در حال حاضر فقط در آمریکا بیشتر از ۵۰ میلیون نفر از بیماری Arthritis یا درد مفاصل رنج می برند که درصد بالایی از آنها در مراحل پیشرفته بیماری قرار دارند و زمین گیر هستند. طب مدرن متاسفانه داروی موثری برای درمان و یا جلوگیری از پیشرفت این بیماری ندارد و بیماران فقط با مصرف مسکن های مختلف می توانند با بیماری کنار آمده و زندگی کنند. طب سنتی و داشتن روش زندگی و تغذیه سالم تا حدودی توانسته اند در این زمینه موثر بوده و از شدت بیماری کم نمایند.

اخیرا پژوهشگران تحقیقات جالبی بر روی سرکه سیب یا Apple Cider Vinegar برای پیشگیری و درمان دردهای مفاصل به عمل آورده اند و نتایج چشمگیری حاصل نموده اند. سرکه سیب حاوی مقدار زیادی املاح مانند منیزیوم، فسفر، کلسیم و پتاسیم است. کمبود هر یک از این املاح در رژیم غذایی، مخصوصاً کمبود همه آنها اصولا سبب درد مفاصل می شود. حال اگر کسی به بیماری آرتروز دچار باشد و این املاح در درازمدت به بدن نرسند مشکل پیچیده تر خواهد شد. پتاسیم موجود در سرکه سیب علاوه بر خواص بی شمارش، نمی گذارد کلسیم موجود در رژیم غذایی در مفاصل رسوب کند و باعث درد و ضعف حرکت استخوانها شود.

سرکه سیب حاوی آنزیم هایی است که در سلامتی دستگاه گوارش نقش دارند. نوشیدن یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب قبل از مصرف غذا در بالا بردن کیفیت و کمیت جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک می کند و این در افرادی که به بیماری آرتروز دچار هستند و به علت طبیعت بیماری بدنشان قادر به هضم و جذب کامل مواد غذایی نیست لازم می باشد.

بررسی علمی نشان می دهد که سرکه سیب اگر پاستوریزه شده باشد و یا به آن مواد افزاینده و نگهدارنده غذایی اضافه شده اثرهای ذکر شده در بالا را نخواهد داشت، زیرا سرکه سیب باید خام و طبیعی باشد تا به همراه آنزیم ها و املاح و ویتامین های موجود در آن در بدن موثر باشد. بهترین روش مصرف سرکه سیب مخلوط نمودن حدود دو قاشق چای خوری سرکه در یک لیوان آب و نوشیدن آن در طی روز است. این عمل می تواند تا سه بار در روز تکرار شود، مخصوصا قبل از خوردن غذا. افرادی که نمی توانند ترشی سرکه سیب را تحمل نمایند کمی عسل به شربت مورد بحث اضافه و مصرف نمایند.

جالب اینکه برای تسکین دردهای مفاصل علاوه بر نوشیدن سرکه مورد بحث ماساژ و شستن مفاصل با مخلوطی از آب و سرکه (مخلوط یک فنجان سرکه در سه فنجان آب گرم) توصیه می گردد.

در ضمن با مخلوط کردن دو قاشق چایخوری سرکه سیب با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون ضماد مخصوصی را برای درد مفاصل خود تهیه و در نوبت های مختلف از آن استفاده کنید.


شیرین بیان یا Licorice داروی موثر عفونت HBP


طب سنتی و طب مدرن به وضوح ثابت نموده اند که شیرین بیان یکی از داروهای موثر زخم معده و روده کوچک (دوازدهه) می باشد و به راحتی زخم ها و صدمات وارده بر لایه داخلی دستگاه گوارش را که به هر دلیلی به وجود می آیند، ترمیم می نماید. در این عمل مهم، شیرین بیان درد و عوارض زخم معده و روده را به سرعت تسکین و تخفیف می دهد و پس از چند ساعت اثراتش معلوم می گردد.

درمان باکتری “هلیکوباکتر پیلوری”(Helicobacter pylori) که در معده جا خوش کرده و رشد می کند، پیچیده و گاهی مشکل است و درصد بالایی از مردم به این باکتری آلوده هستند، ولی شیرین بیان می تواند این باکتری را ریشه کن کند.

در سال ۱۹۸۲ پژوهشگران ثابت کردند که شیرین بیان از هر داروی شیمیایی موجود در بازار که برای درمان زخم های معده و روده کوچک استفاده می گردد، موثرتر و بی خطرتر می باشد و هیچگونه عوارض جانبی به وجود نمی آورد.


بهتر است باور کنید


می گویند یکی دیگر از موادی که در سوختن چربی بدن و در نتیجه داشتن وزن ایده آل سهم دارد، سرکه است. دانشمندان ژاپنی معتقدند که سرکه در فعال کردن نوعی ژن که در کم کردن وزن بدن موثر است نقش دارد و در نتیجه نمی گذارد چربی زیادی در بدن ذخیره و موجب چاقی شود. در ضمن همین خاصیت متابولیسم یا سوخت و ساز چربی در بدن توسط سرکه باعث می گردد که قند خون کاهش یابد و بیماری دیابت کنترل شود. نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه قبل از خواب برای این منظور توصیه می گردد.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com