روز جمعه پلیس سواره نظام رویال کانادا اعلام کرد یکی از اهالی تورنتو به اتهام صدور تجهیزات تکنولوژی هسته ای به ایران دستگیر شد. 


شهروند ۱۲۲۶  پنجشنبه  ۲۳ اپریل  ۲۰۰۹


 

سی بی سی نیوز- ۱۷ اپریل: روز جمعه پلیس سواره نظام رویال کانادا اعلام کرد یکی از اهالی تورنتو به اتهام صدور تجهیزات تکنولوژی هسته ای به ایران دستگیر شد. این فرد در حال انتقال یک دستگاه مبدل انرژی از بوستون به تورنتو و پس از آن به دبی بوده و مقصد اصلی این محموله ایران شناسایی شده است.

گری جانسون از پلیس سواره نظام رویال کانادا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد:« مدارک دال بر این است که مقصد نهایی این محموله امارات متحده بوده است ولی ما شواهدی در دست داریم که نشان می دهد مقصد اصلی این مبدل ایران است. و این نوع مبدل ها در راه غنی سازی اورانیم و تولید سلاح هسته ای به کار می رود. دادو ستد این قبیل کالاها به خصوص اگر در اسلحه سازی به کار رود با ممنوعیت ها ی زیادی روبرو بوده و تحت شرایط ویژه ای انجام می گیرد. تا کنون دو قطعه از وسایل فوق توسط پلیس ضبط شده است.»

محمود یادگاری ۳۵ ساله، شهروند کانادایی ایرانی تبار، با اتهام های نقض قانون گمرک، قانون مجوز صادرات و واردات و قانون سازمان ملل مبنی بر خدشه دار کردن تحریم ایران از سوی سازمان ملل،  روبرو است.

تحقیقات بر روی این پرونده کماکان ادامه دارد و پلیس معتقد است یادگاری عضو یک شبکه بزرگ است.

گفتنی ست یادگاری از سال ۱۹۹۸ در کانادا به سر میبرد.