آرش عزیزی

رهبر مسلمانان اسماعیلی‌مذهب جهان هفته‌ی گذشته در تورنتو بود تا در شروع ساختمانی مشارکت کند که بزرگترین مرکز هنری و فرهنگی اسلامی در آمریکای شمالی خواهد بود. این پروژه ۳۰۰ میلیون دلاری قرار است در خیابان وینفورد درایو، نزدیک تقاطع دان میلز، واقع شود. این مجموعه ۶/۸ هکتار مساحت دارد و شامل موزه، مرکز فرهنگی اسماعیلی‌ها و پارکی بزرگ خواهد بود.

آقان خان، رهبر اسماعیلی‌ها که گروهی از شیعیان هستند می‌گوید «موزه آقا خان برای هنر و فرهنگ اسلامی» هدیه‌ی او به تورنتو است.

آقا خان گفت: «تمرکز موزه بر هنرهای اسلام آن‌ را به نهادی یگانه در آمریکای شمالی بدل می‌کند که به درک بهتر از تمدن اسلامی، تکثر درون اسلام و رابطه اسلام با سایر سنت‌ها یاری می‌رساند».

استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، که قبلا به این رهبر مذهبی شهروندی افتخاری کانادا اعطا کرده است (لقبی که به ندرت اعطا می‌شود) در این مراسم حضور داشت.

مقابله با مسلمان‌ستیزی پس از ۱۱ سپتامبر

بسیاری از اعضای جامعه اسماعیلی در یکی دو هفته‌ی گذشته به بهانه افتتاح این مرکز جدید در مصاحبه با رسانه‌ها از احساسات مسلمان‌ستیزی که پس از ۱۱ سپتامبر جهان غرب را پر کرد گفته‌اند و از نقش چنین مرکزی در مقابله با‌ آن خبر داده‌اند.

جهاد علیویوی، که آژانسی برای یاری رساندن به تازه‌واردین به کانادا را اداره می‌کند در مصاحبه با رسانه‌ها از این گفته است که از زمان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، جوانان مسلمان مجبور بوده اند با کلیشه‌های متعددی راجع به مذهب و هویت خود برخورد کنند. علیویوی می‌گوید حضور آقا خان در تورنتو به حس تعهد و مشارکت اجتماعی جدیدی در جامعه‌ی اسماعیلی‌ها انجامیده است.

تازیم هرجی،‌ عضو جامعه اسماعیلی شهر، می‌گوید مرکز جدید او را سرشار از غرور می‌کند. او می‌افزاید: «حضور آن هیجان‌انگیز است چرا که دقیقا کنار بزرگراه دان ولی است و وقتی از آن‌جا رد می‌شوی می‌توانی آن‌را با غرور تماشا کنی».

آفیا پروین می‌گوید مرکز جدید می‌تواند به دخترش در مورد تاریخ اسلام بیاموزد. پروین می‌گویم: «من به موزه سلطنتی انتاریو رفتم اما آن‌جا هیچ چیز نیست که به دخترانم راجع به تاریخ اسلام نشان دهم».

معمار ژاپنی

گل سرسبد این پروژه موزه آقا خان است که فومیهیکو ماکی، معمار شهیر ژاپنی، آن‌را طراحی کرده است.

به گفته بیانیه بنیاد‌آقا خان این موزه «بعضی از مهمترین آثار هنر اسلامی در جهان» را به نمایش خواهد گذاشت.

این موزه بیش از ۱۰۰۰ قطعه خواهد داشت که ۲۰۰ مورد آن در نمایش دائمی خواهد بود. سابقه‌ی بعضی از این آثار به بیش از ۱۰۰۰ سال می‌رسد.

علاوه بر موزه، نمایشگاه‌های موقتی و برنامه‌های متعدد آموزشی (کلاس و کارگاه)، مرکز رسانه‌ای و کتابخانه مرجع نیز در موزه موجود خواهند بود.

آمفی‌تئاتر ۳۵۰ نفری این مجتمع نیز میزبان اجراهای موسیقی، کتاب‌خوانی، نمایش فیلم و تئاتر خواهد بود.

این پروژه‌ی تاریخی در سال ۲۰۱۳ به اتمام خواهد رسید.