ناوهای جنگی کانادایی و آمریکایی پس از حمله دزدان دریایی به یک نفتکش نروژی در خلیج عدن، به تعقیب این گروه پرداختند.  


شهروند ۱۲۲۶  پنجشنبه  ۲۳ اپریل  ۲۰۰۹


 

آسوشیتدپرس-۱۹اپریل: ناوهای جنگی کانادایی و آمریکایی پس از حمله دزدان دریایی به یک نفتکش نروژی در خلیج عدن، به تعقیب این گروه پرداختند. چندی است که گروهی از دزدان دریایی سومالیایی در آب های سومالی و در خلیج عدن کشتی های باری و تفریحی را مورد دستبرد قرار می دهند، مسافران و خدمه کشتی را به گروگان می گیرند و بابت آزادی آنان مبالغ هنگفتی درخواست می کنند.

 سخنگوی ناتو روز یکشنبه اعلام کرد:«عملیات تعقیب دزدان دریایی با دستگیری یک قایق تندرو به پایان رسید و هفت دزد دریایی که به نفت کش نروژی حمله کرده بودند دستگیر شدند. در این عملیات هیچ  درگیری صورت نگرفت. قایق دزدان دریایی به سمت مسیری که ناو کانادایی اچ ام سی اس وینیپگ در حال اسکورت یک محموله حمل مواد غذایی در خلیج عدن بود،  رفت. از سوی دیگر کشتی آمریکایی یواس اس هالی برتون نیز به منطقه گسیل شد وبه نیروهای کانادایی پیوست.

افسران ارشد دو کشتی با کمک هلی کوپترهای موجود در ناوگان قایق تندرو را محاصره کردند و با بلندگو به آنان اعلام شد تسلیم شوند. سپس قایق بازرسی شد و در آن یک راکت پیدا شد. هفت دزد دریایی نیز توسط نیروهای ناتو دستگیر شدند.


 

هارپر نخست وزیر کانادا ضمن تبریک به کانادایی ها به دلیل این موفقیت بزرگ از کارکنان ناو کانادایی قدردانی کرد. او بیان کرد خدمه ناو وینیپگ به عنوان بخشی از نیروهای ناتو در خلیج عدن حمایت از کشتی های این منطقه را بر عهده داشتند و توانستند در دستگیری این دزدان دریایی نقش بسزایی بازی کنند.

درباره وضعیت این دزدان دریایی و محاکمه آنان یک مقام مسئول ناتو اعلام کرد:« با اینکه کانادایی ها این گروه را دستگیر کرده اند، ولی چون این گروه به قلمرو کانادا دست درازی نکرده اند و یا تا کنون به هیچ شهروند کانادایی صدمه ای وارد نکرده اند، نمی توانند بر اساس قوانین جنایی و بین المللی کانادا مجازات شوند. در این شرایط این پرونده از حوزه کار ناتو نیز خارج شده و به یک پرونده بین المللی تبدیل می شود زیرا این گروه امنیت بین المللی را به مخاطره انداخته بودند.»

این گروه تا کنون به ۸۰ قایق و کشتی دستبرد زده اند. حدودا ۱۸ کشتی و قایق را در اختیار گرفته اند و ۳۱۰ نفر را برای گرفتن غرامت به گروگان گرفته اند.