* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

بخش دوم

 

 

سیگارهای سبک از نظر میزان نیکوتین کم خطرتر نیستند

چندین مطالعه ی بزرگ نشان داده که سیگارهایی که کمتر نیکوتین دارند، امکان خطر سرطان ریه را نسبت به سیگارهای معمولی کم نمی کنند. با گذشت زمان عوارض دیگر مصرف دخانیات مثل سرفه، داشتن خلط، تنگی نفس، سردرد، مشکلات هضمی، سریع شدن پیری پوست که باعث می شود صورت افراد سیگاری پیرتر از غیرسیگاری ها بشود، بروز می کنند.

افراد غیرسیگاری که دود ثانویه سیگاری ها را تنفس می کنند نیز همان مشکلات سیگاری ها را دارند. کودکان مخصوصا بسیار به دود ثانویه حساسند. کودکان والدین سیگاری بیشتر در خطر آسم و اوتیت های تکراری هستند تا کودکان والدین غیرسیگاری، زیرا مخاط آنها آسیب پذیرتر است. دو سوم دود یک سیگار وارد محیط زیست می شود. حیواناتی که در خانه سیگاری ها هستند هم قربانی دود ثانویه می شوند مثل سگ و گربه خانه که در معرض شدید ابتلا به سرطان هستند.

همچنین کشیدن سیگار در دوران بارداری باید قطع شود، زیرا دارای آثار بد بر روی سلامتی مادر و جنین است.

پیشنهاد می شود که سیگاری های ۴۰ سال به بالا تحت آزمایش مخصوصی قرار بگیرند تا میزان فعالیت های ریوی آنها و اینکه دچار بیماری های مزمن ریوی مثل آسم هستند، مشخص شود.

ترک سیگار و فوائد سریع و قابل احساس آن

کمی بعد از ترک سیگار امکان تولید بیماری ها به طور قابل توجهی کم می شوند مثلا امکان سکته قلبی چند روز پس از ترک سیگار کم می شود و یک سال پس از ترک امکان سکته ی قلبی نصف می شود و پنج سال بعد امکان دچار شدن معادل یک شخص غیرسیگاری است که هرگز سیگار نکشیده است.

صدمات وارده به ریه پس از چند سال سیگار کشیدن معمولا غیرقابل برگشت است با اینکه تنگی نفس و سرفه کم می شود و برای سرطان ریه امکان مبتلا شدن پس از ۱۰ تا ۱۵ سال ترک سیگار معادل شخص غیرسیگاری است.

 

سیمپتوم ها

به محض اینکه شخص سیگاری استعمال نیکوتین را ترک می کند بعضی از آثار ترک سیگار مشخص می شوند. این سیمپتوم ها چند روز پس از ترک شدیدتر می شوند و ممکن است تا چند هفته یا چند ماه طول بکشند. ۴ روز پس از ترک نیکوتین از بدن خارج شده و در خون بیمار وجود ندارد.

سیمپتوم های مهم که پس از ترک سیگار دیده می شوند عبارتند از:

* عصبانیت و کج خلقی

* گاهی اوقات میل شدید به کشیدن سیگار

* دهان و گلوی خشک

* نگرانی

* لرزش

* بی خوابی

* سردرد

* زیاد شدن اشتها

* میل شدید به خوردن شیرینی

* اسهال، یبوست و شکم درد

چه کسانی در خطر هستند

کلیه کسانی که دود می کشند می توانند معتاد به تابا بشوند ولی به درجات مختلف. مطالعات اخیر نشان می دهد که بعضی عوامل ارثی به طور جدی امکان اعتیاد به سیگار و سرطان ریه را زیاد می کند و این نشان می دهد که چرا همه سیگاری ها در مقابل آن یکسان نیستند و آنهایی که آسیب پذیرتر هستند در نوجوانی و پس از چند روز یا هفته پس از اولین سیگار معتاد می شوند.

پیشگیری

بهترین روش برای جلوگیری از اعتیاد به نیکوتین مسلماً شروع نکردن استفاده از آن است. برنامه های مختلفی هست که نوجوانانی را که در دوره ی شروع کشیدن اولین سیگار هستند، به عوارض آن آگاه کنند. بعضی از لابراتوارها در حال مطالعه هستند که نوعی واکسن تهیه کنند که حساسیت مغز را نسبت به نیکوتین کم کنند، البته سالها طول خواهد کشید تا به بازار برسد.

مهمترین عامل برای ترک و موفق شدن داشتن انگیزه است و امکان موفقیت وقتی بیشتر است که شخص این کار را برای خودش بکند نه برای خوش آمدن دیگران.

سیگار کشیدن هر شخص بستگی به عوامل مخصوص مربوط به اوست مثل شخصیت، تعادل روانی، موقعیت اجتماعی و … بنابراین روش ترک کردن هر شخص بستگی به شخصیت او دارد.

کمک های پزشکی برای متعادل کردن تدریجی شیمی مغز با ازدیاد تدریجی دریافت کننده های دوپامین که راضی به تولید میزان طبیعی آن بشوند، تمبر نیکوتین و سایر داروها کمک می کنند که شخص بتواند سیگار را ترک کند. روان درمانی هم راه دیگری است.

برای تعادل شیمیایی مغز

دو نوع محصول دارویی وجود دارد که به ترک سیگار کمک می کند. محصولاتی که جای نیکوتین سیگار را پر می کند و داروهایی که روی خلق شخص موثر است.

بخش سوم و پایانی هفته آینده