هر کس، از جمله صاحب این قلم، که تا به حال در دانشگاه تورنتو درس خوانده باشد خوب می‌داند که یکی از آن خرج‌هایی که دانشجو تا دقیقه آخر خیلی به آن نمی‌پردازد و حسابی عرق آدم را در می‌آورد، خرج کتاب‌های درسی است. چند صد دلاری که باید خرج کتاب‌هایی شود که معمولا پس از پایان سال خیلی به درد نمی‌خورند و بازفروش آن ها هم، به خصوص اگر مثل من دانشجوی خیلی منظم و مرتبی نباشید، معمولا به این راحتی‌ها ممکن نیست.

دانشگاه تورنتو اما این هفته اعلام کرد برای کمک به دانشجویان به‌ آن‌ها گزینه‌ای برای کرایه کتاب‌ها می‌دهد. دانشجویان هر سه پردیس دانشگاه تورنتو از سال تحصیلی جدید امکان خواهند داشت کتاب‌ها را در پایان سال برگردانند و حدود ۴۰ دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

نظرسنجی سال قبل نشان می‌دهد ۶۶ درصد دانشجویان علاقمند به استفاده از چنین گزینه‌ای بوده‌اند. طرح‌های آزمایشی در این مورد نیز همگی موفقیت‌آمیز بوده‌اند.

طبق صحبت مسئولان کتابفروشی دانشگاه تورنتو پس از این‌که چند سالی استفاده از کتاب‌های دست دوم بود که خیلی تبلیغ می‌شد امسال به “قدم منطقی بعدی” یعنی کرایه کتاب رو آورده اند.

دانشجویان در ضمن می‌توانند در کتاب حاشیه بنویسند یا از قلم‌های مارکر برای مشخص کردن بعضی نکات استفاده کنند چرا که دانشگاه کتاب‌ها را پس از مصرف یا به عمده‌فروشان می‌فروشد و یا به دانشجویان سال بعد.

اقدامات مشابه سال‌ها است در دانشگاه‌های آمریکا برقرار است.

اطلاعات کامل در مورد کتاب‌هایی که برای کرایه در دسترس خواهند بود به زودی در وب‌سایت کتابفروشی دانشگاه قرار می‌گیرد. uoftbookstore.com/online