تیموتی گایتنر که باراک اوباما او را نامزد هدایت وزارت خزانه داری آمریکا کرده قول داده است که فشارهای مالی اعمال شده بر ایران در دوران جورج بوش برای منصرف کردن …


شماره ۱۲۱۴ ـ پنجشنبه  ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹


 

بی بی سی: تیموتی گایتنر که باراک اوباما او را نامزد هدایت وزارت خزانه داری آمریکا کرده قول داده است که فشارهای مالی اعمال شده بر ایران در دوران جورج بوش برای منصرف کردن این کشور از "تعقیب سلاح های اتمی" و "حمایت از تروریسم" را ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه گایتنر، که نامزدی او در کمیته امور مالی سنای آمریکا تحت بررسی است، طی پاسخی کتبی به اعضای این کمیته نوشت: "اگر نامزدی من به عنوان وزیر خزانه داری تایید شود، طیف کامل ابزارهایی که در اختیار وزارت خزانه داری قرار دارد، از جمله تدابیر یکجانبه، را برای جلوگیری از سوءاستفاده ایران از نظام مالی (آمریکا) برای اشاعه (سلاح های اتمی) و (حمایت از) تروریسم بررسی خواهم کرد."

وزارت خزانه داری آمریکا در دوران جورج بوش رشته تدابیری را برای فشار بر موسسات مالی ایران از جمله تحریم بانک های عمده این کشور که آنها را متهم به نقش داشتن در برنامه اتمی و موشکی ایران می کرد به اجرا گذاشته بود.

باراک اوباما رئیس جمهوری جدید آمریکا که روز سه شنبه زمام امور را به دست گرفت ضمن تاکید بر لزوم گفتگوی مستقیم با ایران در زمینه برنامه اتمی و آنچه آمریکا حمایت ایران از تروریسم می داند، تاکید کرده که در صورت ادامه رفتار کنونی ایران، فشارها بر آن کشور را افزایش خواهد داد.

در وبسایت کاخ سفید در مورد سیاست تازه در قبال ایران آمده است که باراک اوباما از دیپلماسی سخت، مستقیم و بدون پیش شرط در قبال ایران حمایت می کند.

این بیانیه کوتاه می گوید: "اوباما و بایدن (معاون اوباما) گزینه ای در اختیار رژیم ایران می گذارند. اگر ایران برنامه اتمی اش و حمایت از تروریسم را رها کند، ما مشوق هایی مانند عضویت در سازمان تجارت جهانی، سرمایه گذاری اقتصادی، و حرکت در جهت عادی سازی روابط دیپلماتیک، ارائه می کنیم. اگر ایران به رفتار دردسرآفرین خود ادامه دهد، ما فشار اقتصادی و انزوای سیاسی را تشدید خواهیم کرد."

این بیانیه آنچه را که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در جریان بررسی صلاحیتش گفت تکرار می کند و می گوید:"در اجرای این دیپلماسی، هماهنگی نزدیکی با متحدان خود خواهیم داشت و با تمهیدات دقیق گام برمی داریم."