خبرگزاری هرانا – با اینکه دولت کنونی و در راس آن رئیس جمهور در وعده های انتخاباتی و خصوصا در تنظیم آنچه منشور حقوق شهروندی نامیده می‌شود مکررا به آزادی بیان و مطبوعات پرداخته ‌اند، اما این وعده ‌ها هرگز عملی نشده ‌اند. بر اساس گزارش‌های رسیده و اعلان برخی از ناشران و نویسندگان، امسال مشابه سالهای پیشین چه قبل از برگزاری نمایشگاه و چه در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از ارایه و توزیع برخی کتاب‌ها ممانعت شده است. از سوی دیگر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس این امر که برخی از کتاب‌ها اجازه حضور در نمایشگاه را پیدا نکردند را طبیعی دانسته و گفته است که گاهی ممکن است ممیزان در صدور مجوز چاپ اول کتابی دقت لازم را نکرده باشند و با تذکر دیگر دستگاه‌ها متوجه برخی اشتباهات شده باشند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تا امروز دوشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، تعدادی از نویسندگان، ناشران و فعالان نشر و کتاب، از ممانعت ارایه و توزیع بعضی از آثار خود در آستانه و همچنین در حین برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر دادند.

در اولین اعلان‌ها عمادالدین باقی،‌ روزنامه نگار، در حساب شخصی خود در توییتر از تماس وزارت ارشاد با نشر “سرایی” خبر داد. بنا به گفته او، مسئولان این انتشارات را از ارایه کتاب “اعدام و قصاص” منع کرده‌ اند. او می گوید این ممنوعیت در مورد کتاب “دین دولتی و دولت دینی” اثر محمد قوچانی،‌ روزنامه نگار،‌ نیز اعمال شده است.

در توییت دیگری محمدباقر حقانی فضل،‌ دانشجو و پژوهشگر حوزه دین،‌ از سرکشی سه روحانی از قم با عنوان “ارزیابان عربی” در غرفه ‌ها و جمع‌آوری کتاب‌های حوزه فلسفه دین (بویژه از کتاب “لاهوت التنزیه” نام برده) توسط آنها و در بعضی موارد جمع آوری کتابهای حوزه پزشکی خبر داده است.

همچنین رمان “بند محکومین” نوشته کیهان خانجانی از حضور در نمایشگاه کتاب تهران محروم شده است.

از طرفی بنا به حواشی مربوط به نمایشگاه در فضای مجازی کتابهای “رها بند”  اثر حمید چشم آور، “دال آویز از دار”  اثر هرمز سعداللهی، “بعد از جهنم رفته بودم به جهنم”  اثر علی کریمی کلایه و “زنان سیبیلو و مردان بی ریش، نگرانی های جنسیتی در مدرنیته ایرانی” نوشته افسانه نجم آبادی و ترجمه آتنا کامل و ایمان واقفی از ادامه ارائه در نمایشگاه منع شده اند. همچنین کتاب “دیکتاتوری با چشمهای قهوه ای” نوشته رویا ابراهیمی از عرضه در نمایشگاه محروم شده است. با اعلام همسر کوروش اسدی که در تیرماه سال ۹۶ درگذشت، چاپ چهارم رمان “کوچه ابرهای گمشده” از آثار این نویسنده، ممنوع شده است.

مونا برزویی، شاعر و ترانه‌سرا نیز در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشته است: “ممنونم از انتشارات نگاه و متاسفم برای مسئولان ناآگاه و به دور از فرهنگ که از یک مجموعه ترانه عاشقانه ساده هراس دارند. سال اول اجازه امضاء در غرفه ندادن، گفتن شلوغ شده و مردم و با بی احترامی بیرون کردن. تو حیاط زیر بارون کتاب های خیس را ایستاده امضاء کردم. از اون به بعد هر سال گفتن حق حضور نداره. ولی امسال بود. حالا که اطلاع رسانی کردم میگن امسال آوردیمش ولی صبح جمعش کردن. شما رفتنی هستید. من شک ندارم.”

از مجموعه کتاب های انتشارات کویر سه کتاب مجوز نمایش و توزیع نگرفته‌اند. این در حالی است که است که بیشتر از ۱۰ سال از انتشار بعضی از آنها می گذرد. این سه کتاب منع شده “روشنفکری دین و چالش‌های جدید” اثر ابراهیم یزدی، “فقیهان و انقلاب ایران” و “حدیث نواندیشان دینی”  اثر سید هادی طباطبایی هستند.