریان آخرین یافته های پزشکی درباره مصرف چای سبز و پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها قرار دارند. این بار به طور خلاصه نقش مصرف چای سبز را در بهزیستی و سلامتی مطرح نموده و امید است مورد استفاده قرار گیرد.

ـ بیماری های قلب و عروق: ترکیبات موجود در چای سبز از سفت و شکننده شدن بافت های عروق بدن جلوگیری می کنند و پزشکان و متخصصان آن را یکی از بهترین داروی آرترواسکلروز می دانند. دانشمندان محاسبه کرده اند که مصرف روزی سه فنجان چای سبز و یا چای سیاه امکان بروز سکته قلبی را تا حدود ۱۱درصد کاهش می دهند.

ـ کلسترول: نتایج تحقیقات علمی ثابت کرده اند که مصرف چای سبز میزان کلسترول بد خون را کاهش می دهد و در مقابل سبب بالا رفتن مقدار کلسترول خوب خون می گردد که خود در سلامتی قلب و عروق، مخصوصاً از بروز سکته قلبی و مغزی جلوگیری می کند. جالب این که پلی فنول های موجود در چای از جذب کلسترول در دستگاه گوارش جلوگیری می کند.

ـ سرطان: چای سبز و چای سیاه نقشی مهم در پیشگیری بروز بسیاری از سرطان ها دارند. پلی فنول های موجود در چای در از بین بردن سلول های سرطانی موثر می باشند و نمی گذارند در بدن پخش شده و در جای دیگر بدن مستقر شوند. سرطان هایی که از این نظر مطالعه شده عبارتند از: سرطان های مثانه، سینه، تخمدان، مری، ریه، لوزالمعده، پروستات، کبد، پوست و معده. علاوه بر پلی فنول ها موادی مثل EGCG آنتی اکسیدان های دیگر و کاتوچین در چای وجود دارند که به آن قدرت مبارزه با سلول های سرطانی را می دهند و در سالم ماندن بدن مهم می باشند. در مورد چای سبز و سرطان ده ها مطالعه بزرگ در مراکز شناخته شده تحقیقات علمی دنیا به عمل آمده و صدها هزار نفر در این گونه مطالعات شرکت کرده اند.

ـ بیماری التهاب روده بزرگ یا IBD: یکی از خواص مهم چای تقلیل التهاب بدن است. در یکی دو دهه اخیر ثابت گردید که علت اصلی بسیاری از بیماری ها و سرطان ها التهاب بافت های بدن است. در این صورت افرادی که هر روز مقداری چای مخصوصاً چای سبز مصرف می کنند کمتر به عارضه التهاب بدن دچار می گردند که یکی از آنها IBD است که بیماری خسته کننده و مزاحمی است.

ـ بیماری قند نوع دو: چای سبز متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و در نتیجه باعث سوختن مواد قندی، چربی ها و پروتئین ها در بدن می گردد که از بالا رفتن وزن بدن جلوگیری می کند. چای سبز ترشح انسولین را افزایش می دهد و عملکرد آن را تنظیم می نماید. به همین دلیل افرادی که چای مصرف می کنند کمتر به بیماری قند دچار می شوند.

ـ بیماری های کبد: همان طوری که اشاره شد چای سبز از بروز و پیشرفت سرطان کبد جلوگیری می کند ولی مهمتر از همه اینکه ترکیبات چای سبز در درمان کبد چرب، کبدی که به ویروس هپاتیت آلوده گردیده، یرقان و عوارضی دیگر نقش مهم دارد. کاتوچین موجود در چای سبز یکی از بهترین داروها برای بیماری ها و عوارض کبدی است.

ـ وزن بدن: عصاره چای سبز که اخیراً به صورت کپسول در بازار وجود دارند یکی از بهترین داروها برای از دست دادن وزن بدن می باشند. همان طوری که اشاره گردید چای متابولیسم بدن را افزایش می دهد و علاوه بر خواص مختلف مربوط به سوخت و ساز به راحتی سبب کاهش وزن بدن می شود.

در مصرف چای سبز نباید زیاده روی نمود. مصرف بیشتر از ۵ فنجان چای سبز در روز توصیه نمی گردد، زیرا با وجودی که داروی موثری برای درمان بیماری های کبدی است، اگر در مصرف آن زیاده روی گردد ممکن است به کبد آسیب برساند.

نقش کافئین در درمان خشک چشمی

دانشمندان ژاپنی طی بررسی جالبی بر روی ۷۸ نفر که به عارضه خشک چشمی دچار بودند معلوم ساختند که غذاهای کافئین دار در عملکرد چشم برای تولید اشک و جلوگیری از بروز عارضه خشک چشمی نقش مهم دارد. فقط در آمریکا حدود ۴ میلیون نفر به عارضه خشک چشمی دچار هستند، زیرا غدد مخصوص اطراف چشم آنها قادر نیستند اشک طبیعی ترشح نمایند. این عارضه باعث دردسرهای مهمی مانند مشکلات بینایی و درد و خارش چشم و غیره می شود.

در این مطالعه دو دسته از افراد تحت مطالعه بررسی گردیده اند. به گروه اول مقداری قهوه کافئین دار داده و دسته دیگر را از مصرف غذاهای کافئین دار دور نگهداشته اند، پس از مدت کوتاهی متوجه گردیدند که افرادی که کافئین مصرف می کردند ۱۷ درصد تغییرات چشمگیری در بهبودی خشک چشمی داشته اند. هنوز چند و چون عملکرد کافئین در ترشح اشک چشم و در نتیجه بهبودی و سلامتی چشم معلوم نشده. به همین جهت مطالعات دقیق تری در آینده نتایج بهتری را در این رابطه نشان خواهند داد. در حال حاضر افرادی که به عارضه خشک چشمی دچار هستند مجبورند مرتباً از قطره های اشک مصنوعی استفاده نمایند.

بهتر است باور کنید

عوامل زیادی در ناباروری مرد و زن موثر هستند و هنوز همه آنها به وضوح شناخته نشده اند. اخیراً دانشمندان ایتالیائی طی بررسی جالبی دریافتند که بیماری سلیاک که بیماری پیچیده دستگاه گوارشی است می تواند در سترون شدن شخص نقش مهم داشته باشد.

 

آمار سخن می گوید

مصرف سرانه سالانه شیر در کانادا برای سال ۲۰۱۰ حدود ۳ لیتر گزارش شده که رقمی است ناچیز. در کانادا هر ساله هر فردی حدود ۱۳ کیلو پنیر مصرف می کند که مصرف آن نسبت به ۱۰ سال گذشته تقلیل یافته است. در عین حال مصرف سرانه سالانه ماست در این کشور بیشتر از ۸ لیتر بوده و این رقم برای بستنی ۵/۵ لیتر گزارش شده است. کمبود مصرف سرانه سالانه شیر که حاوی مقدار زیادی کلسیم و پروتئین با کیفیت بالا است موجب بروز بسیاری از عوارض و بیماری ها می شود.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com