مطلع شدیم که شری درویش به عنوان قاضی در دادگاه عالی انتاریو منصوب شده است.  او که دانش آموخته ی دانشگاه تورنتو، واترلو و مدرسه حقوق اوزگودهال است، سال ۱۹۷۸، وقتی که شش ساله بوده، به همراه خانواده از ایران مهاجرت کرد و پس از دو سال اقامت در فرانسه در سال ۱۹۸۱ وارد کانادا شد و پس از طی مراحل تحصیلی از دبستان و دبیرستان و دانشگاه، شد جزو اولین زنان ایرانی ـ کانادایی که در حوزه ی وکالت در تورنتو مشغول به کار شده اند.

شری درویش، ۱۶ سال است در تورنتو به کار وکالت اشتغال دارد. دو سال در شرکتی خصوصی و بعد از آن در بخش دادگستری به مدت ده سال در حوزه ی مالیات ها، کار وکالت کرده. در حال حاضر هم در دولت انتاریو در بخش Workers’ Compensation Appeal Tribunal  به عنوان قاضی برای افرادی که در محل کار مجروح می شوند و از دولت تقاضای غرامت می کنند، کار می کند.

در گفت وگوی کوتاهی با او، در پاسخ به این پرسش که “آیا شما اولین زن ایرانی تبار هستید که به عنوان قاضی دادگاه عالی منصوب شده اید؟” می گوید: فکر می کنم همینطور باشد. به من اینطور گفته اند. خودم هم جستجو کردم دیدم در انتاریو کسی نیست، در کانادا هم فکر نمی کنم باشد.

پس می توان نام شری درویش را به عنوان اولین زن ایرانی ـ کانادایی که به پست قضاوت در دادگاه عالی Superior Court منصوب شده، در تاریخ نه چندان قدمت دار جامعه ی ایرانی در کانادا ثبت کرد.

شری درویش اولین قاضی زن ایرانی تبار در انتاریو

شری درویش اولین قاضی زن ایرانی تبار در انتاریو

شری درویش مراحلی را که منتج به نشستن بر کرسی قضاوت می شود، برایمان توضیح داد: از لحاظ قضایی، در سراسر کانادا دو سیستم وجود دارد یکی دادگاه های استانی و یکی دادگاه های فدرال یا عالی (Superior Court) . دادگاه های استانی فقط به امور جنایی و خانوادگی و امثال اینها رسیدگی می کنند و سایر موضوعات همچون دعاوی کوچک، به دادگاه عالی ارسال می شود.

برای رسیدن به مقام قضاوت، باید حداقل ده سال سابقه کار وکالت داشت. بعد از ده سال سابقه کار می توانی برای شغل قضاوت تقاضانامه بدهی. برای اینکه در دادگاه های استانی مشغول کار شوی، مراحل کار کمی مشخص تر است، مثلا بعد از بررسی تقاضانامه، دعوت به مصاحبه می شوی، ولی در دادگاه های فدرال مراحل پذیرش فرد پیچیده تر است و خودشان پیشینه ی فرد متقاضی را بررسی می کنند.

خانم درویش برای دادگاه شعبه ی ریچموندهیل پذیرفته شده. او ضمن ابراز خوشحالی از پذیرفته شدن در این شعبه می گوید، من برای تورنتو و ریچموندهیل تقاضا داده بودم، ولی به دلیل نبودن جای خالی در تورنتو، در ریچموندهیل پذیرفته شدم و از این نظر خوشحالم چون در ریچموندهیل ایرانیان بسیاری زندگی می کنند، و خوب است که آن چندفرهنگی بودن و تنوع ملیت ها در کانادا و تورنتو، در دادگاه ها هم به چشم بیاید. به هر حال بایستی حضور اقلیت ها، زنان و … در همه جا بیشتر شود.

شری درویش، طی شانزده سال سابقه ی وکالت، در کنار کارش به کارهای داوطلبانه هم پرداخته است. او از سپتامبر ۲۰۱۲ یک سری سمینار حقوقی را با تعدادی از همکارانش در بنیاد پریا به راه انداخت که در فوریه ۲۰۱۳ منجر به ایجاد کلینیک های رایگان حقوقی شد. در این کلینیک ها، افرادی که نیازمند مشاوره ی حقوقی با یک وکیل به صورت انفرادی بودند، می توانستند با ثبت نام از پیش با وکلای مربوط به همان حوزه ی مورد نیاز دیدار و توصیه های حقوقی دریافت کنند.

شری درویش در حال اجرای مراسم قسم خوردن برای قضاوت

شری درویش در حال اجرای مراسم قسم خوردن برای قضاوت

پس از آن این کلینیک های حقوقی در سازمان زنان ایرانی انتاریو پی گرفته شد. در آنجا شری درویش همراه با یلدا ریاحی و رز بهرامی و با همراهی Pro Bono Law Ontario این کلینیک را به صورت داوطلبانه می گردانند و زن و مرد می توانند با تماس با سازمان زنان از این کلینیک های حقوقی بهره مند شوند.

شری درویش از اکتبر ۲۰۱۴ در جریان مجمع عمومی سازمان زنان ایرانی انتاریو، به جمع هیئت مدیره این سازمان پیوست.

او در پاسخ به اینکه چرا سازمان زنان را ترک کرد، گفت: کارم در tribunal زیاد شد و همزمان تقاضا برای پست قضاوت فرستاده بودم و به همین خاطر بسیار مشغول بودم و می دانستم که دیگر نمی توانم آن توجه کافی را به اندازه ی گذشته بر کارهای داوطلبانه داشته باشم، اما کلینیک حقوقی مان به مدیریت من در سازمان همچنان پا برجاست و همه را دعوت می کنم تا از این فرصت برای گرفتن مشاوره ی حقوقی بهره بگیرند.

نخست وزیر انتاریو، خانم کاتلین وین جایزه Ontario’s Leading Women Award سال ۲۰۱۴ را به شری درویش و همکارانش رز بهرامی و یلدا ریاحی برای راه اندازی کلینیک حقوقی رایگان برای جامعه ی ایرانی ـ کانادایی اهدا کرده است.

مراسم رسمی قسم خوردن به عنوان قاضی در ماه جون ۲۰۱۶ انجام شده است، اما خانم درویش کارش را رسما از ژانویه ۲۰۱۷ آغاز خواهد کرد.

خانم درویش در پایان گفت، وقتی من از وکالت فارغ التحصیل شدم شاید فقط پنج، شش وکیل ایرانی تبار در تورنتو بودند، اما الان بسیار بیشتر شده و امیدوارم ایرانی های بیشتری وارد این حوزه شوند و به مدارج بالاتری برسند.

شهروند ضمن تبریک به خانم شری درویش، برای او و دیگر زنان جوان جامعه ی ایرانی ـ کانادایی، موفقیت های بیشتری آرزو می کند.