علی شریفیان

 

بحران اقتصادی چین و جهان روند مبارزات انتخاباتی را در هم ریخت

 

دوشنبه ۲۴ آگوست ۲۰۱۵ به دنبال سقوط اقتصاد چین، سقوط قیمت نفت و بحران گسترده در مراکز بورس عمده جهان و از جمله نیویورک، هنگ کنگ، توکیو و البته تورنتو و در نتیجه اینها کاهش ارزش دلار کانادا به زیر ۷۵ سنت ارزش دلار آمریکا به یک باره موج نگرانی تمام جهان و از جمله کانادا را فرا گرفت. میزان خرید و فروش سهام بورس چین روز دوشنبه حدود هشت و نیم درصد کاهش یافت و همینطور رشد اقتصادی این کشور به کمترین میزان خود از بحران سال ۲۰۰۸ تا کنون رسید. میزان صادرات و واردات چین هم کاهش چشمگیری پیدا کرده است. کاهش ارزش یوان که از چندی پیش شروع شده هم همچنان ادامه دارد. خرید و فروش سهام بورس در تمام مراکز بورس به حداقل بحرانی رسیده است. تی اس اکس، بورس تورنتو روزهای بسیار بدی را می گذراند.

به دنبال بازتاب گسترده این بحران در رسانه ها، استفن هارپر با استفن پولوز، رئیس بانک مرکزی مذاکره کرده است. دفتر نخست وزیری بیانیه کوتاهی که تنها سه سطر است، منتشر کرد. نکته ای که تحلیلگران به آن پرداخته اند اینکه می گویند قاعدتا جو اولیور، وزیر دارایی باید با رئیس بانک مرکزی درباره این بحران تماس می گرفته اما هارپر خود شخصا با پولوز تماس گرفته و به رایزنی پرداخته است.

هارپر دو انتخابات قبلی ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ را به دلیل داشتن برنامه و رکورد اقتصادی بهتر برده است، اما این بار به نظر ناظران سیاسی قضایا خیلی فرق می کند و نظرسنجی ها هم نشان داده که محافظه کاران نه تنها در این زمینه برتری ندارند بلکه گروه زیادی از رای دهندگان دو حزب رقیب را در زمینه اقتصاد تواناتر می دانند و بر این باورند که باید برای اقتصاد با توجه به شرایط اقتصادی جهان طرح و برنامه بهتری عرضه کرد. هارپر در این مدت که از مبارزات انتخاباتی می گذرد مکررا گفته است که کانادا در میان کشورهای گروه هفت، بهترین وضعیت اقتصادی را دارد. در حالی که گروهی از اقتصاددانان در تحلیل هایشان پیش از بحران اخیر مکررا گفته اند که کانادا عملا دچار رکود اقتصادی است.

استفن هارپر در کبک باز به مردم اطمینان خاطر داد که این بحران موقتی است و وضعیت اقتصادی ما به گونه ای است که در دراز مدت از این بحران آسیبی نخواهد دید و باز هم توصیه کرد مردم نباید در چنین حال و اوضاعی راه را عوض کنند و سراغ راه ها و مدیرانی بروند که امتحانی پس نداده اند و با اشاره به ترودو و مولکر گفت آنها نمی توانند اقتصاد کانادا را در این شرایط بحرانی مدیریت کنند.

تام مولکر، رهبر ان دی پی در عکس العمل به خبر بحران احتمالی ماندگار اقتصادی کنونی خطاب به هارپر گفته است که آقای هارپر طرح و برنامه اقتصادی شما شکست خورده است.

مولکر هارپر را متهم کرد که این در نتیجه مدیریت دولت محافظه کار است و باید راه حل های تازه ای پیدا کرد، که ما آنها را داریم تا در شرایط بحرانی اقتصاد جهانی اینگونه به اقتصاد کانادا لطمه نخورد.

leaders

جاستین ترودو، رهبر لیبرال ها هم همراه با پل مارتین، نخست وزیر و وزیر دارایی پیشین کانادا در یک همایش انتخاباتی حضور یافت. پل مارتین سابقه درخشانی در مدیریت اقتصادی دارد. ترودو گفت گرداندن امور و از جمله امور اقتصادی یک کار تیمی است. ترودو با کنایه به هارپر گفت که ایشان کار تیمی نمی شناسد در واقع تیمش اینقدر کوچک است که در یک اتاق کوچک جا می گیرد. «هارپر در آن اتاق یک صندلی و یک آیینه احتیاج دارد تا تمام مسائل را حل کند.»

خانم الیزابت می، رهبر حزب سبز تاکید کرد که ما باید روی منابع و امکانات خودمان و روی همه آنها سرمایه گذاری کنیم. خانم می از اینکه هارپر تنها روی صنایع نفت و گاز سرمایه گذاری کرده است از او انتقاد کرد و این اوضاع را نتیجه این طرح، طرح اقتصاد تک پایه ای دانست.

مولکر هم پیش از این اشاره کرده که در طول حدود ده سال حکومت هارپر ۴۰۰ هزار شغل در بخش تولید و تولیدات صنعتی از بین رفته است و ما باید این بخش را برای استحکام اقتصادی خود دوباره احیاء کنیم.

روز سه شنبه چین با کاهش نرخ بهره پایه تغییراتی در وضعیت اقتصادی به وجود آورد و این امیدواری ایجاد شده است که این بحران ماندگار نباشد و راهی برای بهتر شدن نسبی اقتصاد کانادا پیدا شود.

 

نتایج آخرین نظرسنجی ها: فاصله ان دی پی با رقبایش بیشتر شد

 

اگر انتخابات اکنون برگزار شود ان دی پی با ۳۳ و ۸ دهم درصد بین ۱۲۰ تا ۱۴۸ کرسی (متوسط ۱۳۲ کرسی)، حزب محافظه کار با ۲۹ و ۲ دهم درصد بین ۹۹ تا ۱۳۶ کرسی (متوسط ۱۱۶ کرسی)، لیبرال ها با ۲۷ و ۸ دهم درصد بین ۷۰ تا ۱۰۳ کرسی (متوسط ۸۹ کرسی)، حزب سبز با ۴ و ۷ دهم درصد یک کرسی و بلوک کبکوا هم با ۳ و ۹ درصد هیچ کرسی و بقیه با ۱ درصد آرای طرفداران بین صفر تا یک کرسی به دست می آوردند.

به این ترتیب و با توجه به درصد طرفداران، حزب ان دی پی به راحتی و دست کم به دولت اقلیت دست می یافت. در مقایسه با نظرسنجی قبلی از درصد طرفداران حزب محافظه کار دو دهم درصد کم شده ولی بر طرفداران ان دی پی سه دهم درصد و بر طرفداران حزب لیبرال ۸ دهم درصد افزوده شده است.

در انتاریو که ۱۲۱ کرسی از ۳۳۸ کرسی پارلمان را دارد، رقابت سه جانبه است. محافظه کاران در انتخابات ۲۰۱۱ در مجموع ۷۰ کرسی در انتاریو به دست آوردند، اما نظرسنجی ها نشان داده که در انتخابات پیش رو معلوم نیست بتوانند کرسی های به دست آورده در انتاریو را حفظ کنند.

 

شهادت جنجال آفرین وکیل و کارمند ارشد هارپر در دادگاه دافی

 

رئیس پیشین دفتر نخست وزیری، نایجل رایت شش جلسه به عنوان شاهد در دادگاه مایک دافی حضور یافت و شهادت های ضد و نقیض خود را مطرح کرد. شهادت های رایت که چک ۹۰ هزار دلاری را برای مایک دافی نوشت که او بتواند هزینه هایی که به صورت غیرقانونی کرده بود را بپردازد، با متن ای میل های رد و بدل شده کارکنان ارشد دفتر هارپر در تضاد بود. پاسخ های رایت به پرسش های وکیل مدافع مایک دافی که او را به شدت در منگنه گذاشته بود، در نهایت قانع کننده نبود. نایجل رایت گفت هیچکس و از جمله هارپر از این موضوع که او قرار است ۹۰ هزار دلار به مایک دافی بدهد خبر نداشته است.

در شش روزی که رایت در دادگاه برای شهادت حضور یافت، مبارزات انتخاباتی هارپر کاملا تحت تاثیر و زیر سایه دادگاه مایک دافی قرار گرفته بود و خبرنگاران عمده پرسش هایشان درباره جنجال مایک دافی بود. هارپر هم پاسخی کشتبخ چندین بار در جواب به خبرنگاران تکرار کرد. بر اساس ای میل هایی که به دادگاه ارائه و منتشر هم شد به یقین روی نواک که اکنون منشی ویژه هارپر و از همه به او نزدیک تر است و همه جا با اوست، در جریان قرار و برنامه دفتر نخست وزیری با مایک دافی بوده است. ترودو خواستار اخراج نواک شد و از نخست وزیر هم خواست که حقیقت را به مردم کانادا بگوید، اما هارپر با تکرار جمله همیشگی اش که « نایجل رایت و مایک دافی مقصر هستند و باید پاسخگو باشند.» با تاکید اخراج ری نواک را رد کرد.

بنجامین پرین، مشاور حقوقی پیشین دفتر نخست وزیری اما در شهادت خود گفت نواک در جلسه ای که به منظور بررسی سناریوی کاری که دافی باید بکند، تشکیل شده بود حضور داشت. پرین حتی محل دقیق نشستن او را در جلسه برای دادگاه توضیح داد. با این شهادت و اعتباری که بنجامین پرین به عنوان وکیل، حقوقدان و متخصص قانون اساسی دارد اکنون مسلم شده که تعداد بسیاری از کارکنان ارشد دفتر نخست وزیری در جریان ماجرا بوده اند. حتی پرین گفت گمان من بر این است که نخست وزیر هم از جریان امور با خبر است. با این شهادت جنجالی کار هارپر در رودررویی اش با خبرنگاران بسیار دشوارتر شده و روند مبارزات انتخاباتی محافظه کاران به کلی با این موضوع درگیر شده است.

روز دوشنبه هم کریس وودکووک، دستیار اول هارپر در زمینه مدیریت موضوعات برای شهادت حاضر شد. وودکوک گفت از این موضوع که نایجل رایت بدهی مایک دافی را با نوشتن چک ۹۰ هزار دلاری پرداخت کرده است، خبر نداشته تا زمانی که موضوع رسانه ای شد. این در حالی است که رایت در یک ای میل شش سطری به او خبر داده و از طرف دیگر این کارمند ارشد دفتر نخست وزیر یکی از کسانی بوده که در طراحی اینکه دافی به رسانه ها چه بگوید هم شرکت داشته است، اما می گوید سطر آخر ای میل را نخوانده است. پس از شهادت وودکوک دادگاه موقتا تعطیل و محاکمه در ماه نوامبر دنبال می شود.

 

ناسزاگویی یک طرفدار محافظه کاران به خبرنگاران

harper-fan

هفته گذشته در یک همایش حزبی محافظه کاران در تورنتو طبق معمول این روزها بعد از سخنرانی هارپر، خبرنگاران پرسش هایی درباره دادگاه مایک دافی مطرح کردند و هارپر هم پاسخ معمول و کلیشه ای خود را داد. پس از همایش کارل بورنل ۶۹ ساله مردی که از طرفدران محافظه کاران بود گفت من اکنون چند دهه است که به این حزب رای می دهم و تا جوابم را نگیرم، نمی روم. این مرد گفت اینها همش دروغ می گویند. خبرنگاران شبکه ها و رسانه های مختلف جهت کسب اطلاع بیشتر شروع کردند با این مرد صحبت کردن که به ناگهان مرد دیگری پیدا شد و با لحنی عصبانی شروع کرد با خبرنگاران صحبت کردن. او می گفت شما از کاه کوه ساخته اید مسئله ای که اصلا اهمیت ندارد را با خیال پردازی های خود بزرگ کرده اید. بحث و جدل بالا گرفت و مرد که از طرفداران بسیار جدی هارپر بود شروع به ناسزاگویی به خبرنگاران کرد. ماموران این مرد را از سالن بیرون برده و اعلام کردند که او هیچ مقام رسمی در حزب ندارد و نظراتش، لزوما نظرات حزب نیست. ناسزاگویی این مرد در رسانه ها و بویژه شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک بازتاب گسترده ای پیدا کرد. گروه زیادی با کشیدن پوسترهای طنزآمیز به این خبر پرداختند.

 

اتحادیه های آموزگاران انتاریو علیه هارپر رای می دهند

Union-Ontario

پل الیوت، دبیرکل فدراسیون دبیران انتاریو اعلام کرد اعضای فدراسیون ما در انتخابات پیش رو به خاطر سیاست های ضد اتحادیه ای هارپر علیه او رای خواهد داد تا از قدرت برکنار شود. او از همکارانش، آموزگاران مدارس ابتدایی هم خواستار اقدامی مشابه شده است.

سام هاموند، دبیر کل فدراسیون آموزگاران مدارس ابتدایی انتاریو هم با صدور بیانیه علیه هارپر از همه خواسته با رای خود اجازه ندهند هارپر دوباره به حکومت برسد. این اتحادیه ها از تصویب لایحه سی ۳۷۷ به وسیله دولت هارپر بسیار ناراضی هستند. در این لایحه از همه کسانی که بیشتر ۱۰۰ هزار دلار در سال دستمزد می گیرند خواسته شده است اطلاعات کامل درباره دستمزد خود را به دولت بدهند.

 

 

انتخابات این دوره برای مردم چندین میلیون دلار گرانتر تمام می شود

 

مارک میراند، رئیس سازمان انتخابات کانادا در مصاحبه ای با شبکه سی تی وی گفت به علت طولانی تر شدن دوره مبارزات انتخاباتی و تغییر قوانین دیگر، انتخابات امسال برای مالیات دهندگان میلیون ها دلار گرانتر تمام می شود.

میراند خاطرنشان کرد که حال به طور دقیق نمی شود گفت که چقدر گرانتر تمام می شود اول به دلیل اینکه مبارزات انتخاباتی ۱۱ هفته ای بی سابقه است و معیاری برای مقایسه وجود ندارد. دیگر اینکه بر اساس قانون انتخابات تازه ای که تصویب شده احزاب می توانند ۲۵ میلیون دلار مجموعا خرج کنند و به ازای هر روز مبارزات ۳۷ /۱ که می شود ۶۷۵ هزار دلار . ۵۰ درصد از هزینه هایی که کاندیداها می کنند بعد از سوی سازمان انتخابات به آنها پرداخت می شود. احزاب ۶۰ درصد هزینه هایشان بازپرداخت می شود، اما آنها لازم نیست بجز در موارد ویژه ای سند و مدرک و صورتحساب ارائه کنند. رای گیری پیش از موعد که روزهای ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ اکتبر برگزار می شود هم مخارج معمول خود را دارد.

برخلاف آنچه هارپر می گوید عمده هزینه احزاب را در انتخابات مالیات دهندگان می پردازند.

در گزارشی که سی بی سی روز ۱۳ ژانویه منتشر کرد. زمانی که هنوز شروع مبارزات انتخاباتی ۱۱ هفته ای به وسیله نخست وزیر اعلام نشده بود بر حسب برآوردی آمده بود مخارج انتخابات امسال نسبت به انتخابات ۲۰۱۱ به میزان ۲۸ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و به ۳۷۵ میلیون دلار می رسد. انتخابات ۲۰۱۱ در کل ۲۹۲ میلیون دلار هزینه داشت.

 

رئیس تی تی سی: بودجه برای توسعه حمل و نقل باید جزو موضوعات انتخابات باشد

 

جاش کول، رئیس تی تی سی روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری به مناسبت جا بجا کردن سی میلیاردمین مسافر، خطاب به مردم تورنتو گفت، تامین هزینه گسترش سی تی سی باید جزو موضوعات انتخابات باشد.

او گفت زمان انتخابات است، کاندیداها به در خانه ها می آیند، باید این موضوع را به آنها بگویید که ما نیاز به تامین هزینه های توسعه سامان حمل و نقل شهری خود داریم.

اندی بای فورد، مدیر عامل تی تی سی هم جاش کول را همراهی می کرد. تی تی سی قرار است برای تامین بخشی از هزینه اجرای طرح های خود از ۲۰۱۶ قیمت بلیت ها را افزایش بدهد.

 

موج نارنجی در بی سی دارد به «سونامی نارنجی» تبدیل می شود

bc-poll-graphic

به نظر می رسد «موج نارنجی» ان دی پی دست کم در بعضی مناطق کانادا دارد به «سونامی نارنجی» تبدیل می شود. بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی که روزهای ۲۰ تا ۲۴ آگوست انجام شده و بعدازظهر روز سه شنبه منتشر شد. در بی سی ان دی پی ۴۱ درصد طرفدار دارد در حالی که محافظه کاران ۲۹ درصد، لیبرال ها ۲۲ و حزب سبز ۱۲ درصد طرفدار دارند. چنین اختلاف مقبولیتی بین ان دی پی و احزاب رقیبش در بی سی سابقه نداشته است.

این نظرسنجی با شرکت ۸۷۵ نفر انجام شده است. در نظرسنجی که همین بنگاه سنجش افکار در ماه مه انجام داده بود، ان دی پی از آرای ۳۵ درصد، محافظه کاران از ۲۹ و لیبرال از ۲۵ درصد آرای مردم پشتیبانی می شده اند.

 

بیش از ۲۲ هزار زندانی می توانند در انتخابات رای بدهند

 

سازمان انتخابات کانادا اعلام کرد مانند انتخابات ۲۰۱۱ همانطور که همه مردم کانادا می توانند در انتخاب نمایندگان مجلس و دولت شرکت کنند، زندانیان زندان های کشور هم می توانند از حقوق دموکراتیک خود استفاده کنند و در انتخابات شرکت کنند. در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار زندانی واجد شرایط رای دادن هستند و سازمان انتخابات امکاناتی فراهم خواهد کرد که هر کدام از آنها بخواهند روز ۹ اکتبر، ۱۰ روز پیش از روز اصلی انتخابات آرای خود را در صندوق هایی که آنطرف دیوارهای زندانها گذاشته می شود، بیندازند.

در انتخابات ۲۰۱۱ مجموعا ۵۴ درصد زندانیان واجد شرایط رای دادند که چیزی کمتر از ۶۱ درصد کل رای دهندگان نداشت. از جمله زندانیانی که ۲۰۱۱ رای دادند یکی هم ریچارد سووه بود. سووه محکوم به حبس ابد به جرم قتل عمد درجه یک است.

اول بار در سال ۲۰۰۲ دادگاه عالی کانادا با ۵ رای موافق در برابر ۴ رای مخالف، شرکت زندانیان را در انتخابات تصویب کرد. این قانون هنوز به عنوان قانون متمم به قوانین انتخاباتی اضافه نشده، اما از سال ۲۰۰۴ تا کنون اجرا می شود. بر حسب قوانین انتخابات بجز رئیس سازمان انتخابات کانادا همه مردم می توانند در انتخابات رای بدهند.