اجلاس سران گروه ۸ ، روز جمعه ۲۵ جون ۲۰۱۰ در شهرک تفریحی هانتزویل در موسکوکا (شمال تورنتو) در کانادا آغاز به کار کرد.

به گزارش بی بی سی سران گروه ۲۰ نیز پس از اتمام این اجلاس، نشست دو روزه خود را از روز شنبه در تورنتو برگزار کنند. ایجاد تحرک در اقتصاد جهانی، کمک به کشورهای فقیر و امنیت بین المللی در دستور کار این دو نشست مهم است.

در موسکوکا، عمده توجه سران گروه ۸ به کمک به کشورهای فقیر خواهد بود.

اجلاس گروه ۲۰ ، احیای اقتصاد جهانی، کاهش عدم موازنه تجاری کشورها و اصلاحات بانکی را بررسی خواهد کرد.

کانادا از سران هفت کشور آفریقایی، هائیتی، جامائیکا و کلمبیا برای شرکت در اجلاس گروه ۸ دعوت کرده است.

بانک جهانی از کشورهای ثروتمند خواسته است به وعده های خود برای کمک به کشورهای فقیر عمل کنند و درباره وضع شکننده این کشورها هشدار داده است.

این در حالی است که بحران مالی دو سال گذشته از توانایی کشورهای ثروتمند برای عمل کردن به وعده های خود کاسته است.

رهبران گروه ۸ در پایان نشست خود در سال ۲۰۰۵ که در اسکاتلند برگزار شد، از کمک ۵۰ میلیارد دلاری خود به کشورهای فقیر خبر دادند.

هجده میلیارد دلار از این مبلغ هنوز اعطا نشده است. کانادا امیدوار است زمینه پرداخت باقی مانده مبلغ وعده داده شده در اجلاس موسکوکا برآورده شود.

از دیگر موضوع مورد بحث در اجلاس گروه ۸، ابتکارعمل پیشنهادی استفن هارپر، نخست وزیر کانادا برای ارتقای سلامت مادران و نوزان در کشورهای فقیر است.

بانک جهانی به تازگی در گزارشی، تلاش برای کاهش شاخص مرگ و میر مادران و نوزادان در آفریقا و جنوب آسیا را “شکننده و غیرمتعادل” عنوان کرده بود.

ابتکارعمل بین المللی مورد نظر آقای هارپر با چالش هایی مانند مشکلات مالی اعضای گروه ۸ مواجه است.

بعضی از کشورها نظیر هلند که عضو گروه ۸ نیستند و همچنین بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس، از کمک به “ابتکارعمل موسکوکا” خبر داده اند.

موضوع امنیت جهانی از دیگر موضوع های مورد بررسی در اجلاس موسکوکا است. سران گروه ۸ قرار است درباره برنامه اتمی ایران و تحریم این کشور، جنگ افغانستان و تروریسم گفتگو کنند.

اختلاف آمریکا و اروپا

ایالات متحده در آستانه برگزاری اجلاس گروه ۸ از کشورهای اروپایی خواست به جای سیاست های ریاضت مالی به تسهیل رشد اقتصادی کمک کنند.

باراک اوباما پیش از سفر به کانادا ابراز امیدواری کرد نشست گروه ۸ و گروه ۲۰ به هماهنگی بیشتر این کشورها در زمینه تسهیل رشد اقتصادی، انجام اصلاحات مالی و تقویت اقتصاد جهانی کمک کند.

در حالی که آمریکا خواستار افزایش هزینه های دولت ها برای ایجاد تحرک در اقتصاد ملی کشورهاست، بسیاری از کشورهای اروپایی در پی بروز بحران مالی در یونان به سیاست های ریاضتی روی آورده اند.

آلمان و فرانسه، دو متحد اروپایی آمریکا و از وزنه های اقتصادی اروپا طرفدار کاهش سیاست های ریاضتی هستند.

کشورهای اروپایی همچنین نگران تبعات بحران مالی یونان و مشکلات سایر اعضای اتحادیه اروپا بر ارزش یورو هستند.

آمریکا نگران است که اجرای سیاست های ریاضتی، به روند احیای اقتصاد جهانی لطمه بزند و زمینه ساز بروز مجدد رکود اقتصادی شود.

 افزایش تظاهرکنندگان در تورنتو

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری های کانادا، در حالی که در هانتزویل موسکوکا اجلاس سران گروه هشت در جریان است، در تورنتو ساعت به ساعت به تظاهرکنندگان در داون تاون تورنتو افزوده می شود.

تا بعدازظهر جمعه ۲۵ جون دو مورد دستگیری گزارش شده است. هر کس که به پنج متری نرده های فلزی امنیتی نزدیک شود، در صورت توقف توسط پلیس باید اوراق هویت خود را نشان دهد و در صورت خودداری دستگیر می شود. این موضوع برای یکی از دستگیرشدگان اتفاق افتاد. او می گوید، از این موضوع خبر نداشته، و منتقدان این قوانین را، قوانین پنهان برای این نشست خوانده اند در صورتی که رئیس پلیس تورنتو در مقابل خبرنگاران اعلام کرد که این قانونی ست که دولت انتاریو سال پیش تصویب کرده و هیچ چیز پنهانی وجود ندارد و به اطلاع عموم هم رسانده است.

تعداد پلیس حاضر در داون تاون بسیار زیاد است و تظاهرکنندگان این حضور پرشمار را عامل تشنج خوانده اند.

نشست سران گروه ۲۰ از روز شنبه در تورنتو آغاز می شود، و انتظار می رود که تظاهرات بزرگ فردا شنبه از ساعت یک بعدازظهر از کوئینز پارک و الن گاردن شروع شود. اتحادیه های کارگری که طرفداران پرشماری دارد، فردا برای تظاهرات آماده شده اند. بسیاری از گروه ها، که اغلب آنها قول تظاهرات مسالمت آمیز داده اند، با موضوعات مورد نظر خود در این تظاهرات حضور پیدا می کنند تا بتوانند توجه رسانه های جمعی را برای شنیده شدن حرفهایشان جلب کنند.

گروه ائتلاف برای فقر، بومیان کانادا، عفو بین الملل،آکسفام، گروه های کمونیستی، طرفداران محیط زیست، و بسیاری گروه های دیگر در این تظاهرات شرکت خواهند داشت. 

 

 * از گالری عکس شهروند از تظاهرات روز شنبه ۲۶ جون ۲۰۱۰ در تورنتو در لینک زیر دیدن کنید.

 http://www.flickr.com/photos/shahrvand-toronto/sets/72157624365801700