از حق مردم اهواز برای زنده ماندن حمایت می کنیم

به گفته یکی از نمایندگان مجلس، مردم اهواز و شهرهای تابعه سیزده سال است از پدیده توفان های خاک و شن و ریزگردها رنج می برند. بخش عمده این پدیده، ناشی از خشک شدن تالاب ها، کاهش میزان رطوبت زمین و سرقت آب رودخانه های استان و روانه کردن آن به سوی شهرهای نورچشمی است.

درواقع تاراج نفت در طرح معروف به “آزادگان” از تالاب “هورالعظیم” باعث خشک شدن عمدی بخش عمده مربوط به ایران شده است. چپاولگران، هم شرکت های چینی اند و هم شرکای ایرانی شان یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران. لکن به رغم هشدارهای فعالان و کارشناسان محیط زیست نسبت به وقوع فاجعه زیست محیطی، طرح های یادشده همچنان ادامه دارند، زیرا به باور فرمانروایان ج ا ا نفت و گاز و آب و دیگر ثروت های این استان از آن از مابهتران است و دوزخیان اهوازنشین باید با همان ریزگردها و توفان های خاک و شن بسازند و بسوزند. هدف گویی کوچاندن بومیان این منطقه ـ به ویژه عرب ها ـ به دیگر مناطق ایران است تا مرکزنشینان بدون دغدغه خاطر به تاراج این ثروت ها ahvaz-Sادامه دهند.

بر اثر طرح “آزادگان” و طرح های مشابه، محیط زیست مردم عرب و منبع درآمد هورنشینان، محیط زیست ماهی ها و سایر آبزیان، پرندگان و خزندگان نابود شده است. نیز پس از عقد قرارداد شرکت نفت با شرکت های پیمانکاری وابسته به طرح آزادگان، درهای این شرکت ها را به روی کارگران بومی عرب بستند و از مناطق دیگر کارگر وکارمند آوردند. ما طی هفته های گذشته شاهد فیلم ها و اخبار سرکوب کارگران عرب معترض به تبعیض نژادی مسئولان این شرکت ها بودیم.

افزون بر آن چه گفته شد، برخی از رسانه های دولتی و غیر دولتی ایران  با کمال وقاحت نام این توفان ها را “ریزگردهای عربی” نهاده اند تا هم منشا آنها را به خارج نسبت دهند و هم بر زخم مردم عرب اهواز نمک بپاشند. اینان در واقع حتی در اوج فاجعه هم از خصلت عرب ستیز خود دست برنمی دارند.

 سیزده سال است که توفان های خاک و شن وگرد و غبار، مردم اهواز را به ستوه آورده و جان بی گناهان را می گیرد، اما مقامات تهران بی اعتنا و بی تدبیر، به جای چاره اندیشی برای رفع این بلای شوم هر بار وعده های دروغ به مردم می دهند و رسانه ها را از ارائه آمار قربانیانی که بر اثر آلودگی هوا و بیماری های سرطانی و ریوی جان خود را از دست می دهند به شدت ممنوع می کنند، اما مردم می دانند که میزان سرطان در استان طی ده سال گذشته، پانصد در صد افزایش یافته و بیمارهای ریوی و قلبی افزایش فراوان داشته است.

اکنون همگان می دانند این مشکل فقط یک راه حل فوری دارد وآن احیای تالاب ها و بازگرداندن آب به رودخانه های کارون وکرخه و جراحی است.

مردم اهواز اکنون برای زنده ماندن و اجبار دولت برای حل این معضل و جلوگیری از توفان ریزگردها، به خیابان ها آمده اند. آنان هیچ چاره ای جز ادامه تظاهرات و اعتراضات مسالمت آمیز ندارند.

کانون مبارزه با نژاد پرستی و عرب ستیزی در ایران از نبرد مردم اهواز علیه تبعیض، تنفس هوای پاک و جلوگیری از خشک شدن رودخانه ها حمایت می کند.

بیانیه ۲۲

۱۶/۲/۲۰۱۵