بی بی سی: در پی انتشار گزارش هایی در مورد احتمال اعدام قریب الوقوع زینب جلالیان، دختر ۲۸ ساله کرد در ایران، پدر او از وضعیت دخترش ابراز بی اطلاعی کرد.

علی جلالیان، پدر زینب در واکنش به انتشار این شایعات به بی بی سی فارسی گفت که از درستی یا نادرستی آنها اطلاع دقیقی ندارد و تنها می داند که دختر او را به اعدام محکوم کرده اند و این حکم “قطعی” شده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر روز سه شنبه در بیانیه ای با اشاره به اینکه “جلالیان احتمالا در معرض خطر اعدام است” از قوه قضاییه ایران خواست فورا اجرای حکم اعدام زینب جلالیان و هفده دگراندیش دیگر کرد را متوقف کند.

جو استورک معاون بخش خاورمیانه در سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: “با توجه به محرمانه بودن بازداشت جلالیان و اعدام اخیر دگراندیشان کرد، ما معتقدیم که وی شدیدا در معرض خطر اعدام است.”

این سازمان گفت که مسئولیت جان زینب جلالیان و یا زندانیان دیگری که محکوم به مرگ شده اند به عهده قوه قضاییه ایران خواهد بود.

همزمان گفته می شود که یکی از وکلای دادگستری در تلاش است که وکالت خانم جلالیان را به عهده بگیرد.

زینب جلالیان در سال ۱۳۸۶ بازداشت و بعدا به اتهام همکاری با گروه پژاک محاکمه و محکوم شد.

پدر خانم جلالیان گفت که تا کنون چند وکیل برای او گرفته است، اما قوه قضائیه از پذیرفتن وکالت آنها خودداری می کند. او گفت که اجازه دفاع به دخترش نمی دهند و از دست آنها هم کاری بر نمی آید.

به گفته آقای جلالیان، اعضای خانواده او حدود یک ماه قبل در زندان با زینب جلالیان ملاقات کرده اند.

او در مورد نحوه دستگیری دخترش گفت که او را در حالی بازداشت کرده بودند که مسافر یک مینی بوس بود و کارت شناسایی همراه نداشت، اما بعد اتهام همکاری با گروه های مسلح مخالف دولت ایران به او وارد شد.

آقای جلالیان گفت که دخترش نه سلاح و مهماتی حمل می کرده و نه در عملیات “خرابکاری” دست داشته است.