نوجوانی و مشکلات آن

بخش ششم/قسمت اول

آیا مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر جزیی از دوران نوجوانی است؟

دوران نوجوانی دورۀ خطرکردن و کنجکاوی است. نوجوانان خیلی دوست دارند که مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر را امتحان کنند. احساس ناایمنی نوجوانان با تمایل آنها برای جداشدن از پدر و مادر و مستقل بودن درهم می آمیزد و نشان می دهد که نوجوانان بزرگ شده اند، و از طرف دیگر، پذیرش از طرف دوستان و همسالان باعث می شود که آنها آمادگی و اشتیاق بیشتری برای امتحان کردن این نوع مواد پیدا کنند. تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ در مورد ۱۳۰۰نوجوان دبیرستانی انجام گرفته، موارد زیر را مشخص کرده است:

*۷۴درصد از نوجوانان از مشروبات الکلی استفاده می کنند .

* ۳۸ در صد از نوجوانان از ماری جوانا استفاده می کنند .

*۱۲درصد از نوجوانان از موادی که از طریق بینی استنشاق می شود تا به  اوج برسند، استفاده می کنند .

*۹درصد از نوجوانان از مواد مخدر تجویز شده به دیگران، استفاده می کنند .

*۸در صد از نوجوانان از مواد مخدر شبیه به  ال اس دی و پی سی پی  استفاده می کنند .

*۶درصد از نوجوانان از متا مفتامین استفاده می کنند .

*۶ در صد از نوجوانان از مواد مخدری که آنهارا به حالت خلسه فرو می برد، استفاده می کنند.

*۴در صد از نوجوانان از قرص های غیر قانونی و بدون تجویز پزشک استفاده می کنند.

با توجه به اینکه این تحقیق در مدارس انجام گرفته است، بنابراین، نتایج آن ممکن است کمتر از آن چیزی باشد که در واقعیت وجود دارد، زیرا دانش آموزانی که بیش از اندازه از مشروبات الکلی و مواد مخدر استفاده کرده بودند، تنبیه، جریمه یا اخراج شده بودند. بنابراین، آنها در این تحقیق شرکت نکرده بودند. استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر، تصادفات اتومبیل، قتل و جنایت و خودکشی عواملی هستند که نوجوانان را با خطر مرگ مواجه می سازند.

 

چه عواملی باعث می شوند که نوجوانان به طرف مشروبات الکلی و مواد مخدر کشیده شوند؟

هرچقدر نوجوانان در سنین پایین از این مواد استفاده کنند، به همان نسبت بیشتر درگیر مشکلات خواهند شد. نوجوانانی که قبل از سن چهارده سالگی از مشروبات الکلی استفاده می کنند، احتمال زیادی دارد که به آن اعتیاد پیدا کنند. بروز عواملی چون مورد سوءاستفاده قرار گرفتن، نادیده گرفته شدن یا سایر وقایع ناگوار در طول دوران کودکی یا دوران نوجوانی، احتمال استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر را افزایش می دهد .نوجوانانی که تحت آزار جنسی و جسمی قرار گرفته باشند، بیشترین احتمال را دارد که مشکلات مربوط به مشروبات الکلی و مواد مخدر پیدا کنند. وقتی سابقۀ اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی در افراد خانواده وجود داشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که نوجوانان نیز همین اعتیاد را پیدا کنند .آمادگی زیستی، عملکرد بعضی از قسمت های مغز و به طور کلی خلق وخوی کودکانی که از یک پدر و مادر دائم الخمر به دنیا آمده باشند، متفاوت از کودکان دیگر است. نوجوانانی که از مشروبات الکلی و مواد مخدر استفاده می کنند، در دوران کودکی، کودکانی مضطرب و ناراحت بودند. نوجوانانی که از مواد مخدر استفاده می کنند، اغلب بیش از همسالان خود هیجانی، بیش فعال،  حساس، نافرمان، ناامید و پرخاشگر هستند. وقتی نوجوانان خشمگین، بی قرار، پرخاشگر و آشفته می شوند، احتمال بیشتری دارد که به طرف مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر کشیده شوند. نوجوانانی که احساس می کنند از جامعه طرد شده اند، بیشتر در خطر احتمال مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر قرار می گیرند. به طور کلی، این نوجوانان تمایل دارند که مستقل، سرکش و متمرد و همرنگ دوستان خود باشند و هیچ نوع وابستگی مذهبی و روحی نداشته باشند .چنین نوجوانانی اغلب از بیماری های خاص روانی از قبیل اختلال کمبود توجه / بیش فعالی، ناتوانی های یادگیری یا اختلال نافرمانی رنج می برند.

خانواده هایی که اصول و قوانین خاصی را در مورد نوجوانانشان اجرا نمی کنند، نظم و ترتیب را به کار نمی برند و کنترل کمتری روی رفتارهای آنها دارند، باعث می شوند که فرزندانشان در معرض خطر مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر قرار بگیرند. کودکانی که در خانواده هایی بزرگ می شوند که در آن دشمنی،  جر و بحث و انتقاد حاکم است و کمتر تشویق یا حمایت می شوند، بیشتر در معرض خطر استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر قرار می گیرند. تعامل و دوستی با نوجوانانی که از مشروبات الکلی و مواد مخدر استفاده می کنند، احتمال مصرف آن مواد را به وسیلۀ نوجوان افزایش داده و آنها را در معرض خطر مشکلات مربوط به آن قرار می دهد. به طور کلی نوجوانان شیوۀ مصرف مواد را از دوستان خود یاد می گیرند و معمولاً مشروبات الکلی و مواد مخدر را از طریق دوستان خود تهیه کرده و با آنها به مصرف آن می پردازند.

 

مشکلات مضاعف: نوجوانانی که هم ناراحتی های روانی دارند و هم از مشروبات الکلی و مواد مخدر استفاده می کنند

اکثریت قابل ملاحظه ای از نوجوانانی که از مشروبات الکلی و مواد مخدر استفاده می کنند، اغلب دارای اختلال های روانی نیز هستند. آنها معمولاً هر دو نوع مشکل را در یک زمان دارند .استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر در زمانی که نوجوان مبتلا به اختلال کمبود توجه / بیش فعالی، ناتوانی های یادگیری، اختلال رفتاری، افسردگی شدید، گرسنگی عصبی، اسکیزوفرنی و هراس اجتماعی است، بسیار رایج و شایع است. در شرایطی که نوجوان، هم مبتلا به اختلال های روانی است و هم از مشروبات الکلی و مواد مخدر استفاده می کند، بررسی و درمان بسیار مشکل تر از زمانی است که نوجوان فقط مبتلا به یک اختلال روانی است.

در زمینۀ تفاوت دختران و پسران در مورد مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر باید بگویم که سال های متمادی بود که پسران در مصرف این مواد نسبت به دختران پیشی داشته اند، ولی در حال حاضر دختران در این زمینه همپای پسران شده اند .دختران بیشتر از پسران از قرص های حاوی مواد مخدر استفاده می کنند. دختران در مقایسه با پسران، آسیب پذیری بیشتری در برابر تاثیرات منفی روانی و جسمانی مصرف این مواد دارند.

بهترین روش برای کمک به نوجوانان در این زمینه این است که باید قبلاً در زمینۀ معایب مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر با نوجوان صحبت شود و او را از خطرها و آسیب های جسمانی و روانی که در اثر مصرف آنها وارد می شود و تاثیر عمیق منفی که روی زندگی فرد می گذارد آگاه کرد. پدر و مادر باید از موضع قدرت صحبت کنند. توجه داشته باشید که شما الگوی فرزند خود هستید و او بیش از آنکه به صحبت های شما توجه داشته باشد به رفتار و کردار شما اهمیت می دهد.  به نوجوان خود کمک کنید که در مورد پیشنهاد و وسوسۀ دوستان و آشنایان برای مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر سرسختی و مقاومت نشان بدهد.

چهارچشمی مواظب نوجوان خود باشید، شما با مواظبت خود می توانید نوجوانتان را از مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر دور نگه دارید، باید همیشه بدانید که نوجوانتان کجاست، با کیست و چه کار می کند. وقتی نوجوان دیر به خانه می آید، دقیقاً او را برانداز کنید، بدون اینکه نشان بدهید که این کار را به طور عمدی انجام می دهید. این امر نه تنها نشان می دهد که او برای شما مهم و  با ارزش است، بلکه از این طریق می توانید متوجه رفتارها و نشانه هایی که ناشی از مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر هستند، باشید. به نوجوانتان اجازه ندهید که در هر نوع جشن و میهمانی شرکت کند، مگر آنکه به وسیلۀ بزرگسالان و پدران و مادران ترتیب داده شده و آنها نظارت داشته باشند. به نوجوان خود اطمینان بدهید که شما را در جریان رفت و آمدهای خود قرار بدهد و شما بدانید که با چه کسانی و در کجا بسر می برد. مخصوصاً در شب های آخر هفته رفتار او را کاملاً مد نظر داشته باشید.

 

ادامه دارد