آرش عزیزی

تازه ترین افتضاح جنسی در ارتش کانادا

سرتیپ دانیل منارد از ستاره‌های درخشان ارتش بود. او فرماندهی نیروها در افغانستان را به عهده داشت و به زودی قرار بود فرمانده کل نیروهای کبک شود. چنانکه یکی از سرهنگ‌های سابق همکارش در مصاحبه با تورنتو استار گفته است: «او آینده‌ای درخشان داشت. از ستاره‌های کل هنگ بود».

اما طولی نکشید که تمام این آینده‌ی درخشان در میان افتضاحی جنسی غرق شد و حالا دیگر سرتیپ اگر هم بتواند در ارتش بماند باید شغلی رده‌پایین داشته باشد.

او یکی از قوانین مهم ارتش را زیر پا گذاشته که شاید همه از آن با خبر نباشند: سربازان (حتی اگر زن و شوهر باشند)‌ در حین ماموریت اجازه داشتن روابط خصوصی ندارند. اما معلوم شده سرتیپ منارد با یکی از سربازان زیردست خود رابطه جنسی داشته است، در حالی که هر دو متاهل بوده‌اند. این هفته البته نکته مهم دیگری هم به پرونده این فرمانده نظامی کانادایی اضافه شد و آن محکوم شدنش به «سد اجرای عدالت» است. این محکومیت حتی می‌تواند جدی‌تر از قبلی باشد.

همین یک ماه پیش بود که سرتیپ منارد از سمت مهمش در قندهار برکنار شد و حالا چهار اتهام در مورد اتفاقاتی که در پایگاهش در قندهار افتاده پیش رویش قرار گرفته.

این هفته برای اولین بار هویت افسر زیردستی که سرتیپ با او رابطه داشته است برملا شد: سرجوخه بیانکا لانگلو، زنی متاهل و مادر دو فرزند و مسئول مدیریت منابع در گردانی در والکارتیه‌ی کبک. والکارتیه پایگاه منارد هم هست و در ضمن همسرش، که او هم ارتشی است، در همین پایگاه مستقر است.

منارد به خاطر روابط خصوصی‌اش با سرجوخه لانگلو به دو مورد نقض نظم و انضباط متهم شده است. به علاوه یک مورد اتهام سد اجرای عدالت و یک مورد دیگر اتهام نقض نظم و انضباط هم علیه او است که احتمالا به این خاطر است که سرتیپ سعی کرده جلوی سرجوخه را بگیرد و او را از اعتراف در دادگاه منع کند.

آینده‌ای که از بین رفت

این خبر در ابتدای انتشار حسابی ارتش را تکان داد. منارد فرمانده ۵۰۰۰ نیرو در افغانستان بود و آماده حمله‌ای بزرگ علیه شورشیان می‌شد که رابطه‌اش کشف شد. سرجوخه لانگلو نیز از منشی‌های وابسته به واحد فرماندهی او بود. هر دوی آن‌ها همسرانی در کانادا دارند، هر کدام دو فرزند کوچک دارند و رابطه‌شان البته در افغانستان شروع شد.

لو رفتن رابطه وقتی آغاز شد که لانگلو به یکی از همکارانش در قندهار که به او اعتماد بسیاری داشت از رابطه خبر داد و هنوز ۲۴ ساعت نگذشته بود که خبر به بالاترین سمت‌های وزارت دفاع رسید و منارد و لانگلو هر دو به کانادا فراخوانده شدند.

با این حساب آینده‌ای که منارد حتما خیلی رویش حساب کرده بود برای او نابود می‌شود. او قرار بود پس از فرماندهی نیروها در صحنه جنگ، در خانه هم فرمانده ارتش در کبک باشد، اما اکنون در عوض، شغلی پشت میزی دریافت می‌کند تا سیستم مدیریت پرسنل کامپیوتری برای ارتش بسازد.

به گفته‌ی سخنگوی وزارت دفاع، پرونده منارد اکنون به مقامات مسئول در ارتش سپرده می‌شود تا تصمیم گرفته شود آیا دادگاه نظامی برایش برگزار خواهد شد یا نه.