تارنگار حقوق بشر در ایران: هفت زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در نامه‌ای به گزارشگرِ سازمان ملل متحد، احمد شهید، درخواست کردند جوامع بین‌المللی به پرونده آنان رسیدگی کند. این زندانیان به ذکر اینکه قوانین جمهوری اسلامی اجرا نمی‌شود؛ از مسئولین قضایی جمهوری اسلامی شکایت کرده‌اند.

در بخشی از این نامه اشاره‌ای به تهدیداتی که در روند شکل‌گیری پرونده توسط نیروهای امنیتی می‌شود، شده است: “اگر فردی هم بخواهد پیگیر حقوق شهروندی خود باشد با تهدید و ارعاب حاکمان وقت ایران روبرو می‌شود و آن صدا را در نطفه خفه می کنند و با به وجود آمدن محیطی رعب‌آور اجازه هیچ‌گونه اعتراضی را هم به مردم نمی‌دهند.”

متن کامل نامه که نسخه‌ای از آن به دست تارنگار حقوق بشر رسیده است، به شرح زیر استrajaee-shahr-H:

گزارشگر ویژه محترم سازمان ملل، جناب آقای احمد شهید ضمن عرض ادب و احترام همان‌طور که جنابعالی و دیگر کشورهای دنیا مستحضرید مبحث حقوق شهروندی در ایران به‌طور کامل توسط حاکمیت نقض شده است که همین امر باعث به وجود آمدن مسائل غیرانسانی در سطح جامعه ایران شده است و اگر فردی هم بخواهد پیگیر حقوق شهروندی خود باشد با تهدید و ارعاب حاکمان وقت ایران روبرو می‌شود و آن صدا را در نطفه خفه می‌نمایند و با به وجود آمدن محیطی رعب‌آور اجازه هیچ‌گونه اعتراضی را هم به مردم نمی‌دهند.

با این ‌وجود تعدادی از افراد جامعه این تبعیض و رفتارهای غیرانسانی حاکمان را تحمل نمی‌کنند و تبعات آن را به گردن گرفته و به روش‌های مختلف صدای اعتراضی خود را به گوش مردم کشورهای دیگر می‌رسانند که با انجام دادن آن اعتراضات حکومت تاب شنیدن حرف‌ها و اعتراضات را ندارد و آن‌ها را به زندان‌های طویل‌المدت با شرایط سخت محکوم می‌کند و در سیر مراحل بازداشت، بازجویی، بازپرسی و در آخر محاکمه و اعتراض به احکام صادره همچنان حقوق آن‌ها را نادیده می‌گیرد و به جزء رسانه‌ها، فعالان حقوق بشر و اپوزسیون‌های خارج از کشور هیچ‌کدام از مسئولان در داخل کشور به صدا و شکایت آن‌ها توجهی نمی‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، ما جمعی از محکومین هستیم که در دادسرای نظامی تهران محاکمه شده‌ایم و مدت‌های طولانی به شرح زیر در ایام بازداشت و سلول‌های انفرادی سخت‌ترین شرایط را گذرانده‌ایم که در آن بین کوچک‌ترین توجهی به‌حق و حقوق ما نشده است و پس از تشکیل دادگاه و گرفتن حکم از دادگاه  مذکور برخلاف قوانین قضایی و برخلاف اصول اولیه دادرسی مطرح در حقوق بشر دوران ایام بازداشت جزء مدت محکومیت ما محاسبه نشده است! متأسفانه با پیگیری‌های مکرر خود و خانواده‌هایمان به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. لذا شکایت خود را در مجامع حقوق بشری بین‌المللی و شما به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران مطرح می‌نماییم تا شاید بتوانید مساعدتی در این رابطه با این‌جانبان نمایید.

۱- علیرضا فراهانی ۲۴ ماه

۲- ایرج حاتمی ۲۴ ماه

۳- اسد محمدی ۲۳ ماه

۴- فرید آزموده ۲۰ ماه

۵- رضا کاهه ۱۷ ماه

۶- بهزاد ترحمی ۱۶ ماه

۷- علیرضا ناصری ۴ ماه