تورنتو استار مورخ شنبه هفتم فوریه، می نویسد: دالتون مک گینتی، نخست وزیر استان انتاریو درصدد است رقابت را در بازارهای استان افزایش دهد و  …


شماره ۱۲۱۶ ـ پنجشنبه  ۱۲ فوریه ۲۰۰۹


 


 دالتون مک گینتی نخست وزیر انتاریو

تورنتو استار مورخ شنبه هفتم فوریه، می نویسد: دالتون مک گینتی، نخست وزیر استان انتاریو درصدد است رقابت را در بازارهای استان افزایش دهد و برای این کار دست به الحاق مالیات ها خواهد زد. از سویی سیاست های او به سمت و سوی افزایش صنایع سبز جهت گرفته که به نوبه خود می تواند سود قابل توجهی عائد دولت کند. از این رو او قصد دارد ضمن توسعه صنایع سبز، با هماهنگ سازی جی اس تی و پی اس تی، بودجه ماه آینده دولت را افزایش دهد.

نخست وزیر انتاریو پس از سخنرانی خود در میان اعضای حزب لیبرال در نیاگارا فالز، اظهار داشت: «من همیشه در مقابل اقتصاددانان و صاحبان بیزینس با این پرسش روبرو هستم که چگونه می توان فضای رقابتی بیشتری در بازار ایجاد کرد؟ اکثریت با هماهنگی مالیات موافقند».

لیکن مسئله اساسی دیگر اینست که دولت انتاریو تنها می تواند روی مالیات استانی تصمیم گیری کند و تصمیم گیری در باب  مالیات دولت فدرال به تنهایی برای مک گینتی ممکن نیست. برای دست یابی به این مهم همکاری دولت فدرال و استانی ضروری ست.

دولت محافظه کار فدرال تاکنون بارها به استان انتاریو پیشنهاد کرده بود مالیات ها را ادغام کنند، لیکن انتاریو هر بار از آن استقبال نمی کرد.

لازم به تذکر است شاید در برنامه ادغام مالیات ها در کوتاه مدت مصرف کنندگان متضرر شوند، لیکن اگر این مقوله را بلندمدت بررسی کنیم، تک مالیاتی بودن باعث تقویت و استحکام شرایط اقتصادی خواهد شد.

صاحبان بیزینس ملزم به پرداخت مالیات هشت درصدی استان و مالیات پنج درصدی فدرال و تجهیزات و ماشین آلات مربوطه هستند و برای پرداخت جی اس تی به راحتی می توانند درخواست اعتبار کنند. تاکنون استانهایی چون کبک، نیوبرانزویک، نوااسکوشیا، نیوفاندلند و لابرادور به کمک اتاوا، مالیات استانی خود را با مالیات فدرال هماهنگ کرده اند. لیکن در این میان استثنائاتی نیز وجود دارد. بر اساس تحقیقات از سال ۱۹۹۷ در استان های حوزه ی آتلانتیک مالیات روی گازوئیل، نفت و بنزین دو برابر شد. از سوی دیگر بر اساس آمار سال اول هماهنگی مالیات در استان نوااسکوشیا مصرف کنندگان ۸۴ میلیون دلار مالیات پرداخت کردند. در این میان منتقدان معتقدند باید راهی اتخاذ شود تا فشار بیشتری به مصرف کنندگان وارد نیاید. شرایط اقتصادی مردم استان مناسب نیست. تنها در سال گذشته ۲۷۰ هزار فرصت شغلی در بخش صنایع انتاریو، با حقوق مناسب از بین رفته است.

به گزارش تورنتواستار مک گینتی قصد دارد با فعال کردن بخش صنایع سبز در بهار جاری موجب کارآفرینی زیادی در سطح استان شود. او از سوی دیگر مصمم است تا سطح دانش نیروهای کاری استان افزایش چشم گیری پیدا کند. مک گینتی در این باره می گوید: «ما قصد داریم ۵۰ هزار فرصت شغلی در صنایع سبز ایجاد کنیم. ما به این نیروهای کار نیاز داریم تا بتوانیم در اسرع وقت سوخت سالم جانشین آلاینده های کنونی محیط زیست شود».