در آخرین آماری که از طرف جامعه بیمه گران کانادا اخذ شده است چنین به نظر میرسد که عموم مردم از خدمات بیمه ای راضی و خشنود نیستند. در عوض نه تنها در طرف مقابل چنین نظری وجود ندارد، بلکه کاملا برعکس کارشناسان بیمه ای معتقدند که آنها به مثابه بهترین یار و یاور بیمه شدگان در حال ارایه خدمت هستند. چاره چیست بایستی هر چه سریعتر این سوءتفاهم را بر طرف کرد تا بتوان بر پایه واقعیات بر ادامه این سرویس دهی صحه گذاشت. جامعه بروکرهای خبره کانادا بر این باورند که آموزش برای هر دو طرف ضروری است از این رو پیشنهادات ذیل را ارایه داده اند:

 insurance

وظایف شرکت های بیمه:

 

۱ـ آموزش اخلاقیات در بیزینس و یادآوری حمایتی بودن صنعت بیمه؛

۲ ـ شفاف سازی در نرخ دهی. سرویس دهی. محاسبه خسارات و میزان سود دهی؛

۳ـ ایجاد شبکه های فروش برای ارایه سرویس دهی بهتر و امکان رقابت بیشتر؛

۴ ـ شفاف سازی در قانون بیمه و ساده نگاری و رعایت اختصار در قراردادهای بیمه برای بهتر فهمیده شدن آنها توسط همه؛

۵ ـ ایجاد شبکه اطلاع رسانی برای مردم (خریداران بیمه) تا چنانچه از مسئول یا سیستم شکایتی داشتند بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن به مسئولان اطلاع بدهند.

 

وظایف تعیین شده برای آموزش بیمه گذاران (خریداران بیمه)

 

۱ـ تعیین خط مشی لازم برای انتخاب بروکر و مشاور مناسب بیمه ای؛

۲ـ آشنایی عموم با موسسات ناظر بر عملکرد شرکتهای بیمه؛

۳ـ اطلاع از حقوق قراردادی و عرفی بیمه به زبان ساده؛

۴ـ دستورالعمل های لازم در زمان خسارت.

در این میان نقش تعیین کننده رسانه ها بی رقیب است از آنجا که همه در دنیای امروزی به اینترنت دسترسی دارند و امکان خبررسانی از همیشه بیشتر است، لذا چنین به نظر می رسد که موسسات ناظر و گروه هایی که بر عملکرد شرکت های بیمه و خریداران بیمه احاطه دارند بایستی سرمایه گذاری زیربنایی در این زمینه انجام دهند تا بتوانند خریداران بیمه را هم با اصول اولیه عرف و اخلاق بیمه آشنایی دهند و هم در راستای آشنایی ایشان از حقوق حقه خود راهنمایشان نمایند، البته نقش بروکر بیمه امین می تواند در این معادله بسیار مفید واقع شود چرا که این گروه با توجه به توانایی های حرفه ای قادرند نیازهای خریداران بیمه را شناسایی و آنها را به زبان بیمه ای تبدیل کرده و به بهترین نحو آن را به شرکت های بیمه منتقل کنند و در نهایت ضمن اخذ پوشش بیمه ای مناسب در زمان خسارات احتمالی نیز در کنار خریدار بیمه (بیمه گذار) و همین طور امین شرکت بیمه کارساز باشند.

 

 

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com