برای اولین بار از زمان آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه مدارس متعلق به سازمان ملل متحد در این منطقه دوباره فعالیت خود را آغاز کردند.

شماره ۱۲۱۴ ـ پنجشنبه  ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹


 

بی بی سی: برای اولین بار از زمان آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه مدارس متعلق به سازمان ملل متحد در این منطقه دوباره فعالیت خود را آغاز کردند.

سازمان ملل متحد شمار دانش آموزانی را که در مدارس متعلق به آن در نوار غزه تحصیل می کنند حدود ۲۰۰ هزار نفر برآورد کرده است.

در جریان مناقشه ۲۲ روزه غزه و بویژه در مراحل پایانی آن از بسیاری از مدارس به عنوان سرپناه برای فلسطینیانی استفاده شد که خانه هایشان در اثر حمله اسرائیل آسیب دیده یا تخریب شده بود.

بازگشایی مدارس سازمان ملل متحد در پی تصمیم اسرائیل صورت می گیرد که روز جمعه ۲۳ ژانویه ممنوعیت ورود کارمندان سازمان ملل متحد و امدادگران خارجی به نوار غزه را لغو کرد.

این ممنوعیت از اوایل ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ و زمانی که تنش میان اسرائیل در پایان آتش بسی شش ماه افزایش یافت وضع شد.

آژانس های کمک رسانی از لغو ممنوعیت ورود به غزه استقبال کردند، اما هشدار دادند که کاری "بسیار بزرگ" پیش رو دارند. آنها اعلام کردند به مقادیر عمده ای مصالح ساختمانی برای بازسازی مدارس، بیمارستان ها، مساجد و خانه ها نیاز است.

کریستوفر گونس، از سخنگویان سازمان ملل متحد شمار مدارس آسیب دیده در جریان جنگ را ۳۰ واحد عنوان کرد.

در یکی از خونبارترین حوادث ۴۰ غیرنظامی فلسطینی که در مدرسه الفخوره در اردوگاه جبلیه (در شمال نوار غزه) پناه گرفته بودند در اثر حمله اسرائیل کشته شدند.

در واکنش به این حادثه اسرائیل ابتدا حماس را متهم کرد که از درون این مدرسه به سمت نیروهایش آتش گشوده است و از غیرنظامیان به عنوان "سپر انسانی" استفاده می کند، اما بعد ادعای خود را تغییر داد و انحراف آتش خمپاره ارتش خود را باعث این حادثه دانست.

سازمان ملل متحد خواستار برگزاری تحقیقاتی مستقل در این حادثه شده تا در صورت مشخص شدن تقصیر اسرائیل به طور رسمی اتهام ارتکاب جنایت جنگی به آن وارد شود.