منتظر الزیدی، ژورنالیست عراقی که به هنگام نشست خبری جرج بوش رئیس جمهور آمریکا به سوی وی کفش‌هایش را پرت کرد، تحویل مقامات قضائی شد

شماره ۱۲۰۸ ـ پنجشنبه ۱۸ دسامبر  ۲۰۰۸


 

دویچه وله: منتظر الزیدی، ژورنالیست عراقی که به هنگام نشست خبری جرج بوش رئیس جمهور آمریکا به سوی وی کفش‌هایش را پرت کرد، تحویل مقامات قضائی شد. در عین حال موجی از همبستگی با این فرد در جهان عرب به‌پا شده است.

منابع دولتی در بغداد اعلام کردند که منتظر الزیدی خبرنگار ۲۹ ساله شبکه تلویزیونی البغدادیه، که به هنگام نشست مطبوعاتی جرج بوش، کفش‌هایش را به سوی رئیس جمهور آمریکا پرتاب کرده بود، به مقامات قضائی تحویل داده شده است. بدین ترتیب انتظار می‌رود تا برای وی پرونده تشکیل داده شود.

یک سخنگوی وزارت کشور در بغداد گفت که الزیدی به اتهام اهانت و حمله به یک میهمان دولتی و همچنین نخست‌وزیر عراق محاکمه خواهد شد. مجازات این اتهام، حداکثر دو سال زندان خواهد بود.

از سوی دیگر عدای، برادر ۳۲ ساله منتظر الزیدی به خبرگزاری فرانس پرس گفت که برادرش به هنگام بازداشت از سوی ماموران امنیتی مورد بد‌رفتاری قرارگرفته است. وی گفت:« شنیده‌ام که بازو و دنده‌های قفسه سینه‌اش را شکسته‌اند. ما خواستار نمایش چهره او در تلویزیون هستیم تا مطمئن شویم که او سالم است.»

همزمان با پخش تصاویر پرتاب کفش به سوی جرج بوش رئیس جمهور آمریکا، در جهان عرب موجی از همبستگی با این خبرنگار به پا شده است. از موریتانی تا سوریه، ژورنالیست‌ها، سیاستمداران و فعالان حقوق بشر خواستار آزادی ضارب شده‌اند.

روز سه شنبه در محله امریه بغداد صدها دانش‌آموز برای آزادی منتظر الزیدی به تظاهرات پرداختند. در بین نمایندگان مجلس عراق نیز اقدام پرتاب کفش بسوی جرج بوش طرفدارانی پیدا کرده است.

از سوی دیگر در حالی که اتحادیه ژورنالیست‌های عراق در تفسیر این اقدام، آن را عجیب و غیر حرفه‌ای خواند، با این حال از نوری المالکی نخست وزیر عراق خواستار عفو الزیدی شد.

در عین حال هنوز هم بحث در جهان عرب بر سر اینکه حرکت الزیدی قهرمانانه و یا شرم آور بوده نیز ادامه دارد. روزنامه الشرق الاوسط در تفسیری با انتقاد از این حرکت می‌نویسد:«به عنوان یک شهروند معمولی کشورش، الزیدی حق دارد کفشش را به سوی بوش پرتاب کند. اما از آنجائی که او به عنوان یک ژورنالیست به کنفرانس مطبوعاتی رفته، با این حمله به حیثیت ژورنالیست ها لطمه وارد ساخته است».

از سوی دیگر شبکه لبنانی نیو تی وی دوشنبه شب در گزارشی به الزیدی به خاطر این اقدام پیشنهاد کار در این شبکه را کرده است. فدیه باسی رئیس بخش خبر این شبکه گفت که از لحظه پرتاب کفش ما به او حقوق خواهیم داد. این شبکه لبنانی که به ضد آمریکائی بودن شهرت دارد، حتی حاضر شده است برای آزادی الزیدی، پرداخت وثیقه و هزینه‌های وکیل او را نیز برعهده گیرد.

همچنین به گزارش بی بی سی، کاخ سفید می گوید که در جریان حادثه حمله با لنگه کفش به جورج بوش در عراق، یک چشم دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، کبود شده است.

پس از اشغال نظامی عراق در سال ۲۰۰۳ و پائین کشیدن مجسمه صدام حسین در شهرهای این کشور، گزارش های تلویزیونی حاوی تصاویر مردمی بود که کفش های خود را از پا در آورده و مجسمه ها را زیر ضربات کفش گرفته بودند.

اما آن طور که کاخ سفید اذعان کرده است در گیر و دار این حادثه میکروفونی به طور اتفاقی به چشم راست خانم پرینو اصابت کرد و باعث کبودی آن شده است. کاخ سفید می گوید که این جراحت جدی نیست.

مهاجم در زمان پرتاب کفش به سمت جورج بوش او را "سگ" نامید. نیروهای امنیتی بلافاصله این مرد عراقی را بازداشت کردند.

جورج بوش به خبرنگاران گفته است که فکر نمی کند اقدام این شهروند بیانگر احساسات همه عراقی ها نسبت به او باشد.

جورج بوش همچنین تاکید کرده است که جنگ عراق هنوز پایان نیافته است و آمریکا هنوز کارهایی زیادی باید در عراق انجام دهد.

بوش در بغداد با جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق هم دیدار و مذاکره کرد. او و نوری مالکی همچنین در این سفر توافق امنیتی بین دو کشور را امضا کردند.

این سفر بوش در پایان دوران ریاست جمهوری او صورت می گیرد. او در ماه ژانویه آتی زمام ریاست جمهوری آمریکا را به باراک اوباما تحویل خواهد داد.

جورج بوش گفت عملیات در عراق کاری مشکل ولی برای امنیت آمریکا و جهان ضروری بوده است. طبق جدول زمانی مورد توافق، کل سربازان آمریکایی تا سال ۲۰۱۰ میلادی از عراق خارج خواهند شد.

این چهارمین سفر جورج بوش به عراق و احتمالا آخرین سفر او به عنوان رئیس جمهوری آمریکا بود.


 

تظاهرات برای آزادی پرتاب کننده کفش به بوش


 

هزاران عراقی در بغداد دست به تظاهرات زده و خواستار آزادی منتظر الزیدی شدند. تظاهرکنندگان در شعارهای خود منتظر الزیدی را یک قهرمان می خواندند.

مدیران تلویزیون البغدادیه، که آقای زیدی در آنجا کار می کند نیز خواستار آزادی وی شده اند.

مسئولان این کانال تلویزیونی که مرکز آن در قاهره است، گفتند که آقای زیدی از آزادی اظهار عقیده استفاده کرده که همان چیزی است که آمریکا هنگام سرنگون کردن صدام حسین قول آن را به مردم عراق داده بود.

یکی از مسئولان تلویزیون البغدادیه گفت آقای زیدی قبلا دو بار توسط آمریکایی ها دستگیر شده بود.

مقامات عراقی از مسئولان تلویزیون البغدادیه خواسته اند که از این عمل کارمند خود از طریق تلویزیون و رادیو عذرخواهی کنند.