شهروند- Bill C-6 ، اصلاحیه ی قانون شهروندی کانادا در نهایت با امضای فرماندار کل کانادا، در تاریخ ۱۹ ماه ژوئن ۲۰۱۷ نهایی شد. بدین ترتیب بسیاری از تغییرات بحث برانگیز در این قوانین که در اواخر سال ۲۰۱۴ و در زمان نخست وزیری استفان هارپر، اعمال شده بود و باعث ایجاد دشواری های فراوانی برای افرادی که قصد دریافت شهروندی کانادا را داشتند گردیده بود اصلاح شد. این اصلاحیه که با عنوان Bill C-6  و با گذشتن از مجلس عوام و سنا رسمیت پیدا کرد و به شکل قانون در آمد قرار است در سه مرحله اجرایی گردد و در هر مرحله اعمال بخشی از این قوانین الزامی خواهد شد. مرحله ی اول از روز ۱۹ ژوئن ۲۰۱۷ ضمانت اجرایی دارد و به قرار زیر است:

ـ از این پس، مانند گذشته، افراد مهاجر بعد از کسب شهروندی کانادا می توانند در هر کجای دنیا در خارج از کانادا به دلایل شخصی و یا حرفه ای زندگی کنند بدون اینکه نگران از دست دادن شهروندی خود باشند.

ـ شهروندان کانادایی که در فعالیت های تروریستی، جاسوسی، خیانت  و کلیه ی فعالیت هایی که به منافع ملی این کشور آسیب بزند شرکت داشته باشند در کانادا و بر اساس قوانین کانادا و در دادگاه های کانادا، مانند هر شهروند کانادایی، محاکمه و مجازات شده و تنها قاضی دادگاه می تواند در صورت نیاز شهروندی این افراد را از آنها سلب نماید و این حق از وزیر مهاجرت کانادا گرفته شده است.

مرحله دوم این اصلاحیه از پاییز سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته خواهد شد که از قرار زیر است:

ـ کاهش زمان اقامت ضروری برای شهروند شدن. بر اساس قانون قبلی هر فرد باید ۴ سال از ۶ سال در خاک کانادا حضور می داشت تا صلاحیت اقدام کردن برای شهروندی را داشته باشد، اما اکنون این میزان به ۳ سال از ۵ کاهش یافت و به حالت قبلی بازگشت.

ـ دیگر ضرورتی ندارد که افراد متقاضی شهروندی کانادا در هر سال ۱۸۳ روز در خاک کانادا حضور مستمر داشته باشند.

ـ افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۵۴ سال از دادن امتحان شهروندی و داشتن مدرک زبانی برای گرفتن شهروندی معافند. بر اساس قانون قبلی بازه ی سنی الزام آور از ۱۴ تا ۶۴ سال تعریف شده بود.

ـ هم اکنون افراد می توانند مدت زمان قبل از گرفتن کارت اقامت دائم را نیز ، تا حداکثر ۳۶۵ روز،  به عنوان حضور خود در خاک کانادا اعلام کنند. این ماده بویژه برای دانشجویان در کانادا بسیار اهمیت دارد.

ـ در صورت پذیرفته نشدن تقاضای شهروندی پدر یا مادر، فرزندان می توانند مستقل از والدین برای گرفتن شهروندی اقدام کنند.

و در نهایت مرحله ی سوم از آغاز سال ۲۰۱۸ به مرحله اجرا درخواهد آمد که شامل موارد زیر است:

ـ در قانون قبلی وزیر مهاجرت این حق را پیدا کرده بود که شهروندی کانادا را از افرادی که به هر دلیلی مدارک جعلی ارائه داده و دروغ گفته اند پس بگیرد، اما هم اکنون این حق تنها بر عهده ی قاضی دادگاه فدرال است.

ـ از ابتدای سال آینده افسر اداره ی مهاجرت می تواند و حق این را داد که مدارک جعلی افراد را ضبط کرده و نگهداری کند؛ در قانون قبلی این حق به افسر اداره ی مهاجرت داده نشده بود.

به گفته وزیر امور مهاجرت و شهروندی کانادا، احمد حسین (Ahmed Hussen)، قرار است این تغییرات در قوانین، امکان گرفتن شهروندی را برای افراد مقیم داخل کانادا بیشتر کرده و مسیر را برای آنها هموارتر کند. کانادا کشوری است که مهاجرت و گوناگونی نقطه ی قوت آن است و باید به این گوناگونی کمک شود.