currency

تشدید نابسامانی های اقتصادی، تضاد و تنش های سیاسی و اجتماعی و درگیری های نظامی در بعد اقتصاد، معمولا به افزایش قیمت نفت و طلا می انجامد، اما پایان سال ۲۰۱۴ میلادی استثناً چنین نتیجه ای را تائید نمی کند.

در حالی که قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳ مبلغ ۱۱۰ دلار و ۷۲ سنت بود، روز سه شنبه ۳۰دسامبر ۲۰۱۴ ، با قیمت ۵۷ دلار و ۵۷ سنت معامله شد و کاهشی ۴۶ درصدی را برای یک سال ثبت کرد.

دلار آمریکا که عنوان ارز مادر را در معاملات جهانی دارد، در طول یک سال گذشته، در مقایسه با سال های قبل، عملکرد بهتری از خود برجای گذاشت و در برابر اکثر ارزهای معتبر جهان و از جمله دلار کانادا با افزایش قیمت دادوستد شد.

دلار کانادا در طول سال ۲۰۱۳ مجموعا حدود ۱۰%(ده درصد) کاهش قیمت در برابر دلار آمریکا را تجربه کرد و روز سه شنبه ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ با نرخ میانگین ۱۶۵۰/۱ در برابر دلار آمریکا معامله شد.

قیمت طلا در سال ۲۰۱۴ اگرچه گاهی با نوسانات قابل ملاحظه ای همراه بود، اما این فلز قیمتی در نهایت با حفظ موقعیت قبلی خود، سال ۲۰۱۴ را به پایان رساند.

هر انس طلا ۳۱ دسامبر سال قبل رقم ۱۲۰۰ دلار آمریکا را به ثبت رسانده بود و امسال ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ با ۱۱۹۸ دلار و ۳۰ سنت به کار خود خاتمه داد.

در بازار معاملات طلا و ارز در ایران، در حالی که در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۳ هر دلار آمریکا با نرخ ۳۰۵۰ تومان معامله شده بود، روز سه شنبه ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ دلار آمریکا با ۳۵۷۵ تومان در تهران به فروش رسید و بدین ترتیب در طول یک سال حدود ۵۲۵ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

انواع سکه های طلا هم بیش از یکصد هزار تومان افزایش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در کارنامه خود به ثبت رساندند.

* سعید طاهری مدیر مؤسسه مالی طاهری، اولین مؤسسه مالی ایرانی در کانادا