صدای امریکا: دهها فعال فرهنگی، سیاسی و مدنی در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر خواستار حمایت از سعید شیرزاد، فعال حقوق کودک شدند.

در این نامه که نسخه‌ای از آن روز سه شنبه ۲۳ خرداد به سایت‌های خبری فرستاده شده است، امضا کنندگان ضمن توصیف فعالیت‌های دواطلبانه سعید شیرزاد در انجمن‌های حمایت از کودکان و کمک‌های آموزشی، تحصیلی و بهداشتی او به کودکان کار و آسیب دیده، نحوه بازداشت و زندانی شدن آقای شیرزاد توضیح داده شده است.

در ادامه آمده است که آقای شیرزاد ابتدا سال ۱۳۹۱ در حالیکه

برای ارائه کمک‌های داوطلبانه به مناطق زلزله زده آذربایجان سفر کرده بود، دستگیر شد و پس از یکماه بازداشت از سوی دادگاه انقلاب به یکسال حبس محکوم شد. او با وجود محکومیت، به فعالیت‌های خود در ارائه کمک های آموزشی و تحصیلی به کودکان، حتی در کمپ آوارگان سوری در ترکیه، ادامه داد.

در این نامه توضیح داده شده است که سعید شیرزاد تابستان ۱۳۹۳به دلیل همین فعالیت‌ها، از جمله کمک‌های آموزشی و تحصیلی به کودکان زندانیان سیاسی، بازداشت و بیش از دو ماه بدون هیچگونه ملاقاتی با خانواده، و بدون دسترسی به وکیل، در انفرادی‌های بند ۲۰۹ زندان اوین نگه‌داری شده و در طول آن مدت بار‌ها به اعدام تهدید گشته بود. او در حالیکه اجازه داشتن وکیل را پیدا نکرده بود، پس از ۱۵ ماه بلاتکلیفی در زندان و بدون هیچ گونه ملاقات قبلی با وکیل، محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شد.

این نامه که خطاب به دبیرکل سازمان ملل، گزارشگر کارگروه بازداشتهای خودسرانه سازمان ملل، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، مدیر عامل صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و چند نهاد بین‌المللی دیگر نوشته شده خواستار حمایت آنها از فعالان حقوق کودک شده است.