جمهوری اسلامی ایران در شاخص توسعه جنسیتی بین ۱۷۷ کشور مورد بررسی در مکان نود و چهارم و در زمینه مقررات و تدابیر مربوط به توانمندسازی  …


شماره ۱۲۰۸ ـ پنجشنبه ۱۸ دسامبر  ۲۰۰۸


 

تغییر برای برابری: جمهوری اسلامی ایران در شاخص توسعه جنسیتی بین ۱۷۷ کشور مورد بررسی در مکان نود و چهارم و در زمینه مقررات و تدابیر مربوط به توانمندسازی جنسیتی در جای هشتاد و هفتم قرار گرفته است.

به گزارش"ایلنا"، در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران که در شصت و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شده، با بیان این مطلب آمده است: جمهوری اسلامی ایران هنوز کنوانسیون حذف کلیه اشکال تبعیض علیه زنان را تصویب و تایید نکرده است.

بر اساس گزارش توسعه انسانی سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ برنامه عمران سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران در شاخص توسعه جنسیتی بین ۱۷۷ کشور مورد بررسی در مکان نود و چهارم و در زمینه مقررات و تدابیر مربوط به توانمند سازی جنسیتی در جای هشتاد و هفتم قرار دارد.

بر اساس این گزارش، نابرابری‌‏های جنسیتی بین مناطق جغرافیایی کشور باقی است، برای مثال مطابق اطلاعات سازمان برنامه‌‏ریزی و مدیریت جمهوری اسلامی ایران، شاخص توسعه جنسیتی در بعضی از استان‌‏ها، مانند سیستان وبلوچستان، هرمزگان و زنجان، آشکارا پایین‌‏تر از میانگین ملی است.

در ادامه این گزارش آمده است: نسبت باسوادی زنان به مردان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال افزایش یافته است. نسبت ثبت‌‏نام دختران در آموزش ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی به حد بارزی افزایش یافته و از ۲/۷۹ درصد به ۳/۹۴ درصد رسیده، به طوری که دانشجویان مونث ۶۴ درصد کل دانشجویان دانشگاه‌‏ها را تشکیل می‌‏دهند.

در این گزارش مطرح شده است: دسترسی به مراقبت بهداشتی، از جمله مراقبت بهداشت باروری تقریباً همگانی شده است و همچنان که پیشتر گفته شد، نسبت مرگ و میر مادران و کودکان به شدت کاهش یافته است. براساس گزارش سازمان ملل متحد، با وجود این دستاوردهای مثبت، جمهوری اسلامی ایران با چالش‌‏هایی در زمینه تساوی حقوق جنسیتی و برابری و توانمندسازی مواجه است. قوانین جزایی و مدنی دارای مفادی تبعیض آمیز است که نیاز فوری به اصلاح دارد.

 

گزارشگر ویژه "خشونت علیه زنان، دلایل و عواقب آن"، ۳۰ نوامبر ۲۰۰۷ درباره مفاد پیش‌‏نویس لایحه حمایت از خانواده، ابراز نگرانی کرده است. این لایحه بویژه گرفتن طلاق را برای زنان دشوارتر خواهد کرد، زیرا آنان باید غیرممکن بودن آشتی را با میانجی‌‏گری مراکز مشاوره خانواده، متشکل از کارشناسانی در رشته بررسی خانوادگی، حقوق و حقوق اسلامی ثابت کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:‌‏ اخیراً اقدامات امیدوارکننده‌‏تر دیگری برای اصلاح قوانین تبعیض‌‏آمیز انجام شده است. بر اساس قوانین ایران، مفاد مربوط به دیه برای حوادث و مرگ، ارزش زندگی و اعضای بدن مردان را ۲ برابر زنان می‌‏داند و مجلس اخیراً در این قانون تجدیدنظر کرده و قوانینی پیشنهاد شده تا ارزش برابر زنان در چنین مواردی به رسمیت شناخته شود.

در ادامه این گزارش عنوان شده است: مجلس در قانون ارث برای زنان متاهل نیز تجدیدنظر کرد. به موجب قانون وقتی شوهری می‌‏میرد، همسر استحقاق سهم زن را دارد که مستغلات در آن جایی ندارد و زمین به طور مستقیم به فرزندان و والدین شوهر می‌‏رسد. بنا بر این گزارش، علاوه بر این فرزندان ذکور دو برابر فرزندان اناث ارث می‌‏برند. نمایندگان زن مجلس در وضع قوانین جدید برای رفع این نابرابری نقش اساسی داشته‌‏اند؛ اگر چه این کار با مقاومت‌‏هایی مواجه شده است.

بنا بر این گزارش، نمایندگان زن فقط ۱/۴ درصد نمایندگان مجلس را تشکیل می‌‏دهند و مشارکت زنان در اداره امور کشور و مواضع تصمیم‌‏گیری همچنان محدود است. علاوه بر این وجود موانع اجتماعی-فرهنگی و تصورات نادرست و کلیشه‌‏ای جنسیتی در برنامه درسی مدارس و رسانه‌‏ها، نگرش مردسالارانه موجود در جامعه را تقویت می‌‏کند.