فرهاد فرسادی
در کشور کانادا ۶ الی ۷ شرکت بیمه به صورت تخصصی به امر ارایه بیمه مسافرتی و بیمه دانشجویان خارجی که مشغول تحصیل در این کشور هستند وجود دارد.
اخیرا شاهد افزایش نرخ حق بیمه اکثر آنها  بوده ایم. دلیل این مسئله در چیست؟
اگر علت را بخواهیم فقط بایستی در آمار رشد غرامات و هزینه های بیمارستانی آن را جستجوکنیم، اما آیا بعد از این افزایش حق بیمه بایستی دیگر بیمه نامه مسافرتی نخرید؟
قطعا جواب این سئوال خیر است. ما بایستی با آگاهی از ریسکهای متنوع در طول سفر همیشه به این پوشش که آسایش خاطری عمیق در پی دارد جواب بله بدهیم.
شاید ارایه چند نمونه بد  نباشد.
هدف از این مقاله آن است که با استفاده از تجربه ی دیگران، قانع شویم که ما هم ممکن است در آن شرایط قرار بگیریم و بهتر است از هم اکنون خود را برای آن آماده سازیم.
بدترین حالت آن است که انسان با صورت حسابی مواجه شود که اصلا انتظارش را نداشته است آنهم در زمانی که دردسر و مشغله ذهنی و فکری عمیقی را پشت سر گذاشته و می خواهد عزیزی را از بستر بیماری ترخیص و به منزل یا به کشور مبداء هدایت نماید.
در این گونه موارد اکثر قریب به اتفاق معتقد هستیم که خودمان قادر به تامین هزینه های بیمارستانی برای اقوام و آشنایانی که به بازدید ما می آیند هستیم و یا اگر قصد سفر داشته باشیم تصور می کنیم که پوشش بیمه ای ایالتی (اوهیپ) تکاپوی احتیاجات ما را در خارج از کانادا و یا دیگر ایالات کانادا مهیا می سازد.
این قضیه برای ویزیتورهایی که برای دیدار عزیزانشان به کانادا می آیند حادتر است چرا که هزینه های بیمارستانی در کانادا بسیار بالا و در بعضی مواقع کمرشکن است.
یکی از مواردی که در آمار غرامات بود هزینه ی بیمارستانی است که ویزیتوری برای شکستگی  استخوان و عمل ارتوپدی معادل ۶۶۰۰۰ دلار پرداخت کرده بود.

نمونه ها به قرار ذیل است:
۱-کمر درد شدید برای مرد ۷۱ ساله:
مرد ۷۱ ساله مکزیکی برای ملاقات فامیلش به کانادا آمده بود و در طی روزهای اول در چند مرحله شدیدا کمر درد گرفته و خانواده اش به او قرص های آرام بخش و مسکن می دهند ولی درمان سرپایی چاره ساز نبوده و فرد مزبور به فیزیوتراپی در بیمارستان نیاز پیدا می کند. هزینه ها به قرار ذیل است:
بیمارستان ۵۰۰ دلار     فیزیوتراپی ۱۳۰ دلار    دکتر ۱۰۰ دلار  دارو ۱۲.۷۶ دلار
جمع هزینه ها: ۷۴۲.۷۶ دلار
۲- عفونت شکمی دختر ۱۳ ساله
دختر ۱۳ ساله ای از کره برای ویزیت خاله و دایی خود به همراه پدر و مادرش به کانادا آمده بود در طی دوره اقامت درد مزمنی او را شدیدا رنج می داد، لذا به صورت اورژانس به بیمارستان منتقل می شود. در طول آزمایشات معلوم می شود که متحمل عفونت شکمی حاد شده. در طی ۱۸ روزی که در بیمارستان بستری بود یک بار تحت عمل جراحی قرار گرفت.
هزینه ها به قرار ذیل است:
بیمارستان ۷۴۵۲۲.۵۰ دلار   دکتر ۲۹۰۶.۷۵ دلار
جمع هزینه ها: ۷۷۴۲۹.۲۵ دلار
۳- فشار بالای مغزی پسر ۱۸ ساله
یک پسر ۱۸ ساله ی فنلاندی که برای شرکت در رقابت های هاکی به کانادا آمده بود بعد از بازی دچار سردرد شدید و حالت تهوع گردید و به اورژانس بیمارستان منتقل شد. بعد از آزمایشات، هیئت پزشکی تصمیم می گیرد که فورا فرد مصدوم به اتاق عمل منتقل شده و مورد عمل جراحی قرار گیرد.
در طی دو هفته اقامت فرد در بیمارستان و استفاده از امکانات آی سی یو هزینه ها بقرار ذیل بالغ شد:
بیمارستان ۴۹۸۱۵ دلار  دکتر ۳۴۷۳ دلار هزینه همراه ۴۱۶۸.۵۲ دلار
جمع هزینه ها: ۵۷۴۵۶.۵۲ دلار
۴- شکستگی مچ دست مرد ۵۶ ساله
مرد ۵۶ ساله ای از آمریکا به کانادا آمده تا در بازسازی خانه پسر و عروسش کمک کند. در حین عملیات مزبور از بلندی سقوط کرده و مچ دستش می شکند و به اورژانس بیمارستان منتقل می شود تا تحت عمل جراحی قرار گیرد.
هزینه ها به قرار ذیل بالغ شد:
بیمارستان ۴۲۵۳.۲۲ دلار  دکتر اول ۲۰۵۰.۴۰ دلار  دارو ۴۴.۱۱ دلار دکتر دوم ۳۸۳.۸۰
جمع هزینه ها: ۶۷۳۱.۵۳ دلار
۵- مسمومیت استفاده از دارو برای مرد ۶۱ ساله
مرد کانادایی برای ویزیت اقوام به داکوتای شمالی در آمریکا می رود و در آنجا برای تزریق دارویش به کلینیکی مراجعه می نماید ولی متاسفانه با مسمومیت دارویی مواجه شده و مجبور به بستری شدن در بیمارستان می شود تا قند خونش تعدیل گردد.
هزینه ها به قرار ذیل  بود:
کلینیک : ۱۸۶ دلار دارو۵۴.۴۱ دلار  بیمارستان ۱۲۰۰۰ دلار دکتر ۱۶۳۶.۳۶ دلار
دارو مجدد ۸.۳۱ دلار (تامین شده از کارت بیمه ایالتی فرد ۶۵۰ دلار)
مجموع هزینه ها: ۱۳۲۳۵.۰۸ دلار

از آنجا که در هر چرخه تجاری دو طرف وجود دارد و وجه قیاس همیشه نشان از مقبولیت یا رد طرح یا پروژه را می دهد، لذا به حق بیمه پرداختی نیز بایستی توجه نمود.

امید است نمونه های ارائه شده غرامتی و مصدومیت هایی که باعث بستری شدن افراد در بیمارستان شده توانسته باشد شما را قانع کند قبل از دعوت از عزیزی که برای دیدار شما می آید یا اگر قصد سفر به خارج از کانادا را دارید حتما در اولویت ها بیمه مسافرتی مناسبی را  خریداری کنید.

* فرهاد فرسادی کارشناس ارشد بیمه در کانادا است.