در روز چهارشنبه ۵ می چهار تن از اعضای کنگره ی ایرانیان کانادا، بهنام اصفهانی زاده، شعله خلیلی، دکتر علیداد مافی نظام و احسان میردامادی به دیدار دکتر هاسکینز وزیر مهاجرت و شهروندی انتاریو رفتند. آقای دکتر مریدی در حمایت از خواست های اعضای کنگره در این جلسه حضور یافتند.

دکتر هاسکینز یکی از شخصیت های مشهور جهانی ست که سال ها در منطقه ی جنگ زده ی آفریقا به درمان بیماران و زخمی ها پرداخته و سازمان غیردولتی “کودک جنگ” (War Child) که مرکز آن در تورنتو است را بنیان گذاشته است.

دلیل اصلی درخواست چنین جلسه ای از دولت انتاریو بیان خواست های جامعه ی ایرانی، نقش موثر و تعیین کننده ی این جامعه در ساختار اقتصادی، اجتماعی و هنری این استان و همچنین موانع و نارسایی هایی که در سر راه آنان برای رسیدن به اهدافشان قرار دارد، بود.

در این نشست اعضای کنگره ی ایرانیان کانادا به وضوح اعلام کردند که جامعه ی ایرانی از امکانات برابر و مساوی که دیگر جوامع و ملیت ها از آن بهره مند هستند، برخوردار نیست. نکات زیر در این نشست مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

ـ کمبود کارشناسان و راهنمایان فارسی زبان در مدارس بخصوص در منطقه نورت یورک و یورک ؛

از راست: احسان میردامادی، دکتر مریدی، علیداد مافی نظام، دکتر هاسکینز وزیر مهاجرت، بهنام اصفهانی زاده و شعله خلیلی

ـ مشکلاتی که فارغ التحصیلان مهاجر پس از ورود به کانادا با آن روبرو هستند.

ـ شرایط بد زندگی برای عده ای از خانواده ها و جوانان ایرانی .

ـ نبود مراکز فرهنگی ـ هنری برای جامعه ی ایرانی.

ـ عدم تقسیم امکانات دولتی به مساوات بین ملیت های مختلف و سهم بسیار ناچیزی که تاکنون به جامعه ی ایرانی تعلق یافته است.

اعضای کنگره از دکتر هاسکینز خواستند که راه مذاکره با کنگره ی ایرانیان کانادا را باز بگذارد و این جلسه را به عنوان اولین جلسه از جلسات متعددی که در آینده با آن وزارتخانه و شخص دکتر هاسکینز خواهند داشت، در نظر بگیرد. اعضای کنگره یادآور شدند که وقت آن است که دولت انتاریو به نیازهای جامعه ی ایرانی توجه کرده و آنها را نادیده نگیرد.

آقای دکتر مریدی به لزوم داشتن یک مرکز اجتماعات (کامیونیتی سنتر) اشاره کردند و از دکتر هاسکینز خواستند که برای دستیابی به این مرکز جامعه ی ایرانی را کمک کنند. آقای دکتر مریدی پیشنهاد کردند که دولت انتاریو شاید بتواند یکی از زمین های دولتی را در اختیار جامعه ی ایرانی بگذارد و یا در جمع آوری کمک های مالی برای ساختن این مرکز نقش موثری داشته باشد.

خلاصه ی کلام نشست چهارشنبه ۵ می نقطه ی شروعی برای جامعه ی ما است تا بتوانیم صدای خود را به گوش مقامات مسئول در کوئینز پارک برسانیم. تاکنون جامعه ی ما گاه از روی اتفاق و یا بعد از تلاش های زیاد یا روابط شخصی توانسته است از سهم بسیار کوچکی از امکاناتی که در استان انتاریو وجود دارد، بهره مند شود و ما معتقدیم که این روند باید تغییر کند. اما این تغییر میسر نمی شود اگر همه ی ما بی تفاوت، ناامید و یا بی توجه به آنچه بر ما می گذرد کنار بنشینیم و امیدوار باشیم که کسی، روزی و جایی حق ما را بگیرد.

دکتر هاسکینز با درخواست های ما بسیار مثبت برخورد کرد و قول داد که این خواست ها را با وزیران دیگری که این درخواست ها به وزارتخانه آنها مربوط می شود، در میان بگذارد. او از ما خواست که نیازهای جامعه ایرانی را به صورت مشخص دسته بندی کرده و در جلسه ای که در آینده با او خواهیم داشت، در میان بگذاریم.

زمان آن است که فعالانه در ساختن آینده ای بهتر برای فرزندانمان، برای آنان که با هزاران امید به کشور کانادا مهاجرت می کنند و برای تمامی ما که به دلایل مختلف با کم لطفی صاحبان قدرت در جامعه ی کانادایی روبرو بوده ایم، بکوشیم. کمک کنید تا کنگره ی ایرانیان کانادا بتواند صدای شما را در کوئینز پارک انعکاس دهد.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را به info@iccongress بفرستید و یا با شماره ۳۲۲۲-۸۴۰-۴۱۶ با ما تماس بگیرید.

 

شعله خلیلی

عضو هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا