شهروند علی شریفیان: دونالد ترامپ، کاندیدای حزب جمهوریخواه برای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در مبارزات انتخاباتی که در آمریکا در جریان است، نظرات عجیب و غریب زیادی تاکنون عنوان کرده است، از جمله چندی پیش گفت: «من معتقدم باید مرزهای آمریکا را روی مسلمانان بست تا ببینیم درباره آنها چه باید بکنیم؟»

صرف نظر از این که اجرای چنین نظری با قطعیت تمام قابل اجرا نیست، اما در میان آمریکایی ها طرفداران زیادی دارد. در مقام مقایسه دیدگاه کانادایی ها در کل با نظر آمریکایی ها در این زمینه تفاوت دارد و در واقع این همان تفاوت بنیادی نگرش جامعه کانادا و آمریکاستdonald-trump.

نتایج نظرسنجی که بنگاه سنجش افکار عمومی Angus Reid Institute انجام داده نشان می دهد۳۳ درصد کانادایی ها قویا و یا نسبتا قوی با نظر ترامپ موافقند، و دو سوم کانادایی ها (۴۹ درصد قویا) با این نظر کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا مخالفند.

نتایج نظرسنجی دیگری که برای واشنگتن پست و ABC انجام شده، نشان داده ۳۶ درصد کانادایی موافق این نظر و ۶۰ درصد مخالفند و این در حالی است که در میان جمهوریخواهان آمریکا ۵۰ درصد موافق نظر کاندیدای خود و ۳۸ درصد مخالف آن هستند.

در میان محافظه کاران کانادا ۵۵ درصد موافق نظر دونالد ترامپ هستند. از میان کسانی که به لیبرال ها رای داده اند ۷۷ درصد و آنها که به ان دی پی رای داده اند ۸۲ درصد با نظر بستن مرزها روی مسلمانان قویا مخالف هستند. از آنجا که در این مرحله ترامپ باید آرای جمهوریخواهان را به دست آورد در این رابطه موفق است.