صدای امریکا: امام جماعت مسجدی در نرماندی به جرم کمک به عزیمت پناهجویان از کانال مانش، از فرانسه به بریتانیا، به دو سال زندان محکوم شد.

این امام جماعت ۳۹ ساله که بنا بر گزارش‌ها خود پناهنده‌ ای ایرانی ‌الاصل است در دادگاهی در بولون سورمر، در شمال فرانسه، به زندان محکوم شده‌ است.

آن‌ طور که «تایمز» بریتانیا گزارش داده این فرد متهم به خرید قایق‌های بادی و فروش آن به قاچاقچیانی شده بود که کارشان انتقال پناهجویان از کانال مانش به بریتانیا است. بنا بر این گزارش این فرد هزاران یورو از این راه به دست آورده‌ است.

فرد متهم که نامش علنی نشده امام مسجدی در نزدیکی روان در نرماندی بود. او در آوریل سال جاری، همراه یک متهم ۲۹ ساله دیگر از کشور سنگال، بازداشت شد.

فرد سنگالی نیز به ۹ ماه زندان و ممنوعیت سه ساله بازدید از مناطق «نورد» و «پا دوکاله» در شمال فرانسه شده‌است. شبکه انگلیسی‌ زبان بی‌بی‌سی می‌گوید امام جماعت ایرانی ‌الاصل در زمان شنیدن خبر محکومیت خود بی‌هوش شده‌است.

متهم ایرانی در روند دادگاه مدعی شده برای خرید قایق‌های دینگی، قایق‌های کوچکی که معمولا برای تفریح یا برای دسترسی به ساحل استفاده می‌شوند، به مغازه‌ ای در نزدیکی مرز بلژیک رفته و این خرید نیز برای فرد دیگری به نام کمال انجام شده‌است.

هر دو فردی که در دادگاه محکوم شده‌اند، متهم به خرید هفت قایق بین دو سال گذشته بودند. هر دو گفته ‌اند مدتی بعد متوجه شده ‌اند که از قایق‌ها برای انتقال غیرقانونی پناهجویان استفاده شده‌است. موضوع عزیمت پناهجویان از طریق کانال مانش از فرانسه به بریتانیا ماه‌ هاست که خبرساز شده‌است.

یک ماه پیش در تازه‌ ترین دور از مقابله با روند جاری، که گارد ساحلی بریتانیا سه قایق و ۳۶ پناهجو را که می‌خواستند با عبور از کانال مانش خود را به این کشور برسانند، بازداشت کردند. گفته می ‌شود، شماری از این پناهجویان ایرانی بودند.

اسفند ماه سال پیش نیز سه نفر از اعضای باندی که پناهجویان را غیرقانونی و با قایق بادی بین دو کشور فرانسه و بریتانیا قاچاق می‌کردند، در فرانسه به زندان محکوم شدند. رهبری این باند با یک عراقی بود و یک ایرانی ۳۰ ساله و یک عراقی دیگر، نیز عضو آن بودند. هر سه علاوه بر حکم زندان از حضور در خاک فرانسه منع شده‌اند.