تورنتو استار می نویسد، با افزایش آمار بیکاری به ۱۲۹ هزار نفر در ماه ژانویه، کانادا طی سه دهه اخیر به بدترین شرایط اقتصادی خود رسیده است. 


شماره ۱۲۱۶ ـ پنجشنبه  ۱۲ فوریه ۲۰۰۹


 

تورنتو استار می نویسد، با افزایش آمار بیکاری به ۱۲۹ هزار نفر در ماه ژانویه، کانادا طی سه دهه اخیر به بدترین شرایط اقتصادی خود رسیده است.کانادا تا کنون آمار ماهانه ای در باب فرصت های شغلی از دست رفته نداشته است. حتی در دهه های هفتاد، هشتاد و نود که کشور با رکود اقتصادی زیادی مواجه بود، چنین شرایطی حادث نشده بود. بیکاری در سراسر کانادا بویژه در مناطق صنعتی بیشتر به چشم می خورد و نرخ بیکاری از ۶.۶ درصد ماه دسامبر به ۷.۲ درصد در ماه گذشته افزایش پیدا کرده است.

منشی پارلمانی جیم فلاهرتی، وزیر اقتصاد، اعلام کرد دولت برای سال اخیر یک بودجه ۱۹ بیلیون دلاری در نظر گرفته است تا با تزریق این پول، بازار کانادا فعال تر شده و حتی شاید در شرایطی مالیات ها حذف شود. لیکن احزاب لیبرال و ان دی پی به هیچ وجه نسبت به این وعده ها و تصویب این بودجه خوشبین نیستند. کارشناسان بر این اعتقادند که اغلب مشاغل از بین رفته، مشاغل تمام وقت و متعلق به بخش خصوصی هستند و اغلب ارتباط مستقیم با صنایع ایالات متحده دارند. آمار اخیر بیکاری، شامل افرادی نمی شود که دارای بیزینس شخصی هستند. در حال حاضر شرایط به گونه ای است که حدود ۱۴ هزار نفر از صاحبان بیزینس شخصی نیز شرایط کاری مناسبی ندارند.

درک بورلتون، کارشناس اقتصادی از بانک تی دی، آمار بیکاری سال ۲۰۰۹ را حدودا ۳۲۵ هزار تخمین زده است. لیکن در شرایط فعلی به نظر می رسد، سرعت افزایش نرخ بیکاری روز به روز بیشتر می شود. او نسبت به بازگشت کارگران بخش خوردوسازی به مشاغلشان خوشبین است و این می تواند شروع خوبی برای شکوفایی مجدد اقتصاد باشد. در حال حاضر نرخ بیکاری در انتاریو ۷۱ هزار، در بریتیش کلمبیا ۳۵ هزار و در کبک ۲۶ هزار فرصت شغلی بوده است.

هم اکنون در بخش حمل و نقل، ساخت و ساز، مبلمان و دکوراسیون، لوازم الکترونیک، لوازم خانگی و پوشاک تعداد بیشتری کار خود را از دست داده اند.