به دنبال راه افتادن یک مجادله سیاسی در یونان، وزارت دفاع آمریکا می گوید برنامه ارسال سه هزار تن مهمات از یونان به اسرائیل را لغو کرده است.

شماره ۱۲۱۲ ـ پنجشنبه  ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹


 

بی بی سی: به دنبال راه افتادن یک مجادله سیاسی در یونان، وزارت دفاع آمریکا می گوید برنامه ارسال سه هزار تن مهمات از یونان به اسرائیل را لغو کرده است.

این مهمات قرار بود از بندری در غرب یونان به اسرائیل فرستاده شود، اما احزاب مخالف دولت در جریان انتقال این محموله قرار گرفتند و دولت را متهم کردند که به حمله اسرائیل علیه فلسطینی ها کمک می کند.

بنا به گفته احزاب مخالف دولت یونان یک کشتی باری مملو از مهمات ساخت آمریکا در هفته اول ماه ژانویه وارد بندر "آزتاکوس" شده است.

یکی از نمایندگان پارلمان یونان گفت در حالی که این کشتی در بندر لنگر می انداخته است به ماهیگیران دستور داده شد به آن نزدیک نشوند.

بعد از انتشار سندی آمریکایی که افشا می کند که محموله این کشتی مهمات برای اسرائیل است، این داستان به منازعه ای سیاسی در یونان تبدیل شد.

"دورا باکویانیس"، وزیر امور خارجه یونان، در پارلمان این کشور با آماجی از سئوالات نمایندگان طرفدار فلسطینیان روبرو شده است. آنها خشمگینند که ممکن است یونان در کمک هایی که به جنگ اسرائیل علیه غزه می شود، دست داشته باشد.

ملکوم برابانت، گزارشگر بی بی سی در آتن می گوید که روشن است که وزارت امور خارجه یونان از بابت افشا شدن محتویات محموله کشتی آمریکایی خجلت زده است و در ضمن این گزارش ها را بی اساس توصیف کرده است.

اکنون وزارت دفاع آمریکا اذعان کرده که قصد داشته از طریق بندری در یونان مهمات به اسرائیل ارسال کند. اما پاتریک رایدر، سخنگوی این وزارتخانه بیانیه ای منتشر کرده که در آن آمده است نقل و انتقال محموله آمریکایی از طریق بندر آزتاکوس صورت نخواهد گرفت.

احزاب مخالف در یونان اطمینان هایی را که آمریکا داده است باور ندارند و مشکوکند که این کشور از راهی دیگر در یونان برای رساندن تدارکات به اسرائیلی ها استفاده کند.

قرار است در روزهای آینده دست کم دو تظاهرات علیه معامله تسلیحاتی در بندر آزتاکوس برپا شود.