* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

بخش سوم و پایانی

 

جراحی

برای بیمارانی که در مراحل پیشرفته قرار دارند و سیمپتوم ها به داروها جواب نمی دهند، یک عمل جراحی بر روی مغز در نظر گرفته می شود، به طوری که یک الکترود در نقاط مشخصی از مغز مانند تالاموس، زیر تالاموس و یا پالیدوم نصب می شود که به یک تقویت کننده پیام های الکتریکی متصل است. این الکترود باعث کم شدن حرکات غیرقابل کنترل و لرزش می شود ولی بر روی سفتی عضلات اثر ندارد و از عدم قدرت حرکات قابل کنترل جلوگیری نمی کند و حتی می تواند بعضی خطرهای ثانویه مهم تولید کند.

 

قبلاً قسمت های کوچکی از مغز را که مسئول سیمپتوم های پارکینسون بودند برمی داشتند، ولی امروزه این جراحی های بسیار دقیق به ندرت انجام می شوند.

* فیزیوتراپی که شامل ورزش های روزانه، ژیمناستیک، تمرینات راه رفتن، فعالیت هایی برای نگهداری تعادل بدن و غیره از کامل کنندگان مهم درمان بشمار می روند.

* ارگوتراپی برای توان بخشی دوباره فعالیت ها در منزل و گفتاردرمانی برای بهتر شدن صحبت کردن و کمک به رفع مشکلات جمله سازی به کار می روند.

 

*درمان های آزمایشی: درمان های جدید مانند پیوند سلول های دوپامین ساز جنینی و ژن درمانی در حال مطالعه است این درمان ها در مراحل آزمایشی است و به عنوان درمان به کار نمی روند.

درمان های طب تکمیلی

 

* ویتامین E فقط طبیعی در غذاها: خوردن غذاهای حاوی مقدار زیادی از ویتامین E می تواند از پارکینسون جلوگیری کند. دانشمندان بر روی اثر آنتی اکسیدان توجه دارند چون که مکانیزم اکسیدان ها می تواند بیماری پارکینسون تولید کند.

یک مطالعه بر روی تغذیه ۷۶۸۹۰ زن در سنین بین ۳۰ تا ۵۵ سال و ۴۷۳۳۱ مرد در سنین بین ۴۰ تا ۷۵ سال، در مدت ۱۴ سال به این نتیجه رسید که مقدار زیاد ویتامین در تغذیه و همین طور ویتامین های مکمل مصرف می کردند، مصرف کنندگان ویتامین E طبیعی که در آجیل ها و دانه ها و سبزی هایی که دارای برگ سبز هستند، خیلی کمتر مبتلا به بیماری شدند و مصرف کنندگان ویتامین های مکمل هیچ اثری در محافظت از بیماری نداشته است.

 

*موسیقی درمانی: طبق اطلاعات داده شده موسیقی درمانی به تنهایی یا همراه با فیزیوتراپی به بهتر شدن حرکات بدنی بیمار کمک می کند. این موضوع در بهبودی سرعت راه رفتن، قدم محکم تر برداشتن، کمتر شدن ضعف عمومی حرکات و بهتر شدن وضع روانی بیمار دیده شده است. این اطلاعات بر اثر درمان بر روی گروه کوچکی دیده شده و یک متدولوژی دقیق و مطالعه بر روی گروه های بزرگ برای تأیید آن لازم است.

 

* CoenzymeQ10 (آنتی اکسیدانی که در بدن انسان ساخته می شود): دو مطالعه انجام شده که اثر این کوانزیم را بر روی بیماری پارکینسون تحقیق کرده اولی نتیجه مثبت داشته که در آن یک دوز ۱۲۰۰ گرمی در روز از راه دهان و دومی یک دوز ۳۰۰ میلی گرمی به شکل نانوپارتیکول یا ذرات میکروسکپی تزریقی که اثر قابل توجهی نداشته است. کوانزیم Q10  برای خوب کار کردن سلول ها و تولید انرژی لازم است که بر اثر بالا رفتن سن و همین طور بیماری های مزمن از جمله پارکینسون مقدار آن در خون پایین می آید.

 

* نخود Mascate: نخود ماسکات گیاهی است که در طب هندی بیش از صدها سال است برای درمان پارکینسون به کار می رود. اثرات مفید آن به علت وجود levodopa که تبدیل به Dopamine می شود، است.

چهار مطالعه علمی در هند در این باره انجام شده که نشان دهنده اثر مفید آن است. در یک مطالعه به مدت ۱۲ هفته از شیره حاوی ۳/۳ درصد Levodopa استفاده شده که ما اطلاعات زیادی درباره این مطالعه نداریم و در مطالعه فارماکولوژیک دوم بر روی ۸ نفر اثر ضد پارکینسون این گیاه تأیید شده است.

طب سنتی چینی

 

*طب سوزنی به مدت های بسیار زیادی برای پارکینسون در چین به کار می رفته است. اکترویونکتور به مدت طولانی می تواند باعث فعالیت دوباره نرون های صدمه دیده بر اثر بیماری بشود.

یک مطالعه کلینیکی بر روی ۲۹ بیمار در سال ۲۰۰۰ نشان می دهد که اکوپونکتور می تواند سیمپتوم های بیماری را کمتر و پیشرفت بیماری را آهسته تر و مقدار داروی لازم برای بیمار را نیز کمتر کند. بعضی از بیماران استراحت و خواب بهتری داشتند.

طب سوزنی همراه با ماساژ چینی Tui Na بر حسب درجه بیماری می تواند سیمپتوم ها و لرزش و مقدار داروی مصرفی را کمتر کند.

The Parkinson Recovery project یک برنامه درمانی با اصول ماساژ Tui Na ترتیب داده است که می توان به سایت آنها مراجعه کرد.

*تکنیک الکساندر یک برنامه پسیکو موتریس است که باعث پیشرفت دقت برای کنترل حرکات می شود. این تکنیک اثرات بسیار خوب و طولانی برای بیماران دارد. یک مطالعه علمی در سال ۲۰۰۲ نشان داده که این تکنیک قدرت بدنی و اخلاقی بیماران را بهتر کرده است.

* Trager: یک روش درمانی روانی بدنی است که با تماس و آموزش حرکات باعث بهتر شدن وضع بدنی و روانی می شود و مطالعات نشان داده که به عنوان یک درمان مکمل برای افراد مسن و کسانی که مشکلات سیستم عصبی دارند منجمله بیماران مبتلا به پارکینسون مفید بوده است.

 

*یوگا و مخصوصاً Hatha yoga یک متد بسیار جالب است، زیرا هم بر روی نرمش و تعادل بدن موثر است و هم آرامش بخش است و بیمار متوجه می شود یاد بگیرد که آرامش داشته باشد، زیرا استرس شدت لرزش را بیشتر می کند.