مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران: با درود و تبریک روز دانشجو بر تمامی دانشجویان ایران. در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ خون سه آذر اهورایی در راه مبارزه…


شماره ۱۲۰۷ ـ پنجشنبه ۱۱ دسامبر  ۲۰۰۸


 


 

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران: با درود و تبریک روز دانشجو بر تمامی دانشجویان ایران. در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ خون سه آذر اهورایی در راه مبارزه با بی عدالتی و اعتلای فرهنگ ایران ریخته شد و اکنون پس از ۵۵ سال از آن واقعه در حالی به استقبال این روز می رویم که عده ی زیادی از جوانان ایرانی به جرم دگراندیشی از حق تحصیل در دانشگاه محروم می باشند.

شانزده آذر دانشگاه تهران 1387

بیش از ۳۰ سال است که بهاییان ایران از حقوق مدنی و طبیعی خود محروم می باشند. تا سال ۸۳ شرکت در کنکور نیز برای آنان غیرممکن بود و از آن سال نیز هر ساله تعداد معدودی به دانشگاه وارد شدند و به مرور زمان آنها نیز اخراج شدند. در حال حاضر تعداد اندکی از جوانان بهایی در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند که حضور آنان نیز تنها به دلیل جلوگیری از عکس العمل نهادهای بین المللی است. هر ساله بالغ بر هزار جوان ایرانی به جمع محرومان اضافه می شوند و این جنایت فرهنگی هرساله قربانیان بیشتری را به کام خود فرو می برد. این جنایات در حالی انجام می شود که طبق ماده ی ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر "هر کس حق دارد که از آموزش و پرورش بهره مند شود" و همچنین طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ بند و ماده ای مبنی بر محرومیت بهاییان از تحصیل وجود ندارد (طبق اصول ۳،۱۴،۱۹،۲۰،۲۳ حق تحصیل برای عموم ملت ایران آزاد است) و استناد به مصوبه ی کذایی شورای انقلاب فرهنگی (۶/۱۲/۶۹) مبنی بر محرومیت بهاییان از تحصیل نیز ادعایی پوچ است چرا که چنین مصوبه ای در مصوبات ارائه شده توسط شورای انقلاب فرهنگی وجود ندارد.

آیا بانیان این جنایات تا به حال به وجدان خود رجوع کرده اند؟ آیا به این فکر نمی کنند که تاریخ چه تصویری از آنان ترسیم خواهد نمود؟ مسلما حافظه تاریخی ملت ایران آنقدر ضعیف نیست که خدمات دانشجویان بهایی را به این مرز و بوم فراموش کرده باشد. بانیان این جنایت فرهنگی  بدانند که حافظه تاریخی ملت ایران بیش از ۳۰ سال است.

مسلما دانشگاه های ایران اساتید و دانشجویان بهایی را فراموش نکرده اند. مطمئنیم دانشگاه شریف (آریامهر سابق) طراح جوان خود را از یاد نبرده است. جوانی که بدون هیچ چشم داشت مادی نقشه ی تکمیلی این ساختمان ها را طراحی نمود و در انتها این عمل را وظیفه ی خود در قبال مملکتش و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده بود دانست. او حتی هزینه ی کاغذهای مورد استفاده برای طراحی نقشه ی دانشگاه را خود پرداخت کرد و امروز آن دانشگاه مرکز نخبگان این کشور است. دانشگاه شریف، مکانی که امروز شاهد برگزاری مراسم روز دانشجو است، روزی که هم کیشان آن طراح جوان(حسین امانت) از تحصیل در کشور خودشان محروم می باشند. دانشجوی ۲۴ ساله ای که طراحی نماد آزادی این کشور، میدان آزادی (شهیاد سابق) نیز از خدمات دیگر اوست.

بانوان ایرانی که امسال نیز در حال برگزاری مراسم روز دانشجو می باشند فراموش نکرده اند که پس از انقلاب مشروطه اولین مدرسه دخترانه ایران (مدرسه تربیت) در سال ۱۹۰۹ در مقابل مخالفت های شدید روحانیون و جو متحجر آن زمان به دست هموطنان بهایی آنان تاسیس گردید، و اکنون فرزندان موسسان آن مدارس از تحصیل محروم می باشند. اطمینان داریم که ملت ایران و دانشجویان ایرانی ما را از یاد نبرده اند و آنها نیز مطمئن باشند این غیبت ۳۰ ساله باعث نشده است که ما هموطنان خود را فراموش کنیم و دانشجویان بدانند در روز دانشجو با اینکه در بین آنها نیستیم اما دلمان با آنهاست و قلبا در آنجا حاضریم.

به امید آن روز که بتوانیم این مراسم را در کنار دیگر هموطنان عزیزمان با هر عقیده و مسلکی که دارند برگزار کنیم . تاریخ پربار این مرز و بوم ثابت نموده است، ایرانیان با اینکه در عقیده و نژاد متفاوتند، اما متحدند و برای دست یابی به وحدت در کثرت تلاش می کنند.

به امید تحقق عدالت/دانشجویان محروم از تحصیل/نوید خانجانی و حسام میثاقی