از خاطرات زندانیان سیاسی، کتاب تازه ای با عنوان “We Lived To Tell”  به چاپ رسیده است که خاطرات آزاده آگاه، سوسن مهر و شادی پارسی 

 

شهروند ۱۱۵۶ ـ پنجشنبه ۱۳دسامبر ۲۰۰۷


 

از خاطرات زندانیان سیاسی، کتاب تازه ای با عنوان “We Lived To Tell”  به چاپ رسیده است که خاطرات آزاده آگاه، سوسن مهر و شادی پارسی را از زندانهای جمهوری اسلامی در خود دارد.

ادیتور کتاب پرفسور ریوان سندلر استاد ادبیات فارسی تطبیقی در دانشگاه تورنتو و ناشر آن McGilligan Books است.

جمعه ۲۳ نوامبر، در سالن موسیقی ساختمان هارت هاوس دانشگاه تورنتو، مراسم معرفی این کتاب برگزار شد. این برنامه با حمایت انجمن قلم کانادا، کتابفروشی زنان تورنتو، مک گیلیگان بوکس و انستیتوی مطالعات زنان دانشگاه تورنتو برگزار شد.

خانم انجولا نماینده انجمن قلم کانادا گردانندگی مراسم را به عهده داشت و از حامیان برنامه از جمله شهروند تشکر کرد.

دکتر شهرزاد مجاب که مقدمه ای بر این کتاب نوشته است، طی سخنان کوتاهی گفت: این کتاب نماینده زنان زندانی سیاسی است که جامعه غرب نمی تواند آنها را به عنوان زن خاورمیانه ای بپذیرد. غرب بیشتر زنان مسلمان را نماینده زنان خاورمیانه می داند.

خانم Ann Decter ناشر کتاب از مک گیلیگان بوکس طی سخنانی  از نویسندگان تقدیر کرد و شعری را که از قول مادر یکی از این سه زندانی (مادر شادی پارسی) در کتاب آورده شده، خواند.

من پرنده خواهم شد

تا همراه باد به عمق نگاهت پرواز کنم

پروانه خواهم شد

تا سبکبال به لبخندت بنشینم

نسیم می شوم تا از روزن سر به در آرم

و چشمان محزون قشنگت را آرام بوسه زنم

اشک می شوم تا از میان مژگانت سر برون آورم

حرف می شوم تا لبت را به رویم بگشایی

من توفان می شوم

تا دیوارها را بکوبم

من کلید خواهم شد

من مسلسل خواهم شد

من آتش خواهم شد


 

خانم جیل کارتر بازیگر و کارگردان تئاتر که دوره دکترای تئاتر را در دانشگاه تورنتو می گذراند، بخش کودکان در زندان از خاطرات آزاده آگاه را خواند و به خوبی آن را اجرا کرد.

خوانش خاطرات بخش دوم به عهده بندیکتا اس ماداوو روزنامه نگاری که ۱۳ سال سابقه کار در نشریات چاپی و رسانه های صوتی ـ تصویری دارد، بود. بندیکتا عضو فعال انجمن ملی روزنامه نگاران آفریقایی در تورنتوست. اجرای بندیکتا به خوبی جیل کارتر نبود و شاید همین فرق بین بازیگر و روزنامه نگار را نشان می دهد.

بندیکتا بخش اعدام از خاطرات شادی پارسی را خواند.

سومین بخش به عهده حیفا زنگنه، نویسنده و نقاش عراقی تبار بود. او در نمایشگاه های جمعی در اروپا و آمریکا شرکت داشته و در نمایشگاه انفرادی در لندن و آیسلند. او نویسنده کتاب های Keys to a City(2000)  و  Women on a Journey(2007)  است و از زنان فعال عراقی ست که از سال ۱۹۷۶ در لندن زندگی می کند.

حیفا بخش اول از خاطرات سوسن مهر را خواند و با این جمله تمام کرد: شجاعت تنها به تحمل شکنجه نیست، بلکه انسان باقی ماندن است.

پس از پایان بخش سوم، دکتر شهرزاد مجاب، مدیر مرکز مطالعات زنان دانشگاه تورنتو که از حامیان اصلی این پروژه است، طی سخنانی از ناشر تشکر کرد که در دورانی که خاطرات تلخ زندان خریداری ندارد، آنها این خطر را کرده و کتاب را چاپ کرده اند.

دکتر مجاب در ادامه از افرادی که خاطراتشان را در اختیار آنها گذاشته اند، در هر کجا که هستند، تشکر کرد.

او همچنین در مورد صدور دمکراسی به کشورهای منطقه، تاکید کرد که خود مردم ایران و زنان آن باید دمکراسی را به دست آورند و هیچ نیروی دیگری نمی تواند این کار را انجام دهد.

از این برنامه استقبال بسیار خوبی شده و سالن پر از جمعیت بود. در پایان از شرکت کنندگان پذیرایی شد و  علاقمندان کتابهای زنان از جمله کتاب “We Lived To Tell”  را از میز کتاب خریداری کردند.

این کتاب در حال حاضر در کتابفروشی زنان Women’s Bookstore ، ایندیگو و سایت آمازون قابل خرید است.